האם בעולם של ChatGPT כבר לא נצטרך לעשות קידום אתרים?

עידן בן אור מסביר

איזו פתיחה סוערת קבלנו ל2023. כלי בינה מלאכותית התחילו להציף את הרשת והביאו איתם דיונים שכבר שמענו, אבל הפעם הם נשמעים רלוונטיים מתמיד - האם אנחנו שניה מלהיות מוחלפים ברובוטים? האם הם יצליחו לגבור עלינו ולספק תוצרים טובים יותר מאלה שסיפקנו אנחנו, יצירי הבריאה? הפאניקה, באופן לא מפתיע, בהחלט מורגשת, כשמעל מקצועות מסוימים התחילה לרחף עננת הנחיצות ושאלת הפיטורים כבר לא נלחשת בהססנות, אלא הופכת למציאות של ממש.

אז אולי יהיו פחות מתכנתים וכותבים ומעצבים - אבל מה זה אומר על האופן שבו אנחנו צורכים מידע? מה זה אומר על גוגל? ומה זה אומר על קידום אתרים בגוגל? פגשתי את עידן בן אור, האיש שמכיר את גוגל מקרוב והבעלים של חברת ReGo, כדי לשמוע ממנו איך יראה העתיד.

עידן, אתה עושה קידום אתרים, אני עושה תוכן. שנינו צריכים להתחיל לחפש עבודה?

”לא חושב שזה יקרה כל כך מהר. העולם משתנה, אין ספק. אני עוקב בסקרנות ולומד את התחום, וככל שאני צולל לזה יותר, כך אני יותר משוכנע שהדרך לתרחיש שאת מתארת היא עדיין ארוכה".

למה?

"כי עם כל היתרונות שזה מביא, וזה מביא, ועם כל ההתלהבות שלי ממה שאפשר לעשות עם זה, זה עדיין רחוק מלספק תוצאות יותר טובות ממה שאני או את מסוגלים לייצר. זה יכול להיות כלי עזר נהדר, גם ביצירת תוכן וגם בקידום אתרים, אבל תנסי לכתוב עם זה מאמר שלם, גם אם הוא כתוב טוב לכאורה, הוא לא מחדש כלום, הוא לא בהכרח מדויק, הוא הרבה פעמים חוזר על עצמו ועוד לא דיברתי על סוגיות משפטיות וזכויות יוצרים. ולגבי קידום אתרים, ייקח זמן עד שאנשים יפסיקו להשתמש בגוגל. לפחות כרגע, התשובות של ChatGPT יכולות להיות שטחיות והן לא תמיד נותנות מענה מספיק טוב למי שרוצה לצלול ולחקור תחום מסוים בצורה מעמיקה. ועוד סוגיה שיש לגביה סימן שאלה, ל-ChatGPT אין כרגע מענה לחיפוש של בעלי מקצוע ואני עדיין לא יכול לקנות דרכו מוצרים או שירותים".

איך בכל זאת אפשר להשתמש בו לקידום אתרים? ציינת שאתה נעזר בו.

"נכון, אני נעזר בו ואני חושב שכל מי שעושה קידום אתרים יכול להיעזר בו כדי לייעל תהליכים או כדי ליצור אוטומציות לתהליכים פנימיים שיכולים לקרות עכשיו הרבה יותר מהר. זה לא מחליף כמובן מחקר מילים יסודי, אבל אחרי שעשיתי את המחקר ויצרתי את הדוח, אני יכול לבקש רעיונות לתכנים על בסיס זה. כמובן שככל שמחקר המילים יהיה מדויק יותר, כך התוצאות שיתקבלו מ-ChatGPT יהיו איכותיות יותר".

"ואז, ואחרי שיש לי רעיונות לתוכן, הצ'אט יכול גם לנסח לי פסקת פתיחה, סיום, או סכמה של שאלות ותשובות. אבל לגבי זה יש לי כמה דגשים חשובים: דבר ראשון, הוא מאד גרוע בשפות, אז תעבדו אתו באנגלית ואחר כך תתרגמו לאיזו שפה שאתם רוצים. ודבר נוסף, תנסו להיות כמה שיותר ספציפיים, אחרת התוכן יראה מאד כללי וגנרי. למשל, אל תגידו לו ״תכתוב לי מאמר על קידום אתרים״, כי התוצאה תהיה שטחית להחריד. אם אתם רוצים מאמר טוב, תחלקו לכותרות וסעיפים, תנו ביטוי למילות המפתח, ואז, גם תסבירו לו בדיוק איך לבנות כל פסקה, או לפחות את אלה שחשובות לכם במיוחד. אני שם לב שככל שאני מעמיס עליו מידע ונותן לו הוראות ברמת ה״תתחיל את הפסקה עם X, תספר למה אני צריך Y ומה הם 3 הפתרונות הכי טובים כדי לפתור את Z" - ככה אני מקבל תוכן טוב יותר".

ואיך יראה קידום אתרים בעולם שבו כולם עובדים לפי השיטה ומייצרים את אותו תוכן?

"את מבינה, הנה, קיבלת את התשובה למה זה לא יכול להחליף אותנו כל כך מהר. צריך מישהו שיתפעל את זה, שיפעיל שיקול דעת, שיעבור על התוכן ויאמת את הנתונים, שידאג לבצע עריכה ולהכניס שינויים כדי להימנע ממצב שבו התוכן שנוצר נראה בדיוק אותו הדבר כמו התוכן של המתחרים. זה הרבה יותר מורכב ממה שזה נראה. ואת יודעת, עוד לא דברנו על זה ש-ChatGPT לא יודע לחשוב. כל תוכן חדש שדורש בדיקה וביקורתיות ומחשבה על דרכי פעולה, יוכל להיכתב אך ורק על ידי בני אדם. אני מאמין שהמשתמשים לא ימהרו לזנוח את האוטוריטות שלהם בתחום. בתחומים מסוימים זה כנראה נכון. עבור שאילתות פשוטות שדורשות תשובות ישירות ומהירות, זה יכול לעבוד לא רע, רק הזמן יגיד. אבל גם אז, ברור לנו הרי שגוגל לא תישאר מאחור. היא כבר שחררה את הגרסה שלה לבינה מלאכותית Google Bard זה נקרא. עדיין לא מדהים, עושה להם כרגע לא מעט פדיחות, אבל זה איזשהו איתות מצידם שהם לא מתכוונים להישאר מחוץ למשחק. ואז, אני מאמין שבמקרה הכי קיצוני, במקום לעשות קידום אתרים בגוגל, נלמד איך עושים קידום אתרים או קידום שאילתות ב-Google Bard. אני משתדל לעדכן על זה באופן קבוע בבלוג שלי".

עידן בן אור (צילום: יוסי בר)
עידו בן אור, ReGo | צילום: יוסי בר

אז אתה לא רואה איך קידום אתרים הולך להעלם מפה בזמן הקרוב.

"לא, ממש לא. יכול להיות שיהיו שינויים, וכנראה שקידום אתרים כבר לא יראה אותו הדבר, אבל זה לא חדש. כבר הרגו את התחום הזה כל כך הרבה פעמים, ופעם אחר פעם הוא הוכיח שהוא כאן כדי להישאר. בהתחלה דיברו על שינויים באלגוריתם שלא נצליח לפצח, ואז דיברו על הסושיאל ואמרו שכולם יעברו לשם, ואז דיברו על החיפושים הקוליים שיטרפו את הקלפים מחדש. אז אחרי כל כך הרבה ניסיונות חיסול, את יכולה להבין למה אני לא מתרגש יותר מדי כשאני שומע את זה שוב בהקשר של הבינה המלאכותית. שינויים תמיד קורים ואני מברך עליהם כי זה מאפשר לאלה שבאמת עושים עבודה טובה להתבלט ולקטוף את הפירות, אבל בכנות, אני לא חושב שגוגל תרים ידיים כל כך מהר - מנוע החיפוש זה אפיק ההכנסה המרכזי והמשמעותי שלה".

איך בכל זאת יראה השינוי הפעם?

"אז יכול להיות שנצטרך ללמוד איך לעשות קידום אתרים מתוך הצ׳אט. לעשות אופטימיזציה לתוצאות שהוא מציג. ואם אנחנו מתעלמים מזה ומסתכלים על השינויים שבינה מלאכותית מביאה איתה למודל הקיים, אני כבר היום יכול לומר לך שזה חוסך לי המון זמן על משימות תוכן ויש לזה פוטנציאל להשתפר ולהפוך לכלי עזר גם בדברים נוספים כמו בניית אסטרטגיה ומחקר מתחרים. אבל זה פחות רלוונטי לשוק המקומי, הצ'אט חלש מאד בעברית. בואי נגיד שההשפעה שלו על קידום אתרים בשוק הישראלי תהיה די מינורית, לפחות כרגע, כשהוא לא מבין מספיק טוב את השפה ולא מסוגל לייצר פלט איכותי בעברית".

ואיך אתה חושב שזה ישפיע על גוגל? מה הסנטימנט שלה כלפי הדבר הזה?

"אני יכול לשער די בביטחון שהיא לא אוהבת את זה. גוגל תמיד אמרה שהדבר היחיד שעומד לנגד עיניה הם המשתמשים. כשאנחנו עושים קידום אתרים אנחנו לא עושים את זה כדי שגוגל ״תאהב״ את האתר שלנו, אנחנו עושים את זה כדי שהמשתמשים יאהבו את האתר שלנו, כי כשזה קורה, גוגל מקבלת את האיתותים שהיא צריכה ומדרגת את האתר בהתאם. עכשיו, כדי שהמשתמשים יאהבו את האתר שלנו, אנחנו צריכים לספק להם ערך, וכשכולם יתחילו לייצר את אותו תוכן שנעשה באותו הכלי, איזה ערך נצליח לספק? האמת, ממש לא יפתיע אותי אם נראה בקרוב את גוגל יוצאת בסנקציות נגד אתרים שמייצרים תוכן לעוס וממוחזר עם ChatGPT. אני מאמין שהיא תוסיף עדכון לאלגוריתם ושהיא תצליח לזהות די בקלות תוכן שנוצר באמצעות בינה מלאכותית וכנראה שאפשר יהיה לצפות לפגיעה מסוימת בדירוגים, אם התוכן לא יצליח לספק ערך. אבל אני לא נביא ואני לא באמת יודע, כן? ובדיוק בגלל שאני לא יודע אני מאד נזהר עם אימוץ מוחלט של הדבר הזה".

זה דווקא נשמע הגיוני. תמיד יש איזו פרצה שמקדמי אתרים מנצלים ואז גוגל סוגרת את המסיבה, מענישה את האתרים ומכריזה על הטקטיקה כפסולה ואסורה לשימוש.

"נכון, זה קרה כל כך הרבה פעמים בעבר, מה שרק מחזק לי את ההשערה שזה ככל הנראה יקרה גם הפעם. כל מה שמגיע קל ואוטומטי מדי, גוגל לא אוהבת. מבחינתה, אם זה לא תהליך ארוך וסיזיפי זה לא קידום אתרים ויש בזה הפרה של הGuidelines - שלהם. אז אני חושב שהיא בהחלט על זה כרגע, מנסה להדביק את הפער שנוצר ושזה רק עניין של זמן עד שנתחיל לשמוע על נפילה דרסטית של אתרים מבוססי תוכן שנוצר על ידי AI. אם את שואלת את דעתי, אז לא גוגל, ובטח שלא המשתמשים, יתפשרו על תוכן שאין בו שום חדשנות, ערך, עניין ועומק"

אז שוב הרגנו את הSEO מוקדם מדי.

"אמרתי לך".