מרכז הכשרה ראשון מסוגו נפתח בימים האחרונים בבסיס נבטים של חיל האוויר, מרכז שיאפשר לטכנאים של מטוס החמקן (ה"אדיר") להתאמן על תרחישים שונים בתפעול המטוס. זהו המרכז הראשון מסוג זה שנבנה מחוץ לגבולות ארה"ב, והוא מהווה צעד נוסף לעצמאות של ישראל בתפעול מטוסי ה-F-35 שהגיעו ארצה בתחילת חודש דצמבר האחרון.

"מדובר בתפיסת הדרכה שונה ומתקדמת המותאמת למטוס הדור החמישי", אמר רס"ן יניב, קצין פרויקט מאמן אדיר בענף מאמנים, לאתר חיל האוויר. המרכז מחולק לכיתות הדרכה, בהן יכול כל חניך לעבור הדרכה פרונטלית או לבצע עבודה עצמית, ובנוסף ישנו סימולטור שמורכב משני מסכים המציגים בתלת מימד את המטוס ומאפשר להתאמן על תרחישים שונים. לצד הסימולטור קיים במרכז העתק מדויק של המחשב שילווה את הטכנאים בעבודתם על המטוס. "המתאמן יראה את הגלגל יוצא מהמקום, את הבורג נכנס ואת הצל שהוא עושה", הסביר רס"ן צחי ג'ינו, מפקד מרכז הכשרת הטכנאים. "כך, כשהטכנאי ייגש למטוס בפעם הראשונה, לא רק שהוא ידע רק מה לעשות - אלא גם איך זה אמור להיראות".

"המאמן בנוי בצורה כזאת שהוא גורם לחניך להרגיש כאילו הוא ממש מול המטוס, חי וקיים", הסביר רס"ן יניב. "בנוסף לכך, המחשב מפקח על עבודת הטכנאי, ומזהיר כאשר הוא פועל לא נכון או עושה טעות בטיחותית", אמר רס"ן צחי.

לא פחות מ-25 מקצועות שונים, שחלקם ייחודים ל"אדיר", נלמדים במרכז החדש. מלבד ההכשרה, הטכנאים יחזרו לשם גם לאימונים, שמירה על כשירות וגם כדי להתכונן למשימות מיוחדות.

חיל האוויר הישראלי הקים למעשה את המרכז הזה מאפס בסיוע גורמים מארה"ב. הוא נפתח בימים האחרונים אחרי יותר משנה וחצי של עבודה קשה. רמז לתקופת ההקמה האינטנסיבית קיבלנו במהלך ראיון שקיימנו לאחרונה עם רס"ר אלינה, חברה בצוות ההקמה של המרכז ומכונאית מוטסת בחיל. "זה בעיקר לשבת וללמוד, ובמקביל לפתח (בעצמם) את תכנית ההדרכות", הסבירה אלינה. "אנחנו המרכז הראשון שמוקם מחוץ לארה"ב, וזה מעמיד אותך במצב שאתה חייב לעשות את זה הכי טוב. יש המון דברים חדשים שאתה לא יכול לקחת הביתה - קריאה, למידה, שינון. קרה שהשכבתי את הילדה לישון, ואז נסעתי לבסיס הקרוב כדי לעבוד על מחשב עד אחרי חצות".

המכונאית המוטסת אלינה (צילום: שי לוי)
רס"ר אלינה. "זה מעמיד אותך במצב שאתה חייב לעשות את זה הכי טוב" | צילום: שי לוי

אז אמנם בימים אלה הם מתחילים לראות את הפירות של העבודה הקשה, אבל כפי שמציינים בחיל האוויר, זה ממש לא סוף התהליך. "בתקופה הקרובה אנו עתידים לקלוט יכולות חדשות, שיאפשרו את התאמת תכני ההדרכות גם למערכות הישראליות", ציין רס"ן יניב.