בחום, בגשם, בצירים קשים ותלולים, בירידות ועליות קיצוניות, ביום ובלילה – קורס מדריכי נהיגה מבצעית, שמתקיים פעמיים בשנה, מכשיר את הנהגים המבצעיים שיובילו את הכוחות הלוחמים בשטח, בכל שטח.

מטרת הקורס, שמרגיש מהצד קצת כמו טיול ג'יפים רנדומאלי, הינה ללמוד להפתיע את האויב ממקום לא צפוי ולהיות ערוכים תמידית למשימות מבצעיות בשטח. הקורס הייחודי, שאורך שישה שבועות, נועד להכשיר מדריכי נהיגה מבצעית ולהקנות להם יכולות הדרכה על מנת שיוכלו ללמד את עקרונות הנהיגה בשטח.

נהיגה מבצעית (צילום: דנה ברק, ביבשה)
הכשרה למשימות במצבי קיצון, גם בלילה | צילום: דנה ברק, ביבשה

"לעבור כל מכשול בשטח"

"מטרת הנהיגה המבצעית היא להגיע מהמקום הכי לא צפוי בשטח וליצור שביל משלך, כי הצירים הראשיים תמיד יהיו בתצפית האויב", הסביר הרמ"ד נהיגה מבצעית, רס"ן ליאור ניניו, "אנחנו מלמדים לעבור על מכשול בשטח, חריצים, מדרגות ולדעת להתמודד איתם גם ביום וגם בלילה". בוגרי הקורס מסיימים כשהם מוכשרים להדריך את קורס הנהיגה המבצעית הבסיסי, קורס שאורך חמישה שבועות ומכשיר נהגים מבצעיים ביחידות השונות. יחד עם הלוחמים המוכשרים כמדריכי נהיגה מבצעית, לקורס מגיעים גם לוחמים מיחידות מובחרות שונות שעוברים את הקורס על מנת להיכנס לתפקיד "מש"קי ניוד", ולהיות הגורם המוסמך ביחידה שלהם בתחום הנהיגה המבצעית.

נהיגה מבצעית (צילום: דנה ברק, ביבשה)
נוהגים בכל שטח | צילום: דנה ברק, ביבשה

>> נושמים צבא? לסיפורים הכי מעניינים, הצטרפו לפייסבוק של פז"ם

"מעבר לנהיגה עצמה, החניכים לומדים את הרכב בפן הטכני. הם ילמדו לתקן 90% מהתקלות ברכב", הדגיש רס"ן ניניו, "ביום פקודה היחידה היא מבצעית לכל דבר. במבצע עופרת יצוקה לדוגמא, פינינו פצועים והרוגים, צוותים שלנו הצטרפו לגולני, לגבעתי ולדובדבן".

נהיגה מבצעית (צילום: דנה ברק, ביבשה)
מוכשרים לטפל ב-90 אחוז מהתקלות ברכב | צילום: דנה ברק, ביבשה

לקורס מדריכי הנהיגה המבצעית ניתן להגיע דרך מיונים שמתקיימים בגיבוש ליחידת עוקץ ויחידת לוט"ר, ומיון נוסף שמתקיים בחיל התותחנים. "מי שלא באמת אוהב את התחום, לא יוכל לשרת פה. האנשים שנמצאים כאן הם מקצועיים, אוהבים את השטח, לא אכפת להם לאכול מנות קרב חודש רצוף, אם יש גשם והציוד נרטב או אם נורא חם", אמר רס"ן ניניו.

אתר "ביבשה"

>> מפקדים מהעומק: לראשונה בצה"ל, קורס מכ"ים ייעודי לחיילי פיקוד העורף