מטוס לתדלוק אווירי מסוג KC-46 "פגסוס" נאלץ לבצע נחיתת חירום, לאחר שהבום (החלק הטלסקופי בתוכו צינור התדלוק) נשאר פתוח ותלוי מתחת למטוס. התקלה התרחשה כאשר על סיפונו של המטוס הייתה משלחת מהקונגרס שהגיעה להתרשם מתצוגת תכלית של מטוס התדלוק החדש של חיל האוויר האמריקאי, ובעתיד גם של ישראל. באירוע שתועד ניתן לראות את המטוס מבצע נחיתה, כשהבום נגרר על המסלול.

המטוס שייך לטייסת התדלוק האווירי ה-157 של המשמר האווירי הלאומי של ניו המפשייר. זוג מטוסי KC-46 המריאו לטיסת הפגנת יכולות ותצוגת תכלית, כשעל סיפונו של כל אחד מהמטוסים הייתה משלחת של אנשי קונגרס. "במהלך הטיסה אחד מהמטוסים סבל מבעיה במערכת התפעול של הבום, מה שהביא לנחיתה כשהבום מונמך ומוארך", נמסר בהודעה הרשמית.

בבסיס הוכרז מצב חירום ולמסלול הגיעו כוחות הכיבוי וההצלה. אולם אלה נשארו חסרי תעסוקה והמטוס נחת בשלום, כך גם המטוס השני. בארה"ב יבדקו את הנסיבות שהובילו לתקלה שהסתיימה ללא נפגעים.



לא מדובר בתקלה נפוצה. העובדה שנחיתת המטוס כשהבום שלו זקור ואז נגרר על המסלול, הפכה את התאונה הזו, שאירעה עוד בשבוע שעבר, לוויראלית במיוחד בימים האחרונים. גם משום שמדובר במטוס חדיש, הנחשב למטוס התדלוק העתידי של חיל האוויר האמריקאי, היפני והישראלי, העלתה את האירוע לכותרות.

ה-KC-46 הינו מטוס תדלוק אווירי חדש שחיל האוויר האמריקאי החל להצטייד בו בשנת 2019. כיום ישנם כ-50 מטוסים בשרות ובסופו של תהליך הסד"כ אמור לכלול 179 מתדלקים מהסוג הזה.

אולם, מאז נמסרו המטוסים הראשונים התגלו תקלות רבות ואף היה עיכוב במסירה של כמה מהם. למרות זאת, יש לציין כי מדובר במטוס חדש, שבאופן יחסי הפיתוח שלו הסתיים לפני זמן לא רב. באופן טבעי, כמו כל מערכת טכנולוגית מורכבת, המטוס סובל מכמה "מחלות ילדות", אותן בואינג פותרת או שתפתור בשנים הקרובות.

יכולת קריטית לחיל האוויר

המטוס (הדמיה: משרד הביטחון)
מטוס תדלוק KC-46 המיועד לישראל | הדמיה: משרד הביטחון

מטוס התדלוק KC-46 "פגסוס" נבחר גם על ידי חיל האוויר הישראלי כמחליף של מטוסי ה"ראם" הוותיקים. ישראל החליטה לרכוש שמונה מטוסים שאמורים להגיע בשנת 2026.

KC-46 מסוגל לשהות באוויר 11-12 שעות כשהוא נושא 94.1 דלק. כל מכלית כזו יכולה לפתוח "ארגז מתדלקים", לשם יגיעו עשרות מטוסי קרב שינקו דלק דרך בום התדלוק, שרק בפיתוח שלו הושקעו מיליארדי דולרים. המטוס יכול לתדלק מטוס קרב בזמן קצר של 3 דקות.

המשמעות היא לא רק הארכת טווח של מטוס, אלא עוד שעות טיסה ברדיוס מבצעי ובכלל, הכפלת הכוח של אותו המבנה האווירי, מבלי שצריך להזניק מטוסים נוספים לאוויר.

מדובר במטוס מודולרי, שתאי הדלק שלו נמצאים מתחת לרצפת המטוס, כך שביכולתו לשמש גם כמטוס תובלה עליו ניתן להעמיס טונות של מטען או חיילים, מבלי לפגוע ביכולת התדלוק האווירי. עבור חיל האוויר הישראלי, בו כל מטוס צריך לבצע כמה משימות - זו נקודה קריטית.