לוקהיד מרטין זכתה בחוזה של חיל האוויר אמריקאי בשווי 172 מיליון דולר להגדלה ושדרוג כושר הייצור של מטוסי ה-F-35. כשברקע ביקוש גובר למטוסי הדור ה-5, החוזה כולל גם ציוד בדיקה וכלי עבודה מיוחדים, ערכות לשינוי חומרים ותמיכה, שמטרתה להקטין את מגבלות "חיי המטוס" כך שישרת זמן ארוך יותר. בנוסף, כולל תיקון ליקויים והתאמה של מטוסים לחומרה ומערכות עתידיות.

לוקהיד מרטין מייצרת ומוסרת ללקוחות בין 150 ל-170 מטוסי F-35 בכל שנה, תלוי בשנה הספציפית כמובן. במקביל הם מבצעים עבודות לשדרוג מטוסי החמקן.

בין השאר מדובר בחבילת השידרוג TR3 הכוללת חבילת חיישנים חדשה ומשופרת, מערכות חדשות להיתוך מידע במחשבי המטוס, חימוש מדויק ארוך טווח חדש כמו למשל פצצה גולשת חכמה "STORMBREAKER" וטילי אוויר-אוויר "ASRAAM" ו-"METEOR". בנוסף לזה גם חבילת לוחמה אלקטרונית משופרת ועוד.

בלוק 4 של מטוסי ה-F-35 משפר את יכולות המטוס מבחינת טווח ארוך יותר, אלקטרוניקה, שת"פ עם כטב"מים וחימוש מונחה מדויק. החוזה החדש ישפר את כושר הייצור של לוקהיד מרטין לצד הגדלת נפח העבודה לשדרוג המטוסים לבלוק 4.

ארה"ב עדיין מעל כולם

השינויים יבוצעו במטוסי F-35 של חיל האוויר האמריקאי, הנחתים והצי, כמו גם לקוחות זרים, כשכזכור גם חיל האוויר הישראלי הוא אחד המפעילים של המטוס. לוקהיד מרטין תבצע את העבודה בפורט וורת', טקסס, והיא צפויה להסתיים בדצמבר 2030.

לאחרונה דווח שחיל האוויר האמריקאי מעוניין להגדיל את מספר מטוסי ה-F-35 שהוא רוכש בכל שנה. רומניה הודיעה שבכוונתה לרכוש את החמקן וכמוה מדינות נוספות או כאלה שהודיעו על כוונתם לרכוש יותר מטוסי F-35 מהתכנון המקורי.

ארה"ב צפויה להיות הרוכשת הגדולה ביותר של מטוסי קרב, עם 211.4 מיליארד דולר שבכוונתה להוציא בתחום בין 2022 ל-2032. חלק ניכר מהסכום הזה יושקע במטוסי ה-F-35 של לוקהיד מרטין.

מטוס הקרב נחשב לכזה בעל חתימת מכ"ם נמוכה במיוחד מהדור החמישי המיועד לתפקידים רבים, כולל עליונות אווירית, תקיפה קרקעית ואיסוף מודיעין. למרות התחרות בתחום, אין בעולם מדינות שהצליחו להדביק את העליונות הטכנולוגית האמריקאית.

המטוסים בבסיס החיל (צילום: ROBERT ATANASOVSKI/AFP/Getty Images)
מטוסי 35-F חמקן של חיל האוויר האמריקאי על הקרקע | צילום: ROBERT ATANASOVSKI/AFP/Getty Images