הוויסקי אמנם מוכר לעולם באופן רשמי מהמאה ה-15 לספירת הנוצרים, אולם למרות הוותק העצום שלו הוא לא מפסיק להשתנות, להתקדם ולהתפתח. מזקקות וויסקי צעירות נותנות פייט למותגים הוותיקים שלא יכולים להישאר מאחור ולא מפסיקים להשיק מוצרים חדשים. בסקירה הקצרה הזו, ריכזנו כמה מהמגמות הבולטות ביותר בעולם הוויסקי שפשוט אי אפשר להתעלם מהן.

מכוונים גבוה: קוקטייל היי בול

קוקטייל ההיי בול שכובש ממש בימים אלה את הברים ברחבי העולם הוא למעשה וויסקי - סודה. אבל הוא לא רק וויסקי וסודה. המשקה, שהומצא כנראה במאה ה-19 בארצות הברית, עבר בשנים האחרונות, הודות לברמנים היפאנים מהפכת איכות של ממש. הם מקררים כל מרכיב בנפרד, משתמשים בקוביות קרח גדולות במיוחד שנחצבו בעבודת יד, ומקפידים על היחס הקדוש: שלושה חלקים סודה וחלק אחד וויסקי, שמורידים את אחוזי האלכוהול של המשקה לרמה של בירה. הקישוטים: מקליפת לימון עד לפרוסות מלפפון, מותאמים תמיד לאופי של הוויסקי ומשלימים את החוויה. אין כמעט וויסקי שלא מתאים להיי בול, עכשיו נשאר לכם רק למצוא את זה שהכי מתאים לכם.

ברמן מכין קוקטייל וויסקי (צילום: shutterstock, Nadezda Barkova)
צילום: shutterstock, Nadezda Barkova

ערבב את המאלטים, ג'וני: עלייתו של הבלנדד מאלט  

רוב האנשים יודעים כי בלנדד מאלט שונה מבלנדד סקוטש, בכך שהוא מכיל וויסקי שזוקק מלתת בלבד. במילים אחרות: בלנדד מאלט הוא פשוט בלנד של סינגל מאלטים. פחות אנשים יודעים כי הבלנדד מאלט היא קטגוריה ההולכת וגדלה, בצעדי ענק שלא היו מביישים את ג'וני ווקר בכבודו ובעצמו. מזקקות גדולות כקטנות, משיקות בשנים האחרונות מהדורות של בלנדד מאלטים, שרובן מיוצרות מתוך מחשבה על עולם הקוקטיילים, על ההתאמה שלהם למיקסולוגיה מתקדמת ועל הנגישות. שובו של ג'וני ווקר גרין, למדפים בשנת 2016, נחשב לאחד הסימנים העיקריים לעלייתו של הבלנדד מאלט שתימשך, כך אומרים המומחים, גם בשנים הבאות.

שיגעון השיפון: שובו של הריי

ארצות הברית נהנית בשנם האחרונות מפריחה מטורפת בכל מה שקשור לוויסקי שיפון. חומר הגלם, שנחשב במשך שנים לנחות מהשעורה, מספק ליצרנים ולשתיינים באמריקה וברחבי העולם, לא מעט נושאי עניין, והמזקקות הסקוטיות לא נשארות מאחור. חלקן משתמשות בחביות ששימשו ליישון וויסקי שיפון -  ג'וני ווקר למשל שהשיקה את ג'וני ווקר רד ריי, וחלקן מגדלות שיפון בעצמן על אדמת סקוטלנד. הטפטוף, שהחל לפני מספר שנים בתערוכת הוויסקי של לונדון, עומד ככל הנראה להפוך בשנים הבאות לחתיכת מבול, ומגמת השימוש ההולך וגובר בשיפון, עומדת להעשיר משמעותית את עולם הוויסקי בהמון טעמים וארומות. 

קטן זה הגדול החדש: מיני ומיקרו מזקקות   

מיני מזקקות או  מיקרו מזקקות. לא משנה איך תקראו להן או מה היקף הייצור שלהן בליטרים. עשרות מזקקות קטנות שיוצרות כבר כמה שנים עניין רב ברחבי העולם, הודות לג'ין ולתזקיקים הצעירים שהן משחררות, החלו להוציא לשווקים בשנים האחרונות את המוצרים הראשונים שלהן שהתיישנו שלוש שנים ומעלה בחביות. תקופה שאחריה הם  ראויים להיקרא וויסקי סקוטי. נכון, מבחינת איכות, המוצרים הללו לא תמיד מצדיקים את ההשקעה ואת המהומה סביבם, אבל הצבעוניות והאנרגיות שמאפיינות את המזקקות הקטנות, משפיעות על עולם הוויסקי המסורתי ומושכות את המזקקות והיצרנים הוותיקים לאזורים הרפתקניים יותר, כך שבשורה התחתונה: כולנו הולכים להרוויח וויסקי מעניין יותר.

כוכבית חבית: לא רק ברבן ושרי   

יצרני וויסקי רבים משלבים בשנים האחרונות יותר סוגי חביות מעבר לחביות הברבן והשרי המסורתיות. ביניהן: חביות יין מאזורים שונים בעולם, מצרפת ועד קנדה חביות פורט, חביות רום, חביות קוניאק ועוד. השימוש בחביות לא שגרתיות מאפשר ליצרנים להציע ללקוחות הוותיקים, שאולי קצת התעייפו מהמותג, גישה קצת אחרת לוויסקי שהם אוהבים, ועל הדרך תורם לא מעט ליחסי הציבור וקידום המכירות של המזקקות. הכנסתם של סוגי חביות חדשים לתהליך הייצור היא הוכחה נוספת לכך שעולם הוויסקי אינו שוקט על שמריו וכמו שזה נראה כרגע, מנעד הטעמים והארומות האינסופי של המשקה האהוב, עומד להתרחב אפילו יותר. 

אישה וגבר שותים וויסקי (צילום: shutterstock, Nadezda Barkova)
צילום: shutterstock, Nadezda Barkova

וויסקי בהתאמה אישית

כמעט כל אחד מאיתנו אוהב לקבל יחס אישי, להיכנס לבר שבו כולם יודעים איך קוראים ולו וכל הצוות יודע מה המשקה הקבוע שלו. עכשיו תארו לעצמכם שבמרתף אחד איפשהו בעולם, מתיישנת חבית וויסקי עליה מתנוסס השם שלכם, של החברה שלכם או של מועדון הוויסקי שלכם. מגנת ההתאמה האישית שמוכרת לנו מלא מעט תחומים, כובשת בשנים האחרונות גם את עולם הוויסקי ומזקקות ותיקות וצעירות החלו להציע  ללקוחות שיכולים להרשות לעצמם, או לקבוצות - שמתארגנות בדרך כלל ברשתות החברתיות, לרכוש חביות מלאות, ואפילו ליצור בלנדים משלהם ולבקבק אותם תחת תוויות שנושאות את שמם. תענוג לא מאוד זול, אבל מאוד מספק.

סופה של תקופה: קיצו של ציון הגיל  

אחרי שבמשך שנים ארוכות מאוד סיפרו לנו שהמרכיב העיקרי שמשפיע על איכותו של הוויסקי שלנו הוא זמן היישון בחביות, הגענו לסופה של תקופה. אולי זה בגלל העלייה העולמית בצריכת הוויסקי, שדיללה את כמויות התזקיקים המתיישנים לתקופות ארוכות ואולי בגלל ההתפתחויות בתחום היישון בחביות, שמאפשרות לתזקיקים צעירים להיראות כמו תזקיקים בוגרים יותר, ומאפשרות ליצרנים להשיק את הוויסקי שלהם מהר יותר. כך או אחרת, ציון הגיל הפך בשנים האחרונות מסממן איכות אולטימטיבי לעוד נתון שכדאי להתייחס אליו, אבל לא ממש חייבים. אם הוויסקי טעים, מה זה משנה כמה זמן יישנו אותו. 

 

מותג הוויסקי הבין-לאומי והאייקוני: Johnnie Walker משיק לראשונה בישראל מתחם פופ-אפ. המתחם, שייפתח ב"שרונה" בתל אביב, יארח את הקהל הרחב במהלך חודש דצמבר וייקרא: DISCOVER YOUR JOHNNIE. זוהי הפעם הראשונה שבה ג'וני ווקר מקיים פעילות מסוג זה בישראל. מתחם הפופ-אפ מזמין אתכם להגיע ולטעום את המהדורות השונות של ג'וני ווקר ולהשתתף בסדנאות וויסקי בחלל הסדנאות שבמתחם. כמו כן, אתם מוזמנים לצפות בהרצאות של אורחים מעוררי השראה ופורצי דרך בתחומים שונים, בהם: המאיירים יהודה ואורטל דביר, הכתב איתי אנגל, רוכבת האופנוע אחינועם הראל והבימאי והתסריטאי רוני קובן. אז מתי כל הטוב הזה קורה אתם שואלים? 5-23 בדצמבר | מתחם שרונה תל-אביב |א'-ה' 23:00 – 11:00| יום ו' 11:00-15:00. לפרטים נוספים לחצו כאן.