כבר הרבה זמן שלירושלים יש צורך בשינוי: היא העיר הגדולה בישראל, עם השימוש הגדול ביותר בתחבורה ציבורית המבוססת על מנועי דיזל. בשנים האחרונות נמדדו בתחנות הניטור בעיר, כמו למשל ברחוב יפו ובצומת בר אילן, רמות זיהום האוויר הגבוהות ביותר בארץ מתחבורה. למעשה, המשרד להגנת הסביבה התכוון בזמנו להכריז על העיר כאזור נפגע זיהום אוויר והודיע על כך לעירייה. בעקבות הודעת המשרד, התחייבה עיריית ירושלים להכין תוכנית להפחתת הזיהום. התוכנית הוכנה בסיוע המשרד להגנת הסביבה וכללה כבר בשלב הראשון אזור מופחת פליטות, לצד תוספת קווי רכבת קלה (חשמלית), קידום שבילי אופניים והליכתיות, עידוד תחבורה ציבורית ועוד.

"הרעיון להקמת אזור מופחת פליטות בירושלים עלה כבר לפני מספר שנים, כשאנשי המקצוע במשרד למדו על תוכניות דומות שבוצעו באירופה", אומר דוד יהלומי, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. "אמנם ירושלים לא הייתה העיר הראשונה בישראל, אלא חיפה, אבל ירושלים היא הראשונה בישראל שיישמה, החל מתחילת החודש, אזור אוויר נקי רחב בכל חלקי העיר". למעשה, יישום התוכנית בחיפה הוביל להפחתה של יותר מ30 אחוז בריכוזי חלקיקי הפיח המזהם בעיר. גם בערים אחרות באירופה, שבהן פועל אזור מופחת פליטות, נרשמה ירידה בזיהום האוויר ועלייה באיכות החיים. לכן, אין ספק שמדובר בצעד חשוב לקידום בריאות תושבי ירושלים.

לאחרונה, במסגרת החלטת הממשלה שיזם המשרד להגנת הסביבה, המבוצעת ביחד עם עיריית ירושלים, הוחלט כאמור על יישום התוכנית "אזור מופחת פליטות" בכל שטחי העיר. "הרעיון הזה של סגירת כל שטחי העיר לרכבים מזהמים הוא תולדה של תוכנית רחבה יותר לצמצום זיהום אוויר בירושלים שאחד הצעדים שלה, הוא סגירת העיר בשני שלבים לרכבים מזהמים", אומר נמרוד לוי, מנהל המחלקה להנדסה סביבתית בעיריית ירושלים. "השלב הראשון היה סגירת מרכז העיר לפני כחצי שנה וכעת מגיע השלב השני של סגירת כל העיר לרכבים מזהמים. רכבים מזהמים הם למעשה רכבי דיזל, מעל 3.5 טון, בשנת ייצור 2005 ומטה. אמנם כמות הרכבים נמוכה אבל השפעתם על זיהום האוויר משמעותית והרחקתם מהעיר יכולה להביא לשיפור בסדר גודל של 10 אחוזים באיכות האוויר".

ירושלים (צילום:  badahos, shutterstock)
מדרחוב ירושלים | צילום: badahos, shutterstock

מאיה יוליוס לביא, מנהלת הפרויקט מטעם המשרד להגנת הסביבה מוסיפה כי לתוכנית יכולת לשנות את רמות זיהום האוויר בעיר באופן חסר תקדים. "על-פי ההערכה שבוצעה במסגרת הכנת התוכנית, יישומה ישפיע על כ-60,000 כלי רכב בארץ, שמתוכם כ-4,000 כלי רכב רשומים בירושלים", היא אומרת, "התוכנית צפויה להוביל להפחתה בשיעור של כ-13 אחוז מסך חלקיקים עדינים נשימים (PM2.5) והפחתה של כ-10 אחוזים מפליטת תחמוצות החנקן (NOx) הנפלטים ממגזר התחבורה בירושלים".

המשרד להגנת הסביבה מממן את עיקר העלות של יישום תוכנית "אזור מופחת פליטות" (LEZ- Low Emission Zone) ומתקצב פעולות נלוות לתוכנית בהשקעה כוללת של 24 מיליון שקל: 10 מיליון שקל בסיוע לעירייה בתפעול הפרויקט; 10 מיליון שקל נוספים בסבסוד התקנת מסננים לציבור בעלי הרכב, מתוכם 2.2 מיליון שקל עבור תחבורה ציבורית; ו-4 מיליון שקל בסיוע לחברת אגד ברכישת 10 אוטובוסים חשמליים שהחלו לפעול בירושלים לפני כשנה. המשרד גם מבצע ניטור של איכות האוויר בעיר ועוקב אחר השינויים לאור יישום התוכנית.

איך תתבצע האכיפה של תוכנית "אזור מופחת פליטות"?

במסגרת הפרויקט, בכל הכניסות לעיר יוצב תמרור ייעודי, שפורסם לאחרונה בלוח התמרורים, האוסר על כניסת רכב מזהם. כמו כן, התוכנית תיאכף באמצעות מצלמות. "המצלמה מצלמת את לוחית הרישוי ונתוניה מוצלבים באופן ממוחשב עם הרשימה השחורה שלנו. במידה והרכב שצולם אכן נמצא בתוך הרשימה (ולא הרכיב מסנן חלקים למשל), נשלחת לנהג התראה ולאחר מכן גם סנקציה משפטית", אומר לוי.

המצלמות הן למעשה מסופונים שפקחי החנייה בעיר משתמשים בהם. יש להם מכשיר מיוחד שמצלם את לוחית הרישוי, ובודק האם הרכב עמד במקום מותר או אסור ובאותה הזדמנות גם בודק האם הוא ברשימה השחורה של הרכבים המזהמים. בהמשך יעשה שימוש במצלמות נייחות שיוצבו בכניסות ובשטח העיר.

לצורך בדיקת האפקטיביות של המהלך על הפחתת זיהום האוויר, ירושלים נעזרת בתחנות ניטור אוויר. "כחלק מהפרויקט, הוצבה תחנת ניטור אוויר ברחוב דבורה הנביאה ויוצבו בקרוב עוד שתי תחנות ניטור אוויר, שיצטרפו לתחנות הניטור הקיימות בעיר. הנתונים שתחנות הניטור יספקו, יאפשרו לבחון את ההפחתה ברמת זיהום האוויר כתוצאה מאיסור הכניסה על רכב מזהם", מסביר יהלומי.

מצלמות אבטחה בירושלים (צילום: YKD, shutterstock)
מצלמות אבטחה בירושלים | צילום: YKD, shutterstock

להפחתה של פליטות החלקיקים ותחמוצות החנקן בכל שטח העיר יש השלכות מרחיקות לכת, מעבר לנושאים הברורים והמיידיים של שיפור איכות החיים והפחתה בתחלואה ובתמותה. "ירושלים היא עיר היסטורית שבה מונומנטים רבים, הבנויים מאבן", מסביר יהלומי, "לאורך השנים הצטבר פיח בכמויות גדולות על המבנים, והזיהום הישיר, לצד הזיהום השניוני באוזון, גרם להרס האבן הירושלמית האייקונית. כחלק משיקום מרכז העיר ההיסטורית, הוכנסו קווי רכבת קלה, שוקמו חזיתות הבתים והרחובות והוסדרו עשרות מדרחובים. הפחתת זיהום האוויר והשימוש בתחבורה ציבורית לא מזהמת, הופכים את מרכז העיר לאזור הליכה איכותי ונגיש".

וזה כמובן לא הכול: המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים פועלים במשותף כדי שירושלים תישאר בחוד החנית של השמירה על איכות החיים והסביבה. לפיכך, התוכנית לאזור מופחת פליטות בירושלים תהווה בסיס לתכניות עתידיות מתקדמות אף יותר כמו הגבלת תנועת כלי רכב שאינם עומדים בתקן זיהום האוויר המתקדם ביותר - יורו 6, כפי שנהוג כיום במרכז לונדון, ואף הגבלת תנועת כלי הרכב המונעים בבנזין ובסולר, כפי שמתוכנן להיאכף במרכז פריז בשנת 2030.

התוכנית "אזור מופחת פליטות" התקבלה בהערכה רבה גם בקרב ראש העיר משה ליאון והשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל. "זיהום אוויר מרכבי דיזל מהווה גורם תחלואה מרכזי בערים. הפיכתה של ירושלים לעיר הראשונה בישראל שאוסרת על כניסת רכבי דיזל מזהמים לכלל השטח המוניציפלי שלה תביא לשיפור באיכות האוויר ובאיכות חיי התושבים", אומרת השרה גמליאל. "אני קוראת לערים נוספות להצטרף לירושלים, לחיפה ולתל-אביב ולשפר את איכות האוויר בתחומן – אנחנו נשמח לסייע לכולן להפוך לערים מתקדמות, הפועלות כנגד זיהום האוויר בשטחן. מגיע לתושבים לנשום אוויר נקי יותר".