טירונות קורס טיס (צילום: איילת אדר)
השלב הראשון בדרך להיות טייס: טירונות חי"ר קרקעית | צילום: איילת אדר

במגמת הטירונות בביסל"ח (בית־הספר למקצועות החי"ר של חיל האוויר) עוסקים פרחי הטיס בפן הקרקעי: שבועות שטח, מסעות, שבועות שדאות, שבועות קליעה ושיעורי קרב מגע. מי שמעביר להם את הטירונות הם קציני חי"ר שהגיעו מחטיבות הצנחנים, כפיר, גולני ואפילו מיחידת עוקץ. "הם קצינים 'ירוקים' בבסיס 'כחול' וזה מצב שתורם לשני הצדדים. הקצינים מתקדמים בתפקידים בתוך החיל ופרחי הטיס מקבלים את ההכשרה המקצועית ביותר", אומר רס"ן דידי תורג'מן, מפקד מגמת הטירונות בביסל"ח.

"אתגר וחוויה"

קציני החי"ר מגיעים לביסל"ח לאחר שעברו ועדה בה יוחלט על המשך דרכם בתקופת הקבע שעוד נותרה להם. גם רס"ן תורג'מן יושב בוועדה, בוחן את המועמדים ומאתר את המתאימים ביותר לתפקיד מפקדי צוות בטירונות הטיס.

"הקושי הוא להגיד לקצין חי"ר שלא רק שהוא לא ממשיך בחטיבה שלו, אלא גם שאני רוצה שהוא יעבור לחיל האוויר", הוא מתאר. "זה לא פשוט להם אך יחד עם זאת, היתרון שאני מציע להם בתפקיד הוא עבודה פיקודית ולא מוצעים תפקידים רבים כאלו בוועדה. במסגרת התפקיד הם זוכים להכשיר את החיילים הכי טובים שיש בצבא ולהפוך אותם מאזרחים ללוחמים".

סגן יובל קוגן התחיל בכלל כפרח טיס. "הגעתי לפה, ישנתי ממש כאן, באוהל הזה", הוא מחווה באצבעו. "צוות אחד, כיתה א'. לאחר מכן עברתי לשלב הבסיסי שם היו לי בעיות רפואיות ובסוף השלב נאלצתי להפסיק השתתפות בקורס־הטיס". הוא עבר לחטיבת כפיר וממנה המשיך לוועדה, משם הגיע למגמת הטירונות. "הייתי מפקד צוות בשלושה מחזורים, סגן מפקד הפלגה במחזור אחד והיום אני סגן מפקד המגמה. אני אוהב מאוד את התפקיד ושמח שהגעתי לכאן, כי אני זוכר את השפעתו של מפקד הצוות עלי בקורס כשהוא גם זה שהעלה לי את המוטיבציה להיות לוחם כשעזבתי. אני יודע שחלק מהחיילים שלי יפסיקו השתתפות, אבל אנחנו מגדלים כאן את הלוחמים הבאים בצה"ל. זה אתגר וגם חוויה משמעותית".

סגן רן רוטשטיין התגייס תחילה לצנחנים, נשלח לקורס מ"כים מוקדם ואחר כך לקורס קצינים. בתום הקורס הוא הגיע לגדוד חרוב בחטיבת כפיר, שם שירת במשך שנה. "נשארה לי עוד שנה לחתימה, הגעתי לוועדה ושם פגשתי את דידי. שהביא אותי לכאן", מספר רוטשטיין אשר מילא שני מחזורים כמפקד צוות, מחזור אחד כסגן מפקד הפלגה וכעת עובר את המחזור השני שלו כמפקד הפלגה. "אני חושב שהגעתי למקום שעובד כמו שצריך, שהרגשתי שאני עובד בו כמו שצריך. יש פתיחות ליוזמות, שינויים, חשיבה ועשייה ואלו דברים שאני מעריך מאוד".

סיום קורס טיס (ארכיון) (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
סיום קורס טיס, אילוסטרציה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מירוק לכחול

"המעבר לחיל האוויר היה מוזר מאוד", מעיד רוטשטיין. "הדברים עובדים באופן שונה לגמרי. כשהייתי 'ירוק', היעד העיקרי שלי היה לנצח במלחמה, מה שאומר שהאימון מקדש הכל והמשימה קודמת לכל. פה אנחנו לא נמצאים בקו מבצעי אלא בסיטואציה של הכשרה וכעת זו הדרך הנכונה. החיילים שלנו יותר חשובים מהכל וזו הדרך להצליח במשימה".

"אני אוהב מאוד את חיל האוויר. כאן גדלתי ובחדר שלי תלוי דגל גדול של חיל האוויר, עם כנפי טיסה במרכז. תמיד אהבתי את החיל ותמיד ייצגתי אותו גם כשלא הייתי חלק ממנו. אני שמח שחזרתי ושמח להתחיל ולסיים את השירות שלי כאן", משתף סגן קוגן. "הקצינים שמגיעים לפה מנוסים מאוד ויש חשיבות לכך שחי"רניקים הם שמעבירים את ההכשרה משום שחי"ר הוא הבסיס ללחימה. הגיעו בחיל להחלטה שגם טייס צריך לדעת את הבסיס הזה שמפתח חשיבה טקטית, עבודה תחת לחץ ובתנאי מזג־אוויר קשים, דברים שהם קריטיים לכל איש צוות אוויר".

"כל הקצינים בטירונות טיס הם קציני חי"ר בהגדרה", מדגיש רס"ן תורג'מן. "הם מגיעים מרקע אחר ומהרגלים אחרים. ברגע שהם נכנסים לכאן צריך לבנות איתם דרך עבודה משותפת. יש לנו תכנית 'הכחלה' לקצינים, בה אנחנו מגשרים על פערים כמו השפה החיל אווירית, עבודה בתקופות ומספרי שבועות ומלמדים על מבנה החיל בהשוואה ל'ירוקים'". 

"לוחמים מכשירים לוחמים"

טירונות קורס טיס (צילום: איילת אדר)
"הבסיס שפרחי הטיס מקבלים כאן הוא בסיס שצריך להיות לכל לוחם". קציני החי"ר האמונים על הטירונות | צילום: איילת אדר

"מעבר להסמכה, מטרת הטירונות היא להפוך אותם מאזרחים ללוחמים ולא סתם לוחמים. אנחנו מסתכלים עליהם כקצינים לוחמים, שהרי השלב הבא אליו הם מגיעים הוא השלב הבסיסי שהוא קורס הקצינים של פרחי הטיס ולכן אנו מעריכים את יכולותיהם בהתאמה לקצינים לוחמים. למעט השלב הזה בו הם מוכשרים להיות לוחמים, מועברים להם כל שלבי הקורס בידי אנשי צוות אוויר ולכן לוחמים מכשירים אותם כאן, כי רק לוחמים מכשירים לוחמים", מסביר סגן קוגן. "הבסיס שפרחי הטיס מקבלים כאן הוא בסיס שצריך להיות לכל לוחם. ערכים כמו תעוזה ורעות צומחים מהקרקע. לוחם חוצה קווי אויב, עובד תחת לחץ וכאן הם מקבלים את הכלים והערכים להתמודד בדיוק עם המצבים הללו".

סגן רוטשטיין מסכים: "אנחנו מלמדים הרבה מעבר ל'איך אני יורה במחבל'. הנקודה העיקרית שאנחנו מנסים להעביר הם ערכים, כאלו שעוברים בטירונות חי"ר. אנחנו מלמדים משמעת, רעות, מלמדים נתינה הדדית גם כשקשה. לומדים לא להישבר ועל משימתיות. הערכים הללו יעזרו להם בתפקידם כטייסים וגם כאזרחים, כך שלא משנה לאיזה מסלול הם הולכים, טייסים או חי"רניקים. מעבר לכך, אנו מלמדים אותם את הבסיס ללוחמה על־מנת שיוכלו להגיב ולהילחם".

היסוד לכל הכשרה

אל הטירונות מגיעים פרחי הטיס בשני מחזורים. הראשון מגיע מיד עם הגיוס וזה המפגש הראשון של אנשיו עם הצבא, בעוד המחזור השני יגיע קודם כל לבית־הספר לטיסה בחצרים, שם יעברו אנשיו התנסות ראשונית בטיסות. "אנחנו בכלל לא מדברים איתם על העובדה שהם בקורס־טיס", מדגיש סגן קוגן. "כאן הם חיילים לכל דבר ועניין. אנחנו מדברים איתם על ערכים ולחימה, מבהירים שהכל פתוח ומנחיתים אותם לקרקע. הם מבינים שבאו לעבור טירונות שהיא היסוד לכל הכשרה, לא משנה לאן יגיעו".

להרגשה שותף גם סגן רוטשטיין. "הקושי הראשון הוא לחבר אותם לזה. לא פעם אנו נתקלים בגישה שאומרת 'אני רוצה להיות טייס. מה אני צריך כדי להיות טייס? לדעת להטיס מטוס'. אנחנו אומרים שכדי להיות טייס צריך לדעת שדאות, לעבור בוחן מסלול, לדעת לירות בנשק ואם לא תדע את זה, לא תדע להטיס מטוס. צריך לחבר אותם למשימה הזו ולהסביר להם שמדובר בהרבה מעבר וזה קושי אמיתי שחווים אותו ביומיום. זה מורגש בייחוד במחזורים שמגיעים אחרי שהתנסו בטיסות ולכן, מלכתחילה אנחנו מבהירים לחיילים את המקום בו הם נמצאים. זו טירונות, הם עדיין לא טייסים וזו רק ההתחלה וכמובן שיש השלכות למעשים שלך, לטוב ולרע".

כאמור, סגן קוגן התחיל את דרכו כפרח טיס והיום הוא מכשיר את טייסי העתיד. "מצד אחד זו גאווה גדולה וכשהם מסיימים את הטירונות, רובם שומרים איתי על קשר ומתייעצים בהמשך הדרך. מצד שני אני מרגיש צביטה בלב. אני גאה בהם מאוד ומבסוט מהדרך שהם עוברים, אבל רציתי להיות שם גם", הוא משתף. "מדובר בחבר'ה איכותיים שמגיעים איתם לרמת מקצועיות גבוהה מאוד בזמן קצר מאוד. כיף לפקד על אנשים כאלה שרוצים להצליח".

"המטרה שלי היא שכמה שיותר מהחניכים שלי יסיימו קורס־טיס", מצהיר סגן רוטשטיין. "מצד אחד, אני לא יודע מה דרוש כדי לסיים קורס־טיס, מצד שני אני מנסה לאתגר ולקדם אותם בדרכים שונות שיעזרו להם לצלוח את שאר השלבים בקורס. זו תהיה גאווה אישית שלי אם יום אחד חיילים שלי יהיו טייסים".

"בחיל האוויר משקיעים לא מעט בשיתוף הפעולה עם חטיבות החי"ר", מסכם רס"ן תורג'מן. "בשדה הקרב הם ילחמו יחד, באוויר וביבשה. שלב הטירונות פותח חלון לצוותי־האוויר הבאים כדי להבין מי הוא לוחם בחטיבת חי"ר, מה מבנה החטיבה ועל מהות העבודה המשותפת. כך, כשיהיו באוויר, ידעו להבין טוב יותר מה קורה על הקרקע. זה שלב ראשוני והבסיס בשיתוף הבין זרועי שפירותיו יבשילו בעוד כמה שנים".