אירוע משמעותי אתמול (רביעי) בבסיס חיל האוויר בחצרים. בשעה 14:25 נחת שם מטוס לביא ששב לישראל לאחר שנשלח לפני מספר חודשים לאיטליה כדי לשדרג את יכולות המטוס. הלביא הוטס על ידי צוות איטלקי וזכה לליווי של טייסי ונווטי קרב של חיל האוויר.

"הוא נשלח לאיטליה כדי לשדרג את מחשבי הטיסה", אמר ל-mako סא"ל ע', מפקד טייסת 102 שמפעילה את מטוסי הלביא. "מדובר בשדרוג ליכולת האימון שתהיה מתוחכמת יותר ותשפיע מאוד על הכשרת לוחמי האוויר". לדבריו, כל מטוסי הלביא של החיל עומדים לעבור שדרוג דומה.

הלביא (צילום: שי לוי)
הטייס והנווט האיטלקי עם מי שקיבלו אותם בארץ | צילום: שי לוי

הטייסת מכונה גם "הנמר המעופף" ומטוסי הלביא שהיא מפעילה הם כלי הטיס שהופכים את הטייסים והנווטים ללוחמים אוויריים במסגרת קורס האימון המבצעי (הקא"ם). שדרוג המטוס נועד להכין אותם למטוסי הקרב המתקדמים של החיל, בהם גם מטוסי ה-35-F חמקן מהדור החמישי.

"לפני חודשיים הוצאנו לראשונה טייסים מהלביא ישירות ל-35-F", חושף סא"ל ע', "עד אותו מחזור רק טייסים שצברו ניסיון על מטוסי הקרב האחרים הגיעו לחמקנים. לא מזמן הם עשו את טיסות הסולו שלהם, זה אירוע משמעותי וחד משמעי קבלה של הטייסת".

מטוס הלביא המשודרג שנחת בבסיס חצרים ישפר משמעותית את יכולת ההכשרה של צוותי האוויר ויכין אותם באופן מיטבי למטוסים והאיומים העדכניים ביותר וגם העתידיים.

הלביא (צילום: שי לוי)
מטוס הלביא לאחר הנחיתה בבסיס חצרים | צילום: שי לוי

"אחד היתרונות של מטוס הלביא זה שהכל סימולטיבי (מלשון סימולטור)", מסביר סא"ל ע'. כלומר יש רשת בין המטוסים ואם אני משגר טיל על מישהו הוא יודע להגיד שהוא נפל ולהגיד לו שהוא בחוץ".

מפקד הטייסת הוסיף: "אני יכול לדמות בעזרת המחשב שיגור של טיל מונחה מכ"ם וזה מוזיל מאוד את העלויות של שעות הטיסה וצריכת הדלק. יש לי יכולת להתאמן בנשקים חדשים יותר שמתאימים לזירה של היום ולא היו כשבנינו את המטוס לפני כשבע שנים. זו יכולת קריטית".

מטוס M-346 שזכה בחיל האוויר לכיני "לביא", הגיע לישראל בקיץ 2014 ונחשב מאז להצלחה גדולה, שהביאה לשדרוג משמעותי ביכולתו של חיל האוויר להכשיר את טייסי ונווטי העתיד.

הלביא (צילום: שי לוי)
מטוס הלביא לאחר הנחיתה בבסיס חצרים | צילום: שי לוי
הלביא (צילום: שי לוי)
מטוס הלביא לאחר הנחיתה בבסיס חצרים | צילום: שי לוי