על רקע החזרה לשגרה, חיל האוויר מחזיר את הגיבושים לקורס הטיס. אחרי חודשיים של עיכוב, המועמדים לקורס הטיס יגיעו החל מה-17 במאי למקום אותו מכנים "הגבעה" ובמשך חמישה ימים ייבחנו האם מתאימים למקצועות הטיס.

הגיבוש חוזר עם מספר שינויים והתאמות עקב המצב. בימים האחרונים בית הספר לטיסה שלח סרטון ומכתב ממפקד בית הספר, גם למשפחות. בין השאר הוסברה בו חשיבות הגיבוש, המחויבות האישית שלהם כדי למנוע הדבקה וכמובן ציפייה למשמעת עצמית גבוהה.

בשיתוף עם יחידת מיט"ב, הוחלט לחלק את הגיבוש למספר גיבושים שונים כדי לצמצם את מספר המשתתפים. חיל האוויר בנה מערך היסעים רחב שיפעל בבוקר הגיבוש ויאסוף אותם ישרות לגבעה, בלי להסתמך על תחבורה ציבורית.

לפני הגיבוש, כל אחד מהם ימלא הצהרה על המסלול שלו בכדי לוודא שלא היה במגע או חשוד במגע עם חולי קורונה.

"יהיו תחקירים והצהרות כולל בדיקת חום כדי לוודא שאנחנו מקבלים אותם בריאים", הסביר אל"מ אייל רדיע, ראש מחלקת חות"ם בחיל האוויר. "בשטח יהיו צוותים רפואיים שילוו את הגיבוש".

"לא קיצרנו את הגיבוש"

מחלקת חות"ם מופקדת בחיל האוויר על אסטרטגיות כוח אדם חובה בתחומי האיתור, המיון, תכנון והשמה. בשיחה עם mako הסביר אל"מ רדיע (46) כי ההחלטה שלהם מי עושה את הגיבוש הזה ומי את הבא היא על פי קריטריונים מסודרים של גיל, רלוונטיות לגיוס הקרוב ומשתנים נוספים, "כדי לא לייצר מצב של מאות אנשים על הגבעה והתקהלות".

מבחינה מקצועית הוא מדגיש שלא צפוי שינוי. "הגיבוש לא קוצר והתרגילים אותם תרגילים, גם כמות הבקרים שתהיה על כל צוות היא באותו היחס. ההבדל זה בכמות הצוותים במתחם, שתהיה יותר קטנה".

בחיל האוויר מציינים שלא נרשם מקרה של מועמד שלא הסכים להגיע או חשש. הגיבוש לקורס טיס הוא חלק בלתי נפרד מתהליך מיון ארוך ומורכב, כשהאתגר שלהם הוא למצוא את המתאימים ביותר.

גיבוש טיס (צילום: נעם נחום, אתר חיל האוויר)
מתחילים הכי נמוך כדי לעוף הכי גבוה. גיבוש טיס | צילום: נעם נחום, אתר חיל האוויר

על הגבעה הם צריכים למצוא את הדמות שתתאים למקצוע הטייס בחיל האוויר הישראלי. שם נרחב למגוון תפקידים שחלק מהם דורש סוליסטים אבל חלק אחר דווקא כאלה שידעו לעבוד בצוות.

באופן טבעי, אל"מ רדיע לא רוצה להיכנס לתכני הגיבוש אבל מסביר. "מי שמגיע לגיבוש, עושה את זה אחרי שלוש-ארבע תחנות של מיונים. ובגבעה בודקים יותר אלמנטים אישיותיים. באופן כללי בודקים את רמת הפיקוד, מנהיגות, כריזמה, חשיבה וניתוח משימות. יכולת עמידה בעומס ולחץ".

במשך חמישה ימים המועמדים ייבחנו בתנאי לחץ עם הרבה מאוד בקרות. בחיל האוויר מציינים שיש הלימה טובה מאוד בין ההישגים במיון לסיכוי של המועמד לסיים קורס טיס.

אגב, לכל מועמד כזה ישנו תיק ובו חומר שנצבר עליו מהיום הראשון שפגש את חיל האוויר, דרך הגיבוש, הקורס ולמסיימים ילווה אותם התיק הזה עד ליום האחרון בשירות.