ארה"ב ממשיכה לשדרג את יכולות המפציץ האסטרטגי שלה, בעל חתימת המכ"ם הנמוכה, B-2 "ספיריט". חברת נורת'רופ גרומן, יצרנית המפציץ, וחיל האוויר האמריקאי, חשפו שה-B-2 ביצע לראשונה ניסוי שיגור מוצלח של טיל שיוט חמקני מסוג "AGM-158B JASSM-ER".

בהודעה צוין כי הניסוי הראשון במהלכו שוגר טיל JASSM-ER בוצע בדצמבר האחרון. נטען כי הניסוי היה מוצלח, אולם לא ברור מתי הטילים האלה יכנסו לשירות מבצעי על מפציצים מסוג B-2.

בכיר ביצרנית תיאר את JASSM-ER כטיל החמקני הראשון של המפציץ האסטרטגי הזה. אולם, יש לציין כי 2-B כבר מסוגל לשאת 16 טילים מסוג JASSM, הדגם הבסיסי של טיל השיוט. לדגם זה יש טווח של כ-400 ק"מ בעוד שלגרסת ה-ER החמקנית יש טווח של כ-960 ק"מ. טווח שגדל בזכות שיפור במנועים ויכולת נשיאת דלק גדולה יותר.

בחברה לא ציינו כמה זמן הם עובדים על האינטגרציה בין הטיל המתקדם וארוך הטווח למפציץ החמקני. בהצהרה לתקשורת נמסר שהמטוס יקבל חבילת תקשורת מאובטחת חדשה יחד עם סנסורים נוספים שיחד עם מחשב החימוש ייעלו את יכולות התקיפה הגרעינית של ה-B-2.

"היכולות של ה-B-2 עולות על כל מה שיש ליריב, חסרות כל תחרות, הופכות אותו למפציץ החמקני ארוך הטווח היחיד כרגע בארה"ב", נמסר בהצהרה. "אנחנו מחויבים להמשך מודרניזציה", אמר אחד מבכירי החברה, "כדי שימשיך להיות מוביל".

מפציץ חמקני בשיגור (צילום: U.S. Air Force)
מפציץ 2-B משגר טיל AGM-158 | צילום: U.S. Air Force

ארוך טווח וקשה לגילוי

בחינה של הנתונים מאשרת את הטענה של בכירי החברה היצרנית וחיל האוויר האמריקאי, שהמפציץ הזה יכול לפגוע בכל נקודה בעולם ובכל זמן. ל-B-2 ספיריט החמקני יש טווח מקסימלי של 11,000 ק"מ לא כולל תדלוק אווירי. שילוב של חתימת מכ"ם נמוכה מאוד ומערכות חמקנות נוספות, כמו גם היכולת לשגר טיל עם חתימת מכ"ם נמוכה משלו וטווח של כאלף ק"מ, הופכת את המערכת הזו לאחת מהקטלניות והמובילות בארסנל האסטרטגי של ארה"ב.

JASSM-ER נכנס לשירות מבצעי בשנים 2015-2014 על מפציצים מסוג B-1B שמסוגלים לשאת 24 טילים מסוג זה. לאחר מכן הוא שולב על מפציצים מסוג B-52H המסוגלים לשאת 20 טילים כאלה, שמונה בתא פנימי ועוד 12 תלויים על גוף המטוס. ל-B-2 תהיה יכולת לשאת 16 טילים מהסוג הזה, אומנם פחות משני האחרים, אך במקרה שלו מדובר במפציץ שקשה מאוד לגילוי על ידי מכ"מים של האויב.

לכל טיל כזה ראש נפץ במשקל חצי טון. הטווח הגדול מסייע לשרידות של המטוס המשגר, שעושה את זה הרחק מהטווח המבצעי של מערכות ההגנה האווירית של האויב. כיום גם מטוסי קרב מסוג F-15 ו- F-16 מסוגלים לשאת את הטיל אולם במספרים הרבה יותר קטנים, וגם הטווח שלהם לא מגיע לזה של המפציצים האסטרטגיים. באוסטרליה, שגם היא מפעילה את הטיל, מנהלים פרויקט שיאפשר גם למטוסי ה-F-35 שרכשו לשאת ולשגר את הטיל.