סביר להניח שטנקים, נג"משים ושאר כלי רכב קרבי משוריין צבאיים יופעלו בעתיד באמצעות מנועים חשמליים או היברידיים. בשבועות האחרונים מתפרסמים מאמרים התומכים בהערכה הזו בכלי התקשורת הבינלאומיים.

הטנקים והכלים המשוריינים של היום פועלים על מנועי סולר ובנזין. העובדה שמדובר בכלים במשקל עשרות טונות, מרכבה סימן 4 למשל מגיע לאזור ה-80 טון, דורשת מנוע חזק במיוחד. כזה שידע להזיז את הכלי בקלילות וגם להפעיל את המערכות שלו.

מדובר על מנועים בעוצמה של כ-1,500 כוחות סוס. המנועים האלה דורשים כמות ענקית של דלק ותהליך ההובלה מייקר את המוצר עוד יותר.

טנק ברצועת עזה (צילום: שי לוי, צבא וביטחון)
כמויות של דלקים בכל מבצע. טנק צה"ל ברצועה | צילום: שי לוי, צבא וביטחון

על פי פרסומי דובר צה"ל אחרי מבצע צוק איתן, הטנקים, הנגמ"שים והתותחים הניידים של צה"ל צרכו במהלך המבצע 11 מיליון ליטר סולר, במחירים של אז מדובר באזור ה-80 מיליון שקלים. אבל החישוב הזה אפילו לא קרוב לעלות האמתית. ההובלה של הדלק, תשתיות ולוגיסטיקה, מייקרים משמעותית את המחיר של כל ליטר.

דיביזיה אמריקאית על כלל כלי הרכב שלה צורכת כ-500,000 ליטר דלק לכל יום לחימה או אימונים. הלחימה באפגניסטן, הובלת הדלק בספינות, מטוסים ומשאיות רבות, העלו את מחירו של כל ליטר דלק מאזור ה-3.5-4 דולר לכמעט 300 דולר.

מה היה קורה אם היה ניתן להחליף את הנוזל היקר במשהו אחר? על זה בדיוק עובדים במעבדות רבות בעולם בעידוד של צבאות שונים. מחקרים גדולים מנוהלים בימים אלה בארה"ב, אוסטרליה ואפילו בישראל. השאיפה היא שכחלק מפיתוח ה"כרמל" (רכב קרבי משוריין) הישראלי, ינסו לשלב מנוע חשמלי או לפחות היברידי.

אם יצליחו להכניס את התחום הזה לצבאות הרי שיהיה מדובר במהפכה של ממש. הגוף הצבאי נחשב לאחד מצרכני הדלק הגדולים בעולם ולכן גם אחד המזהמים. במקרה של ארה"ב הם אפילו מפעילים צי של מכליות במסגרת חיל הים שלהם.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה חשף שבשנת 2017 צבא ארצות הברית גרם לבדו לפליטה של יותר מ-25 אלף קילוטון פחמן דו חמצני, כמחצית מזו של מדינת ישראל כולה באותה שנה. בנוסף רכש הצבא האמריקאי כ-43 מיליון ליטר בדומה למדינות כמו פורטוגל או פרו.

מעבר למנועים חשמליים או היברידים גם יפחית משמעותית את כאב הראש הלוגיסטי של הצבא וגם את הסכנה לחיי אדם. פחות דלק לחזית זה אומר פחות שיירות שמאוד פגיעות למארבים או כל תקיפה של האויב.

צבא ארצות הברית באפגניסטן (צילום: צבא ארצות הברית)
צבא ארה"ב באפגניסטן. עלות לוגיסטית וסיכון חיים | צילום: צבא ארצות הברית

בנוסף מנוע כזה הרבה יותר פשוט לתחזוקה והחלפה מאשר מנוע בערה, לטענת מומחים לסביבה מנועים אלה גם זולים יותר מבחינת ההפעלה והתחזוקה.

המטרה של המתכננים היא לא רק לחסוך בצריכה של הנוזל היקר, כי אם גם בחיי אדם של נהגים וחיילים שמובילים את הדלקים לשדה הקרב.

העתיד הירוק הזה בצבאות העולם עדיין רחוק, אבל יש הטוענים שהרבה פחות ממה שאנחנו חושבים. בכל מקרה שינוי שכזה יהיה לטובת הכלל, בצבא וגם באזרחות.