מתקפת הטילים והכטב"מים ששוגרה הלילה (בין שבת לראשון) מאיראן, ניסתה באופן ברור לאתגר את מערך ההגנה האווירית של מדינת ישראל, ונכשלה בכך. ישראל, בסיוע מדינות זרות בראשן ארה"ב, עקבה אחרי המתקפה האיראנית מרגע הביצוע, מה שאיפשר למערכי ההגנה הישראלים ושל מדינות אחריות הפועלות באזור כמו ארה"ב, בריטניה, ירדן ואחרות, להתכונן ולסכל את המתקפה האיראנית.

האירוע המבצעי נוהל מהבור של חיל האוויר. מעבר לנושא המודיעין שלא ניתן להתייחס אליו, שיגור של כטב"מים ובעיקר טילים בליסטיים דורש הכנות שאותן קשה להסתיר. איראן נמצאת תמיד תחת מעקב הדוק של מדינות רבות בהן ישראל, והמעקב הזה התהדק עוד יותר אחרי החיסול של הבכירים האיראנים ליד הקונסוליה בדמשק. ההכנות האיראניות למתקפה נצפו על ידי סוכנויות מודיעין כאלה ואחרות, מה שאיפשר את ההכנות לסיכול התקיפה.

כפי שפורסם הבוקר על ידי חיל האוויר, לבור הגיעו מפקד החיל אלוף תומר בר, תא״ל עומר טישלר ראש מטה חיל האויר וסגנו של בר, תא״ל גלעד קינן ראש להק מבצעי ומפקד מערך ההגנה האווירית, תא״ל גלעד בירן. שיגור הכטב"מים מאיראן עצמה, סייע למערך הישראלי להתכונן ולהדק את ההגנה האווירית בישראל.

לכטב"מים האיראניים כמו ה"שאהד-136" יש מהירות שיוט נמוכה, פחות מ-200 קמ"ש. לכן זמן הטיסה שלהם ארוך ונמשך כשמונה שעות. בזמן הזה סוללות טילי ה"חץ" ו"קלע דוד" נכנסו לדריכות שיא. זה איפשר גם להעלות לאוויר את מטוסי הקרב, כשהם חמושים בטילי אוויר-אוויר ולהציב אותם בנקודות מפגש ליירוט.

המסלול של כלי הטיס האיראנים שעשו את דרכם לישראל נותח על ידי מערכות המעקב, וזה התאפשר בין השאר בגלל שאת נקודות הציון מכניסים לכטב"מים האיראנים לפני ההמראה, ולאחר מכן הם טסים במסלול קבוע.

למפקד חיל האוויר היו מספר שעות להכין ולהזניק את הטייסים שלו, ולהציב אותם באותן נקודות שנקבעו. לבור של חיל האוויר זרמו גם הידיעות על ההכנות לשיגור טילי השיוט והטילים הבליסטיים. מעבר לכל, זה אפשר גם למערך ההגנה הבין לאומי להציב את מטוסי הקרב של ארה"ב, בריטניה, ירדן ועוד בנקודות מפגש.

מטוס חיל האוויר על הקרקע (צילום: דובר צה"ל)
מטוס קרב של חיל האוויר לאחר משימת יירוט המתקפה האיראנית | צילום: דובר צה"ל

על המסכים הגדולים בבור של חיל האוויר נראו הנתיבים של הכטב"מים האיראנים ובהמשך טילי השיוט, ומנגד של מטוסי הקרב, כשכל מבנה דיווח בקשר על המיקום שלו והמוכנות למפגש.

מטוסי ה-F-35I שבעצמם היו חמושים בטילי אוויר-אוויר, השתמשו במכ"ם ובחיישנים שלהם כדי לבנות תמונת מצב, בשילוב עם מערכות גילוי אחרות. כל המידע הזה זרם בזמן אמת לבור של חיל האוויר. מרגע שעלו לאוויר, החמקנים של חיל האוויר הישראלי משתלבים במערכות ההגנה מפני טילים, כשהם יכולים להכווין את טילי החץ, קלע דוד ולפתוח מכ"ם גם למטוסי הקרב מסוג F-15, ו-F-16 שנושאים טילי אוויר-אוויר ליירוט. היכולת הזו נמצאת בחיל האוויר כבר לא מעט שנים.

מטוסי הקרב של חיל האוויר יצאו לבלום את המתקפה האיראנית מחוץ לגבולות ישראל, יחד עם המטוסים הזרים. כאשר החלה ההתנגשות, הדיווחים על הפלות החלו לזרום לבור של חיל האוויר, והדבר נראה גם על המסכים. במהלך הקרב בין המטוסים לכטב"מים ולטילי השיוט, מובילי מבנה בחיל האוויר ביצעו התאמות והעבירו מידע ל"שולט" בבור, כדי שאף להקת כטב"מים לא תתחמק. ואכן, כל הכטב"מים שאיראן שיגרה משטחה לכיוון ישראל, כ-170 יורטו על ירי מטוסי הקרב של הכוח המשולב וכך גם כ-30 טילי שיוט איראנים.

Desert Eagle (צילום: חיל האוויר)
תרגיל Desert Eagle, אוגוסט 2021 | צילום: חיל האוויר

כפי שצפו וראו בבור של חיל האוויר, קצת אחרי השעה 01:30 שוגרו הטילים הבליסטיים מאיראן. למעלה ממאה טילים. הם היו תחת מעקב המכ"מים של ישראל ומדינות האזור. גם כאן, המכ"ם של מטוסי ה-F-35 ומטוסי הביון, אסף את המידע והעביר אותו לסוללות החוץ וקלע דוד, כמעט בלי מעורבות של הטייסים עצמם.

למטוס יש יכולת להעביר כל מידע שהוא אוסף דרך המערכת, ולהגיד לסוללות היירוט שיכינו את המערכות, כי הטיל בדרך. רשת שהיא כמו כביש מהיר, שכל מי שנמצא עליה יכול להיות שותף למידע. התמונה הגדולה הייתה מול העיניים של בכירי חיל האוויר וצה"ל, ובזכות השליטה במידע הם ידעו באיזה אופן להפעיל את הכלים שתחת שליטתם.

הדבר איפשר יירוט של הרוב המכריע של הטילים האיראנים. במסכים שבבור של חיל האוויר הופיעו כל המספרים, כ-170 כטב"מים וטילי שיוט שיורטו על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי, אמריקאי, בריטי ומדינות נוספות, ולמעלה ממאה טילי שיוט. המודיעין, התמונה שהייתה למפקדים ופריסה נכונה של הכלים, הביאו לכך שהמתקפה האיראנית נכשלה באופן מוחלט. אבל הבור של חיל האוויר נשאר מאויש. משם ינהלו גם את התגובה הישראלית, שסביר שתבוא.