שבוע המצוינות - קרנות פילנטרופיה (צילום: mako)
צילום: mako


זה לא סוד שערכים של תרומה והתנדבות מלווים את עם ישראל משחר נעוריו. הערבות ההדדית מחברת אותנו מאז ומעולם, מהווה גורם מאחד והיא אחד ממאפייני המצוינות של החברה הישראלית. הנה נתון שכולנו יכולים להיות גאים בו: ישראל היא הראשונה בעולם במספר העמותות והקרנות לנפש!

פילנתרופיה היא בהגדרתה אהבת האנושות. פרשנות המילה מדברת על נדיבות או נדבנות על ידי  תרומה של שירותים, מוצרים, זמן, כסף וכן הלאה, במטרה לקדם עולם טוב יותר, לשפר את איכות החיים האנושית ולתמוך במטרות טובות.

אז מה עושות היום קרנות פילנתרופיות בישראל? באילו תחומים הן עוסקות, כיצד הן פועלות ומה החשיבות של עשייתן לחברה ולמדינה?

לרגל שבוע המצוינות הישראלית, חברו יחדיו שש קרנות למפגש מיוחד ויוצא דופן, בו הן יציגו את מאחורי הקלעים של עשייתן.

אז מה מחכה לנו במפגש המיוחד הזה?

קרן משפחת רודרמן - פעלה לקידום שילוב אנשים עם מוגבלות, ולהעלאת מודעות והגדלת הייצוג האותנטי של א.נשים עם מוגבלות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. הקרן קידמה מהלכים ושיתופי פעולה כגון מחקר, אמנות גופי שידור, הפקות רשת וטלוויזיה, "תו תקן ייצוג הולם" ועוד. בעקבות המהלכים ראינו גידול בייצוג של אנשים עם מוגבלות בקולנוע ובטלוויזיה בישראל, לצד העלאת מודעות ציבורית ורתימת אנשי התעשייה למטרה החשובה הזו.

קרן אדמונד דה רוטשילד - הובילה מהלך שהוכיח שהטמעת התנסות כחלק מההכשרה האקדמית, מגדילה את הסיכוי של בוגרי התואר להשתלב בתעסוקה הולמת. המהלך החל מפיילוט עם עמותת אלומה והפך השנה  לתוכנית לאומית במימון ממשלתי.

קרן טראמפ - לאחר שזיהתה ירידה חדה במספר התלמידים הניגשים לבגרות 5 יחידות במתמטיקה בתיכון, קידמה הקרן שותפות רחבה שהפכה למהלך לאומי במטרה לחלץ את ישראל ממשבר עתידי. כתוצאה ממהלך זה נרשמה עליה משמעותית במספר הניגשים ל-5 יחידות לימוד במתמטיקה, תוך שוויון מגדרי וייצוג ניכר יותר לפריפריה ולחברה הערבית.

קרן אבי חי - פעלה בתחום הפיוט - שירת קודש יהודית, סייעה להקמת "קהילות שרות" ומיזם "יְדִידִי הֲשָׁכַחְתָּ" וגם לפיתוח אתר פיוט ייעודי בנושא במסגרת "סנונית", שבסופו של דבר עבר לניהול הספרייה הלאומית ועמותת סנונית. בשנת 2019 הקרן סיימה את פעילותה. המטרה של ההשקעה הייתה להשפיע על התרבות היהודית-ישראלית באמצעות שילוב הפיוט בישראל. הקרן שיחקה תפקיד משמעותי בקידום ובפיתוח של התחום והשאירה אחריה מורשת חשובה לתרבות היהודית.

קרן פוזן - מקדמת מצוינות בחינוך ומכשירה מורות, מורים וצוותי הוראה, למקצועות היהדות, הזהות והשייכות. מתוך אמונה שהנכחה חיובית של כל הזהויות הנמצאות בכיתה, תעודד את התלמידים לעסוק ולגבש את זהותם היהודית על פי דרכם, תרבותם ומסורתם הייחודית, דבר שיוביל לחוויה לימודית משמעותית ולמצוינות חינוכית.

קרן לזלו נ. טאובר - הקרן נוסדה במטרה לתרום להעלאת המודעות לתחום בריאות הנפש לסדר היום הלאומי. במהלך השנים, קידמה הקרן שירותים ייחודיים שלא היה להם מענה בארץ, כמו תמיכה בבתים המאזנים – חלופה לאשפוז לאנשים הזקוקים לטיפול איכותי ומתאים יותר בסביבתם הטבעית של הבית והקהילה. פרויקט נוסף – "מש"ה" (מילים שעושות הבדל), המסייע למניעת אובדנות על ידי סיוע מהקהילה.

קרנות פילנתרופיות לוקחות כיום חלק במהלכים המשנים את פני החברה בישראל. מהלכים אלה יוצרים לעתים קרובות תשתיות לטווח רחוק ונעשים בשיתוף פעולה נרחב ובגובה העיניים. הקרנות מעורבות בתהליכים עצמם, מעבר למימון הכספי, בשלבי התכנון, המדידה, ההתקדמות והביצוע.

להרשמה לאירוע >> היכנסו