סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים ומעל 5,000 חולות חדשות מצטרפות לסטטיסטיקה מדי שנה בישראל. אז נכון שקיימת מודעות לחשיבות הגילוי המוקדם והשפעתו החיובית, אבל מעט יודעים ויודעות שריצה מסוגלת להפחית את תופעות הלוואי הנלוות לטיפולים, לשפר את סיכוי ההחלמה ולהוריד את הסיכון לחזרתה.

כאן מתגלה כוחה של המצוינות הישראלית: '"גמאני רצה' הוא מיזם חברתי קהילתי של קבוצות ריצה וכושר, ללא עלות, שהוקם במיוחד עבור נשים שמתמודדות או מחלימות מסרטן השד או סרטן נשי אחר", מסביר עמרי פדהצור, מקים הפרויקט, לשעבר סגן אלוף בצה"ל ומנהל בתעשייה הביטחונית. "את הקבוצות מובילים מאמנים ומאמנות ריצה וכושר, מתנדבים ובכירים מהשורה הראשונה של המקצוע בישראל, במטרה לתמוך באותן נשים ולשתף אותן בכוחה של הקהילה לעודד ריצה ואורח חיים בריא".

"אנחנו צמחנו מתוך קהילת הפייסבוק 'גמאני - גם אני חליתי בסרטן השד', קהילת פייסבוק סגורה שמונה 8,300 מתמודדות ומחלימות מסרטן השד. הקהילה מספקת תמיכה, מהווה מקור לשיתוף ידע וגם יוצאת מהרשת לטובת מפגשים, טיולים, מסיבות, אירועים להעלאת המודעות לגילוי מוקדם של סרטן השד ועוד. מכאן מקור השם 'גמאני רצה'", אומר עמרי.  "כיום כבר מדובר ב-50 קבוצות בפריסה ארצית רחבה, עם 100 מאמנות ומאמני כושר ומעל 1,000 נשים שרצות איתנו - מנהריה ועד אילת".

"הקורונה הייתה קטליזטור"

הפיילוט של "גמאני רצה" יצא לדרך בסוף 2019 ובאמצע 2020 פרץ קדימה. כן, בדיוק במקביל לווירוס "סורר" שהגיע מסין וכמעט השתלט על העולם. "התחלנו מקבוצה אחת ראשונה בנס ציונה ומהר מאוד הגענו לממדים ארציים", נזכר עמרי. "מדובר למעשה בעשרות קבוצות שנוסדו בתוך פרק זמן קצר. מהלך בזק פראי".

"ברור שהקורונה השפיעה, אבל אולי אפילו לטובה: היא תפסה את כלל האוכלוסייה במצב קשה, של סגר בבית. האנשים לא יכלו לצאת ולא לעשות פעילות ספורטיבית כי חדרי הכושר היו סגורים, וכך קבוצות ריצה באוויר הפתוח סיפקו את המענה בתקופה מורכבת מאוד", אומר המייסד.

כמו הרבה יוזמות ישראליות, גם פרויקט "גמאני רצה" משך תשומת לב עולמית. לדברי פדהצור, "היום יש גם שתי קבוצות בארצות הברית, בסיאטל ובניו ג'רזי בהן משתתפות ישראליות שנחשפו אלינו ברשתות החברתיות ובעזרתנו ובהשראתנו, הקימו קבוצות מקבילות שכוללות גם ישראליות וגם אמריקאיות. הקבוצה בסיאטל לדוגמא מורכבת מישראלית אחת וכל היתר אמריקאיות. הן משתתפות במרוצים, רצות ביחד ועושות את כל מה שאנחנו עושים בישראל, רק שם, על פי אותו המודל".

גמאני רצה - שבוע המצוינות -2 (צילום: לוי דביש)
צילום: לוי דביש

משירות צבאי בקבע – למיזם חברתי מעורר השראה

אבל איך בעצם מגיע סגן אלוף בצה"ל, בלי שום קשר למחלת הסרטן, למיזם חברתי כל כך מעורר השראה?

"חיפשתי ערוץ התנדבותי שבו אוכל לתרום מהאהבה שלי לריצה והדרכת ריצה, למען החברה והקהילה", נזכר פדהצור. "נחשפתי להרבה מאמרים ומידע שמדברים על התועלת המאוד-מאוד ברורה שיש לפעילות ספורטיבית בכלל, ולריצה בפרט, לאוכלוסייה של נשים שמתמודדות או מחלימות מסרטן השד. המחקרים האלה שפורסמו בכל העולם מדברים על הפחתה משמעותית של תופעות לוואי שנלוות לטיפולים, על שיפור בכל מדד פיזיולוגי ובעיקר על ירידה בסיכוי לתמותה. בעצם חיברתי את כל מה שקראתי וחשבתי שזה ערוץ נהדר להתנדב בו".

"התחלתי בעצמי עם קבוצה אחת סמוך למקום מגוריי, ובעזרת הרבה מתנדבים ומתנדבות, המיזם צמח לפריסה רחבה. בנובמבר 2022 זכינו גם במגן שר הבריאות למתנדבים מצטיינים וקיבלנו הכרה רשמית שאנחנו תורמים לבריאות הנשים".

שבוע המצוינות הישראלית: בדרך למטרה עוברים בנמל תל אביב

בחודש אוקטובר מצוין ברחבי העולם חודש המודעות העולמי לגילוי מוקדם של סרטן השד, ובמיזם "גמאני רצה" מנצלים אותו לקמפיין שנקרא "מקיפים את כדור הארץ בריצה": "אנחנו קוראים לכל הרצים והרצות בישראל לצאת החוצה באוקטובר, לרוץ ולתרום לנו את הקילומטרים, כדי שנאסוף אותם ונצבור ביחד 40,075 ק"מ, שזה היקף כדור הארץ במלואו", מסביר עמרי. "ב-3 השנים האחרונות סיימנו את הקמפיין הזה בבית הנשיא, במעמד נשיא המדינה ורעייתו, שהזניקו אותנו לקילומטר האחרון".

הבעיה היא שאוקטובר עוד רחוק. אז מה עושים בינתיים? מתכוננים לשבוע המצוינות הישראלית, בו הרצים והרצות של "גמאני רצה" יגיעו לנמל תל אביב – כדי לתת לכל אחד ואחת מאיתנו הזדמנות פז לתמוך, לעודד וכמובן לרוץ.  

"ביום שבת אנחנו מתכננים לערוך ריצה חברתית לאורך נמל תל אביב, מקום שמטבעו שוקק רצים ורצות", מגלה עמרי. "יגיעו לשם מחלימות, מתמודדות עם סרטן השד וכל צוות מאמני ומאמנות 'גמאני רצה', למען העלאת המודעות לפעילות שלנו בפרט ובאופן כללי לפעילות הגופנית וחשיבותה לבריאות בדרך כלל הריצות הן רק של המחלימות והמתמודדות אבל עכשיו אנחנו מזמינים את הציבור הרחב להצטרף אלינו לריצה חברתית עם מטרה!".

הרשמו לאירוע >> כאן  וקחו חלק במיזם מעורר השראה