דבורה רונית ליפשיץ (21) מבית אל היא בת שירות בשנה שנייה בגן השיקומי בברוכין. ״הגן בו אני מתנדבת הוא גן שיקומי לילדים בני 4 עד 5 עם בעיות פיזיות ותסמונות גנטיות. התפקיד שלי הוא להיות עם הילדים ברמה החברתית ולעזור להם בכל דבר שהם צריכים, להיות שם בשבילם״, מסבירה ליפשיץ, ״לילדים עם צרכים מיוחדים לפעמים יש קושי בהבעה או בפן החברתי. יש למשל ילד אליו אני צמודה יחסית מתחילת השנה ויש לו צורך בליווי אישי. נכנסתי איתו לטיפולי פיזיותרפיה, והצוות הפרא-רפואי לימד אותי איך לסייע לו מעבר לטיפול שיש לו פעם בשבוע. יום יום אנחנו מבינים את המשמעות של העשייה הזאת ועולם חדש שלא הכרתי נפתח בפניי״.

הקשר המיוחד של ליפשיץ עם הילד הזקוק לליווי אישי ממלא אותה לדבריה בכל יום מחדש. ״בסוף זה קשר שנרקם כשאת עם הילד כל הזמן. המקום שלי זה להיות שם בשבילם רגשית, לעזור ולהאמין בהם, ולשכנע אותם שהם יכולים לעשות הכל. בסוף אנחנו רוצים שהם יגיעו הכי גבוה שאפשר".

העבודה בפרח הובילה לבחירת מקצוע

לדברי ליפשיץ, המפגש היומיומי בגן אף הביא אותה לבחור מקצוע לחיים עבור עצמה.  "למדתי הרבה דברים, ביניהם בפיזיותרפיה, ובזכות כך אני שנה הבאה מתחילה ללמוד פיזיותרפיה בעצמי", היא מספרת.

העבודה בפרח מציעה שילוב בין אווירה נעימה, עשייה מקצועית, אופק קידום בתוך המערכת ותחושת שליחות. ״אני חושבת שעבור כל מי שיש לו זיקה קטנה לחינוך מיוחד, מבין את המשמעות שלו ואוהב ילדים, העבודה ברשת יכולה להתאים לו״, ממליצה ליפשיץ, ״חשוב להבין כמה אפשר להשפיע על ילד ולו במילה ומחווה קטנה. יש למשל ילד שכל יום שואל אותי אם אני אוהבת אותו וזה הדבר הכי מרגש שיש כי הם רוצים את האהבה והקשר הזה. זה מדהים לראות אותם מעבר למגבלה שלהם. בסופו של דבר, לכל אדם בעולם יש מגבלה ונכון שיש אנשים שרואים עליהם את זה יותר, אבל ברגע שמביטים מעבר לכך, עולם חדש ומדהים נפתח לצד קשר של אהבה אינסופית״.

עבודה עם משמעות

גם מיכל חממי (19) מאליקים, המתנדבת עם בוגרים עם צרכים מיוחדים בכפר קהילתי של פרח בראש העין, גילתה עולם תוכן שממלא אותה במשמעות כל יום. ״אנחנו עושות לדיירים כיף ועוזרות לתעסוקה ולפנאי שלהם. אני למשל מצטרפת למרכזי התעסוקה מדי בוקר ומסייעת לדיירים עם מחשבים, יצירה, פעילויות ומוזיקה. בצהריים אני נכנסת לדירות שלהם ויושבת עם דיירים אחד על אחד. לפעמים אני נכנסת עם אייפדים לדירה ומלמדת אותם גם לשחק, ובפעמים אחרות אנחנו שומעים שירים ביחד. אני יכולה גם להוציא אותם למאפייה מחוץ לכפר שם אנחנו יושבים ומדברים על כוס קפה״.

מה את הכי אוהבת בתפקיד בפרח?

״הדבר שאני הכי אוהבת זה שהלב של הדיירים פתוח. הם תמיד שמחים, ואפשר לקרוא לזה 'שמחת חינם'. זה מכניס אותך לפרופורציות. אתה חושב על איפה האדם שמולך נמצא, ואם הוא תמיד עם חיוך על הפנים זה גורם לך להעריך את החיים שלך. יש להם אהבה שלא תלויה בדבר״.

רשת פרח 2 (צילום: shutterstock)
צילום: shutterstock

לחממי יש לא מעט זיכרונות משמעותיים שצברה במקום. ״לפני חודשיים עשינו שבת בכפר, אני ועוד שתי בנות שירות הבאנו איתנו עשרים מתנדבים ולקחנו את הדיירים לבית הכנסת. בתום התפילה חזרתי עם אחד מהם והוא פשוט שפך בפניי את הלב על כמה הביקור ריגש אותו אחרי שנים שלא היה בבית הכנסת. ברגע הזה, אחד על אחד, הבנתי את המשמעות של המחווה הקטנה וזה היה מאוד מרגש וממלא וגרם לי להרגיש משמעותית.

״המקום הזה חד משמעית הופך אותך לבן אדם טוב יותר. זה מכניס אותך לפרופורציות על החיים, וגורם לך להעריך הכול״, היא אומרת ומדגימה, ״היה דייר שלא תקשר איתי ואפילו לא אמר לי שלום כשנכנסתי לכפר לפני חצי שנה. בכל פעם שהוא היה רואה אותי הוא היה בורח ומתעלם. בכל פעם שראיתי אותו בשבילים בכפר, הייתי אומרת לו שלום ומחייכת אליו. לאט לאט הוא התחיל להתקרב ועכשיו הוא כבר בא, אומר לי שלום ומחייך אלי״.

"אני ממש שמחה שהגעתי לפרח"

לדברי חממי, היא כרגע חושבת להמשיך בקריירה בתחום: ״חשבתי המון על מה ללמוד ועכשיו הכה בי שאולי אלמד משהו בתחום החינוך המיוחד והעבודה הסוציאלית. הייתה לי אופציה להתחיל ללמוד בשנה הקרובה, ופתאום כשאמרו לי 'חינוך מיוחד' הבנתי שזה זה. אני ממש שמחה שהגעתי לפרח, אני נשארת עכשיו להתנדבות בפרח לשנה נוספת וזה מסביר את הכול״. 

לממש את הפוטנציאל הטמון בכל ילד עם צרכים מיוחדים

רשת פרח לחינוך מיוחד פועלת כבר למעלה מעשרים שנה, ברשויות רבות ברחבי הארץ: טבריה, חריש, ראש העין, תל אביב, אלעד, באר יעקב, נס ציונה, יבנה, גוש עציון, שומרון, ביתר, ועוד. החזון של פרח הוא להעניק לכל ילד עם צרכים מיוחדים את האפשרות לממש את הפוטנציאל הטמון בו ולקדם אותו ככל הניתן. העובדים ברשת מתאימים את עצמם לכל ילד באופן אישי, עוטפים אותו בסיוע המקצועי והמתקדם ביותר, תוך הענקת יחס אוהב ומכבד לכל ילד וילדה.

הרשת מעסיקה עשרות אנשי מקצוע וראשי צוותים מיומנים בתחום החינוך המיוחד, וכן אנשי מקצוע ממקצועות הבריאות והפרא-רפואי: מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת, מטפלות בהבעה ויצירה וכו'. כל זאת לצד מערך הדרכה וליווי פדגוגי מקצועי של הצוותים. רשת פרח מפוקחת באופן גורף ע"י הרשויות השונות, מבוקרת ועומדת בכל התקנים והאישורים הנדרשים בחוק להפעלה ולניהול מערכות ומסגרות חינוך מיוחד. הרשת פועלת ועומדת בקשר רציף עם משרד החינוך, משרד הבריאות, משרד הרווחה ומשרד הכלכלה וזוכה לשבחים רבים על פעילותה.

רשת פרח מייצרת רצף חינוכי התפתחותי לילדים מכלל המגזרים והגילים, באמצעות מסגרות רבות כמו מעונות תקשורת, מעונות יום שיקומיים, גני תקשורת, גני מש"ה, גנים שיקומיים, גני עיכוב התפתחותי, גני שפה, בתי ספר לחינוך מיוחד, בתי ספר ללקויות למידה ולקויות רגשיות, יחידות להתפתחות הילד ועוד. פרח נותנת מענה למגוון רחב של לקויות, בהן אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, CP, עיכוב התפתחותי, תסמונות נדירות ומוכרות, בעיות רפואיות שונות, ליקויי שפה, קשיים רגשיים ונפשיים, עיכוב התפתחותי על רקע סוציאלי ועוד.

אז אם הסיפור של דבורה ליפשיץ ומיכל חממי עורר אצלכם ניצוץ בלב, גם אתם יכולים לפתח קריירה מלאת משמעות ועשייה מדהימה, בעשרות מסגרות חינוכיות מבית רשת פר"ח.

בואו לבחון אילו מבין שלל מקצועות הטיפול הפרא-רפואיים מתאימים לכם. בין היתר הרשת מגייסת עו"סיות, קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, מנתחות התנהגות, פיזיותרפיסטיות יחד עם מטפלות וסייעות.

לפרטים נוספים לחצו כאן. קורות חיים אפשר לשלוח לכתובת המייל korot@orchot.org.il.