באיחור של חודשיים, ינחתו בימים הקרובים בבסיס נבטים של חיל האוויר שלושה מטוסי 35-F "אדיר" חדשים. העיכוב בהגעתם נגרם בשל החלטת הפנטגון לעצור את מסירת כלל המטוסים החמקנים מסוג זה, לאחר שנמצאו חומרי גלם מתוצרת סין בתהליך הייצור שלהם.

במסגרת הזו, הפנטגון עצר זמנית בספטמבר את מסירתם של כל מטוסי החמקן 35-F לזרועות האוויר האמריקאיות ולקוחות זרים. תהליך ייצור המטוסים המשיך כל העת. בתום חקירה שהוגדרה "יסודית" והעלתה כי לא קיימת דליפת מידע, הוחלט על חידוש אספקת המטוסים, ובהם אלו של חיל האוויר הישראלי.

שלושת המטוסים החדשים יעלו את מספר החמקנים בחיל האוויר ל-36 מתוך 50 שעל רכישתם ישראל כבר חתמה ושהאספקה שלהם צפויה להסתיים בעוד כשנה וחצי. במקביל, ישראל מקיימת מגעים עם האמריקאים לרכישת 25 מטוסי 35-F נוספים, שיהוו טייסת נוספת והשלישית מסוגה, כאשר כיום לחיל האוויר יש כבר שתי טייסות חמקן מבצעיות.

לחץ לקידום רכש נוסף

במשרד הביטחון וגם בארה"ב ישנו לחץ לחתום על העסקה כמה שיותר מהר. זאת משום שמדינות נוספות חתמו בתקופה האחרונה על עסקאות לרכש מטוסים אלו, מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין". ישראל עדיין לא חתמה על מכתב הסכמה להזמנת מטוסים (LOA) עבור 75 יחידות – כלומר תוספת של 25 מטוסים למה שכבר נחתם, וככל שזה יתעכב, כך גם אספקת המטוסים תתארך והיעד הסופי שלה יהיה רחוק יותר.

לדוגמה, בשנת 2019 ממשלות פולין וארה"ב חתמו על מכתב הסכמה אחרי שמשרד ההגנה הפולני החליט לרכוש 32 מטוסי F-35A לחיל האוויר שלו. המטוס הראשון צפוי לנחות שם רק בשנת 2024 והאספקה של כלל החמקנים תסתיים ב-2026 - בהנחה שהכל ילך כשורה. תהליך שמוערך בכשבע שנים עד לאספקת אחרון המטוסים.

במטוסי 35-F של חיל האוויר יש לצד המערכות האמריקאיות גם מערכות ישראליות. ישראל אף דואגת לעדכן את האמריקאים על כל איום חדש ופתרון שהיא מזהה בזירה שלה, כשהאמריקאים מצדם, מעדכנים בהתאם את התוכנות והיכולות של המטוס.

כך למעשה כל מטוס "אדיר" שמגיע לישראל מתקדם יותר מקודמיו. הגעת החמקנים החדשים מאפשרת עדכון תוכנות באדירים שכבר נמצאים בישראל, ובכך כולם מיישרים קו יחד עם המטוס החדש.

אדיר על הקרקע (צילום: דובר צה''ל)
מטוסי "אדיר" של חיל האוויר | צילום: דובר צה''ל