כבר בחודש מרץ 2022, שבועות בודדים אחרי הפלישה הרוסית, אוקראינה ביקשה מארה"ב מאה מטוסי קרב מסוג A-10 "חזיר יבלות". כך מאשר שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב, שאף אמר כי הגיש בעצמו את אחת מהבקשות לשר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין.

דבריו של שר ההגנה האוקראיני צוטטו בכתבה נרחבת שהתפרסמה לאחרונה ב"וושינגטון פוסט". בתחילת הפלישה אוקראינה התמודדה עם טורי שריון ענקיים שנכנסו למדינה ממספר כיוונים, ורזניקוב הסביר שאותם מטוסי קרב בעלי יכולת נשיאת מגוון גדול של חימוש חכם, טילים, פצצות חכמות וטיפשות ותותח וולקן רב-קני, היו יכולים להיות פתרון אידיאלי נגד השריון הרוסי. בנוסף ליכולת הגבוהה שלהם במשימות סיוע קרוב.

A-10 (צילום: Ethan Miller, GettyImages)
מטוס A-10 "חזיר יבלות" בפעולה | צילום: Ethan Miller, GettyImages

עוד ציין כי המספר של 100 מטוסים נקבע על פי יכולות האוקראינים לקלוט את אותם מטוסי קרב והזמינות שלהם בארה"ב. ישנם למעלה ממאה מטוסי A-10 באחסון באריזונה אותם ניתן להביא במהירות לכשירות מבצעית. זאת מעבר ליותר מ-200 מטוסים מהסוג הזה המשרתים בחילות האוויר של המשמר הלאומי האמריקאי, אותם יש רבים שרוצים להוציא משירות, בכדי לפנות מקום למטוסים חדשים.

התגובה האוקראינית המפתיעה

למרות כל מה שצוין, שר ההגנה האמריקאי דחה את הבקשה האוקראינית מחשש לעימות מול הרוסים, וגם מחשש לפגיעה באותם מטוסי קרב שיסופקו לאוקראינה ולא יצליחו לבצע את משימתם. באופן מפתיע, שר ההגנה האוקראיני הגדיר את דחיית הבקשה שלהם כסבירה. "זה היה מובן לי", אמר רזניקוב.

באופן עקרוני, המשימה העיקרית של מטוסי A-10 אידיאלית לאוקראינה. המטוס תוכנן במלחמה הקרה ובשדות הקטל של וייטנאם, אז הפנטגון הבין שאין לו מטוסים מתאימים כדי לסייע לכוחות היבשה ולבלימת גלי הענק של הצבא הרוסי, אם יחליטו לפלוש לאירופה.

צבא היבשה האמריקאי דרש מחיל האוויר מטוס איטי שיידע לרחף זמן ארוך בשדה הקרב, לפחות שעתיים רצוף, קרוב לכוחות, למצוא את המטרות, לספוג פגיעות, להביא הרבה מאוד כוח אש ולא פחות חשוב - שיהיה זול. שעת טיסה שלו עומדת על 19,000 דולר, פחות מחצי ביחס למטוסים המתקדמים.

3,900 פגזים בדקה - מהאוויר

במרכזו של ה-A-10 תותח שישה קנים שיורה 3,900 פגזים 30 מ"מ בדקה. מתחת לכנפיים שלו נקודות תלייה לחימוש במשקל של כ-7.2 טון. בין השאר טילי אוויר-אוויר ואוויר-קרקע כמו ה"מבריק", פצצות JDAM, מצרר ואחרות, רקטות ועוד. החלקים הרגישים עטופים בשריון והמערכות שלו בנויות לגיבוי וטיסה גם אחרי פגיעות.

מטוסים אלה יכולים לסייע באופן משמעותי לכוחות היבשה האוקראינים מול הרוסים, שעדיפים עליהם בעיקר באש ארטילרית. אולם כיום אוקראינה לוחצת לקבל מטוסי קרב רב-משימתיים מתקדמים יותר כמו F-16, F-15 או יורופייטר טייפון, שיידעו להתמודד עם הסוחוי 35 או סוחוי 27 של חיל האוויר הרוסי.

המטוס (צילום: Ethan Miller/Getty Images)
מטוס A-10 | צילום: Ethan Miller/Getty Images

למטוסי הקרב הרוסיים, בהם גם המיג 31 מכ"מים מתקדמים וטילי אוויר-אוויר לטווחים ארוכים ובינוניים, שמקשים על פעילות חיל האוויר האוקראיני. בקייב אומרים כי מטוסי קרב רב-משימתיים עם החימוש המתאים, יתמודדו ביעילות גבוהה עם האיום האוויר הרוסי וגם יספקו סיוע משמעותי לכוחות היבשה, לצד תקיפה של מטרות איכות על הקרקע.