חיילים ברכבת, ארכיון (צילום: רוני בר-און, גלובס)
חיילים ברכבת ישראל. ארכיון | צילום: רוני בר-און, גלובס

ודאי יצא לכם לשמוע לא פעם שיחות של אנשים אחרים בזמן שהמתנתם לרכבת או לאוטובוס, אבל מה קורה כשהמשוחח הוא חייל ונושא השיחה כולל גם נושאים ביטחוניים מסווגים? מחלקת ביטחון המידע בצה"ל השיקה היום קמפיין רחב היקף שיתמקד בתחנות הרכבת בכל רחבי הארץ, המתריע ומזהיר קצינים, חיילים ואנשי מילואים מפני שיחה בנושאי צבא ברכבת.

הקמפיין יוצא לדרך בעקבות הערכות במחלקת ביטחון המידע לפיהן "פוטנציאל הדלף של המידע מהצבא החוצה הולך וגדל, יחד עם ערך המידע, כך שהאתגר לשמור על הידע בתקופה הזו הופך לעניין משמעותי".

הקמפיין הצה"לי נגד דליפת המידע (צילום: דו"צ)
הקמפיין הצה"לי נגד דליפת המידע | צילום: דו"צ

גורם בכיר במחלקת ביטחון המידע בצה"ל אמר היום כי המהפכה הטכנולוגית הבא לידי ביטוי בקישוריות גלובאלית והעברת מידע זמין, לצד התפתחות זירת הרשתות החברתיות והתהליכים בזירה האסטרטגית, חייבו את צה"ל להגיב ולחדד נהלים בנושא.

"המוטיבציה לאיסוף מידע נגד צה"ל וישראל גדל, בעיקר באמצעות האזנה לטלפונים סלולריים ובאמצעות עולם הסייבר הקיברנטי. בעבר היה צורך במרגל שיחדור פיזית למשרד כדי שיגנוב קלסר עם מידע. היום אפשר לגנוב הרבה יותר מבלי בכלל להיכנס לחדר", הסביר הגורם הבכיר. לדבריו, "חייל יכול להוציא היום מידע מסווג דרך האינטרנט, בזדון או בשגגה, בקלות רבה ותוך הסבת נזק כבד מאוד לצה"ל".

כמענה פנים-צבאי לדלף המידע, העצימו במחב"ם את יכולות הניטור, המאפשרות לזהות חריגות ולאתר דלף מידע מכוון, תוך אפשרות למזער נזקים בזמן קצר. "בעבר היכולת של החייל הבודד הייתה פחות משמעותית, אבל בשל הנגישות לטכנולוגיה - סיכון הסוד גדל ויש להכין מעטפות ביטחון טכנולוגיות כמענה לכך", הסביר הגורם הבכיר במחב"ם.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק