בימים אלו מתנהלת בחיל האוויר הישראלי "תחרות" בין מטוס 15-F של חברת בואינג ל- F-35 של "לוקהיד מרטין". ישראל רכשה עד היום 50 מטוסי F-35 לשתי טייסות והתחייבה לרכוש טייסת חמקן שלישית, אולם בחיל האוויר מבקשים לדחות את רכש הטייסת השלישית.

זאת, על מנת לרכוש טייסת 15-F נוספת ולהשלים את טייסת ה"פטישים" המפעילה מטוסים מסוג זה. בשתי החברות מבינים שהמטוסים לא מתחרים באמת, מאחר ומדובר על יכולות שונות ומשימות נפרדות לכל מטוס, כשבחיל האוויר רואים בהם כמשלימים אחד של השני.

בימים האחרונים פרסמה בואינג סרטון חדש של מטוס הקרב שלה F-15EX /Advanced שנראה כמו פרומו למשהו מפורט יותר שיפורסם בהמשך. פרסום הסרטון מגיע לאחר שלאחרונה הסנאט אישר לפנטגון תקציב של כ-992 מיליון דולר לרכש של 8 מטוסים מדגם זה עבור חיל האוויר האמריקאי, מהם שני מטוסי ניסוי.

אמנם מדובר בסרטון פרומו קצר, אך היצרנית הציבה בו את היעדים למטוס והגדירה אותו כ"מחשב הכי עוצמתי ומהיר בעולם", כולל מערכת "טוס על חוט", מכ"ם ומערכות אלקטרוניות "מובילות ומתקדמות".

במערכת "טוס על חוט" הטייס לא שולט ישירות במערכת ההיגוי של המטוס אלא בתיווך מערכת ממוחשבת וב"קוקפיט חכם וידידותי למשתמש", כפי שהסביר בעבר סגן נשיא ומנהל תכנית F-15 סטיב פארקר, בשיחה עם mako פז"ם.

"אחד היתרונות הגדולים שלו הוא מחשב משימה מהעוצמתיים ביותר שיש כיום", הוסיף פארקר, "מחשב שיודע לבצע 87 מיליון פעולות ולתת לטייס פתרונות לשלל מצבים. לטייס יש תצוגת מצב טקטית שמראה כל מה שקורה בשטח, באוויר וביבשה, יחד עם פוד מטרות בעל רזולוציה גבוהה המאפשרת לצוות לראות את המטרה שלו עד לרמת חלון קטן של בית".

מטוס הקרב (צילום: דובר צה"ל)
טייסת עמוסה במשימות. מטוס רעם | צילום: דובר צה"ל

על פי היצרנית המטוס יוכל לשאת 13.4 טון חימוש לעומת 10 בדגם הקודם. בגיחה לשמירה על עליונות אווירית ניתן לשים עליו 12 טילי אוויר-אוויר ולכל אחד מהם לתת מטרה שונה.

ההצעה של בואינג לחיל האוויר הישראלי היא לרכש של 25 מטוסים חדשים, כשבנוסף ישדרגו את מטוסי ה-F-15I שהגיעו בסוף שנות ה-90 לרמה של המטוס הזה, כולל מכ"ם ומנועים.

ההחלטה צפויה להתקבל באופן רשמי רק אחרי הקמת הממשלה, כשבחיל האוויר היו רוצים לראות את זה קורה עוד קודם, בגלל עומס המשימות של טייסת הרעם ביחס לטייסות האחרות.