יש הרבה דברים שהופכים את הקולנוע לפלטפורמה של מצוינות. קודם כל, המסך הגדול הוא ללא ספק המקום להראות בו סיפורים אישיים ואירועים מעוררי השראה. לעומת סדרות טלוויזיה שרק נמצאות ברקע, קולנוע הוא חוויה משמעותית שממשיכים לחשוב עליה גם הרבה אחרי שהיא מסתיימת.

חוץ מזה, אמנות הקולנוע מתפתחת ללא הרף. היא כל הזמן חוצה גבולות ושוברת מחסומים, מכיוון שהיא מאפשרת סינרגיה יצירתית בין דיסציפלינות שונות כמו ספרות, מוזיקה ואמנות חזותית, כדי לעורר רגשות והשראה. אז מבחינתנו כקהל, כל שנותר הוא להגיע ולתפוס מקום (אבל לא בשורה הראשונה).

בישראל קיים רק מקום אחד שמצליח לעמוד בקריטריונים האלה של מצוינות – סינמטק תל אביב כמובן. זהו לא רק הראשון בסינמטקים בישראל, אלא מוסד תרבותי שפועל לקידום הקולנוע ולאהבת הקולנוע האמנותי. בנוסף, הסינמטק משמש בית לקולנוע הישראלי וליוצריו ומציג כל השנה סרטים חדשים לצד קלאסיקות קולנועיות, מקיים פסטיבלים מובילים ומארח יוצרים מהארץ ומהעולם. אמרתם מצוינות קולנועית? התכוונתם לסינמטק תל אביב.

"מצוינות יכולה להיות אישית, חברתית או קהילתית"

שבוע המצוינות הישראלית שייערך השנה בתחילת מאי הוא ממתק אמיתי לחובבי קולנוע. הסיבה: שיתוף פעולה עם סינמטק תל אביב, במסגרתו יוקרנו לקהל הרחב סרטים איכותיים ללא עלות.

"זו שנה שנייה שאנחנו משתתפים בפרויקט, כי אנחנו מאמינים במצוינות וחושבים שקולנוע זו אחת הדרכים הכי יעילות וממוקדות לתאר אותה ולהבין מה זה", אומרת ירדן רבינוביץ', מנהלת תחום מכירות ומנויים בסינמטק. "מצוינות יכולה להיות אישית, חברתית או קהילתית וקולנוע מציג את זה מעולה".

"לא היה קל לבחור את תמהיל הסרטים, כי יש לא מעט יצירות שעוסקות במצוינות, אבל הצלחנו לייצר ליין אפ של סרטים מרתקים מקשת רחבה של סיפורי מצוינות, מאנשים שהתגברו על קשיים ועד כאלה שמהווים דוגמא אישית למצוינות בתחום כלשהו", מסכים עמית איצקר, איש התוכן והשיווק בסינמטק.

ואיך בעצם נבחרים סרטי איכות? "בעיקר על בסיס שיתופי פעולה, הכרה מפסטיבלים וכמובן ביקורות וחוות דעת", מוסרים האנשים מאחורי הקלעים. "הסינמטק משמש מוסד אלטרנטיבי לבתי הקולנוע המסחריים, ומציג באופן שוטף סרטים מקומיים ובינלאומיים עבור קהל המתעניין בקולנוע איכותי, קלאסי וניסיוני. כמו כן, הסינמטק מציע לציבור הרחב מגוון תוכניות המחנכות לצפייה בקולנוע ולהבנת אמנות הקולנוע וההיסטוריה שלה".

הדור החדש של הצופים כבר כאן

"תשומת הלב הניכרת שמקדיש הסינמטק לחינוך לערכים ולקולנוע מביאה דור חדש של צופים לבתי הקולנוע. חוץ מההבדל בינו לבין בתי הקולנוע המסחריים, לסינמטק תל אביב תפקיד מרכזי במערכת החינוך ובמערכת של ההשכלה, וזאת תוך בידול ברור מהחינוך הפורמאלי בבתי הספר ובידול מבתי הספר לקולנוע ומהחוגים לקולנוע במערכת ההשכלה הגבוהה", אומרים בסינמטק.

"למעשה, פעילות הסינמטק אינה מסתכמת בהקרנת סרטים איכותיים, אלא נוגעת לסדרה ארוכה מאוד של תחומי עשייה בתחום הקולנוע שיכולים לבוא לביטוי אך ורק בסינמטק. כמו כן, משעות אחה"צ ועד סיום הפעילות הסינמטק מתמקד בעיקר בפעילות קולנועית הכוללת בכורות לקולנוע ישראלי, הקרנת סרטים לפי נושאים, רטרוספקטיבות ליוצרים שונים ועוד".

במקרים רבים, הסינמטק בתל אביב מעניק הזדמנות יחידה ובלעדית לראות סרטים שפשוט לא זמינים באף פלטפורמה אחרת. ממש עכשיו, גם שבוע המצוינות הישראלית מצטרף לרשימת הפסטיבלים המכובדים שנערכים בסינמטק תל אביב (ביניהם "דוקאביב", פסטיבל הסטודנטים הבינלאומי, הפסטיבל לסרטי אנימציה, קומיקס וקריקטורה, תחרות "קליפ צעיר", פסטיבל הג'אז, הפסטיבל הבינלאומי לסרטי ילדים ונוער, פסטיבל אייקון למדע בדיוני ופנטזיה, הפסטיבל ההומו-לסבי, פסטיבל הקולנוע הרוחני ועוד). שווה לחכות.

מצוין אם תכניסו ליומן: רשימת הסרטים המלאה

בתאריך 7.5 בשעה 19:00 יוצג הסרט "מאחורי המספרים" (Hidden Figures), סיפורן של קת'רין ג'ונסון, דורות'י ווהן ומרי ג'קסון – נשים אפרו-אמריקניות מבריקות אשר עבדו בנאס"א והיו המוח מאחורי אחד המבצעים הגדולים בהיסטוריה: השיגור של האסטרונאוט ג'ון גלן לחלל, הישג שטרף את הקלפים במירוץ לחלל והסעיר את העולם.

באנסמבל השחקנים נמצאים לא אחר מאשר קווין קוסטנר ולצד מככבים אוקטביה ספנסר וקירסטן דנסט. "אני שמח ונרגש להיות חלק מהפרויקט הזה, כי הוא באמת חשוב", מוסר איצקר, "והסרט 'מאחורי המספרים' הוא דוגמא לסיפור אמיתי שאפשר ללמוד ממנו המון, במיוחד בשבוע המצוינות".

יום למחרת, בתאריך 8.5 בשעה 19:00, יוצג הסרט "עוד צעד אחד". (Rookies), מועמד לפרס הסזאר לסרט דוקומנטרי. "זהו סרט חדש לגמרי", אומר עמית, "אבל הוא כבר הספיק לזכות באהדת המבקרים והקהל".

בעלילה נגלה מה קורה כאשר בית ספר תיכון יוקרתי בפריז מחליט לתת הזדמנות לחיים אחרים לנערים ונערות משכונות מצוקה בעיר. מלבד צוות המורים שמייצר תכנית אינטגרציה, שמטרתה להתגבר על הפערים הלימודיים והחברתיים בעזרת שילוב של בני הנער במגמת היפ הופ, הסרט מציג ברגישות ואהבה את האתגרים של התלמידים ושל המערכת – ובעיקר את העוצמה שיש בריקוד.

שבוע המצוינות הישראלית בסינמטק תל אביב ממשיך בתאריך 9.5 עם הסרט "המרדף לאושר" (The Pursuit of Happyness), שיוקרן גם כן בשעה 19:00. כאן הבמאי האיטלקי של "הנשיקה האחרונה" מביים את סרטו הראשון בארה"ב שכמובן מבוסס על סיפור אמיתי. כריסטופר גרדנר, הלא הוא וויל סמית, איש מכירות קשה יום מוצא את עצמו במאבק על משמרת בנו (ג'יידן סמית מול רשויות החוק, בעקבות אובדן עבודתו והניסיון שלו להתחיל את חייו מחדש. "זה סרט מעולה. אמנם הוא הוקרן לראשונה כבר ב-2006, אבל האירועים בו רלוונטיים היום יותר מאי פעם", מאמין איצקר.

ולא שוכחים את הילדים: רוצים להעביר את ערכי המצוינות גם לדור הבא? בשבילכם יקרינו בסינמטק בתאריך 10.5 בשעה הקלאסית 17:00 את הסרט "הדרקון הראשון שלי" (How to Train Your Dragon). "החלטנו השנה לבחור בסרטים שמתאימים לגילאים שונים ולא רק למבוגרים", מזכיר עמית, "ולדעתי כאן מדובר בסרט מדהים שמתאים לכל המשפחה".

למי שעוד לא הספיק לצפות, רק נגלה שמדובר בקומדיית הרפתקאות אשר מביאה לחיים עולם פנטזיה שמלא בויקינגים חסונים ודרקונים פראיים נושפי אש, מבוסס על ספרה של קרסידה קאוול. הסרט יוקרן בגרסה המדובבת, מתאים לגילאי 5+ ואורכו 98 דקות. קלאסי, כבר אמרנו?

נתראה בסינמטק!