אחרי 61 שנות שירות מבצעי, מטוס המיג 21 של חיל האוויר הרומני ביצע את טיסתו האחרונה. מדובר במטוס הקרב בעל תקופת השירות הארוכה ביותר בהיסטוריה של החיל הרומני, שבימים אלה עובר תהליך מודרניזציה נרחב הכולל רכש של מטוסי F-16 ומטוסים מסוג F-35.

מטוס המיג 21 המריא לראשונה בשנת 1955 ושנה לאחר מכן נכנס לייצור סדרתי ושירות מבצעי. לחיל האוויר הרומני המטוס נכנס כאמור לפני 61 שנים אז הפך לעמוד השדרה של החיל. המטוס שהמריא בפעם האחרונה שונה לגמרי מהמקור. זאת משום שהמיגים הרומנים עברו שדרוג על ידי חברת אלביט מערכות הישראלית.

מטוס הקרב (צילום: mapn.ro)
המטס האחרון של צי המיג 21 הרומני | צילום: mapn.ro

במסגרת השדרוג הישראלי של מטוסי המיג 21 של רומניה, הושבחו דגמי לנסר A לתקיפת מטרות קרקעיות, כולל יכולת לשאת ולהכווין חימוש "חכם" בשילוב עם טילי אוויר-אוויר "פיתון" ישראלים. עוד שודרגו דגם לנסר B לאימון ולנסר C ל"עליונות אווירית".

בנוסף הוחלפו מערכות תא הטייס לדיגיטליות ברובן, רומניה שודרגה למחשב משימה וקסדה חכמה, הכוללת תצוגת עילית עם נתוני טיסה והכוונת חימוש. בנוסף מכ"ם של "אלתא" היודע לאתר ולהכווין חימוש למטרות אוויריות וקרקעיות, בטווחים העולים על 220 ק"מ.

אולם, עם השנים תחזוקת צי מטוסי המיג 21 של רומניה הפכה יקרה ומורכבת לאור הוותק שלהם. בשנים האחרונות רומניה ניסתה להוציא את המטוסים מהשירות במספר הזדמנויות שונות. המצב הביטחוני באזורם לא איפשר לוותר עליהם והטיסה האחרונה נדחתה שוב ושוב.

באפריל שנה שעברה חיל האוויר של רומניה קרקע את צי מטוסי המיג 21 "בגלל שיעור תאונות גבוה". ההחלטה התקבלה אחרי תאונה קשה, אז מיג 21 התרסק וכמוהו גם מסוק החילוץ, שנשלח לאתר את הטייס. יציאת רומניה ממועדון המפעילים של מטוס הקרב המפורסם, צמצמה את רשימת המדינות בהן פועל המיג 21. ועדיין המטוס הוותיק עדיין נמצא בשירות של מדינות רבות, בהן סוריה, תימן, צפון קוריאה ואוגנדה.

רומניה חברה בברית נאט"ו, כאשר בתחום האחריות שלה הגנה על גבולה המזרחי של הברית, מול הרוסים. חיל האוויר הרומני כבר החל לקלוט מטוסי קרב מסוג F-16 ובשנים הקרובות, יקלטו לשירות מבצעי מטוסי F-35 מהדור החמישי.

מטוס הקרב (צילום: DANIEL MIHAILESCU/AFP/GettyImages)
מטוס מיג 21 של רומניה | צילום: DANIEL MIHAILESCU/AFP/GettyImages