10. מאזין בחיל הים / איש סייבר על ספינת טילים

באתר חיל המודיעין הופיע לאחרונה פרסום מעניין למדי במסגרת "מסלול השפה הערבית והפרסית": "האזנה בחיל הים". דרישות התפקיד כוללות בין היתר ידע בשפות המדוברות, וחוויית השירות היא של איש חיל הים ואיש מודיעין בכרטיס אחד. וחוץ מזה, בואו נגיד את האמת: יש משהו מאוד מסקרן בלהאזין לשיחות של אחרים.

לוחמת הסייבר תופסת מקום על ספינות הטילים. למעשה, אחרי מבצע "צוק איתן", חשף בפנינו קצין מהחיל שאנשיו הצליחו לסכל התקפות סייבר נגד הכלים בים.

ספינה של חיל הים באילת (צילום: דובר צה"ל)
לוחמת הסייבר תופסת מקום גם על ספינות הטילים. סטי"ל, אילוסטרציה | צילום: דובר צה"ל

ההכשרה לשני התפקידים האלה נמשכת כחצי שנה, לא כולל קורסים שעוברים ביחידה עצמה. כבונוס, כמו תפקידים אחרים שמשלבים פעילות מודיעינית והייטק, גם אלה משתלמים מאוד בשלב היציאה לאזרחות.

9. טכנאי מרו"מ

לא חייבים לצאת לשטח כדי להיות בתפקיד מעניין. בחיל התקשוב קיים תפקיד של טכנאי מרו"מ (מערכות רחבות סרט והצפנה מתקדמות), תפקיד שמהותו תחזוקה ותפעול של מערכות ההצפנה המתקדמות והמסווגות במערך אבטחת המידע של צה"ל. בתכלס, מדובר בחייל שיושב על הצינור שדרכו עובר כל המידע הסודי, ודואג שמי שלא אמור להתחבר אליו פשוט לא יתחבר. אז החבר'ה האלה אולי לא יורים, אבל אף אחד לא יכול להגיד שהם לא רואים אקשן.

8. מש"ק תקציבים

מבינים כסף? חושבים על קריירה בפיננסים, בניהול או בהפקה? זה בדיוק המקום שאתם רוצים להיות בו.

הצבא מגלגל מיליארדי שקלים בשנה, ומישהו צריך לנהל את חברת הענק זו. בצה"ל פועל היועכ"ל (היועץ הכספי לרמטכ"ל) ובכל יחידה יש מדור תקציבים שתפקידו להיות יועץ כספי למפקד היחידה ומנהל תקציבי היחידה. התפקיד כולל ניהול מכרזים, חלוקת תקציבים בתוך היחידה, ניהול מהלכי התייעלות והצמחת מקורות מימון נוספים לפעילות היחידה. כמובן שלא תתעסקו כבר בהתחלה עם מיליארדים, אבל אם אתם רוצים ניסיון בתחום, אז מש"ק תקציבים זו עמדת פתיחה מצוינת.

7. בקר טיסה מוטס

שירות בתחום הבקרה בחיל האוויר פירושו לצפות למרחקים עצומים באמצעים המתקדמים ביותר, לראות בזמן אמת מה קורה באוויר שסביב המדינה. הבקרים המוטסים הם אלה שמתאמים בין מטוסי חיל האוויר השונים במשימות אימון, במבצעים צבאיים או בתקיפות שמסוקרות בתקשורת רק "על פי פרסומים זרים".

מורנה על המים (צילום: דובר צה"ל)
מורנה. משלבת מהירות גבוהה ויכולות תמרון מרשימות | צילום: דובר צה"ל

מי שיצליח להגיע לתפקיד ימצא את עצמו בטייסת מטוסי "נחשון". הוא ייצא למשימות גילוי והתראה, שליטה ובקרה, יירוט ומשימות מסווגות, חלקן מחוץ לשטחי ישראל. ההכשרה לתפקיד נמשכת כשישה חודשים ויש להתחייב ל-32 חודשי שירות חובה - "דין אישה כדין גבר".

6. משיט מורנה בשייטת 13

מגדל פיקוח (צילום: דובר צה"ל)
הבקרים המוטסים הם אלה שמתאמים בין מטוסי חיל האוויר השונים במשימות אימון ובמבצעים צבאיים. מגדל פיקוח | צילום: דובר צה"ל

שייטת 13 מורכבת ממספר יחידות שאסור לספר עליהן, אבל על אחת מהן אפשר לגלות שהיא מפעילה את כלי השיט של היחידה. בפרט אנחנו מדברים על ה"מורנה", סירה שמשלבת מהירות גבוהה (75 עד 80 קמ"ש) ויכולות תמרון מרשימות. כן, אנחנו מדברים על הסירה השחורה שמופיעה בסרטונים של דובר צה"ל אחרי פשיטות של השייטת: דמיינו את עצמכם משיטים אחת כזאת עם מסיכה שחורה על הפנים ותבינו באיזו חווית שירות מדובר. רק נזכיר שהדרך לשם כוללת מסלול לוחם בשייטת 13 - ככה שפשוט זה לא.

5. מפעיל מכ"ם ר"ז

בחיל התותחנים יש תפקיד שמאפשר לכם לראות את כל השיגורים של הרקטות מעזה - מי יודע, אולי בעתיד מלבנון - ולא רק לראות אלא גם לכוון את האש שמשמידה את המשגרים.

תותחנים (צילום: דובר צה"ל, באדיבות גרעיני החיילים)
לראות את כל השיגורים של הרקטות מעזה. חיילים בחיל התותחנים, אילוסטרציה | צילום: דובר צה"ל, באדיבות גרעיני החיילים

הלוחמים של יחידת האיכון בחיל התותחנים מפעילים את מכ"ם הר"ז (רב זרועי), מכ"ם תוצרת כחול לבן שנכנס לשירות לפני שנים אחדות ביחידה שגם היא חדשה בצה"ל. המערכת הניידת הזאת מכסה שטח גדול במיוחד ומסוגלת לזהות כל שיגור, למפות את האיומים ולדעת איפה צפויות נפילות. את המידע מעבירים למערכת צי"ד ולכלל צה"ל, כולל חיל האוויר ויחידות שיודעות לטפל במשגרים האלה באמצעות סגירת מעגל מהירה ויעילה. מכ"ם ר"ז יודע גם לאתר כלי טיס ולזהות ירי של צה"ל כדי לוודא שהאש מכוונת למקום הנכון.

4. מפעיל רובוטים ביחידת עילית

אם אתם בקטע של טכנולוגיה אבל רוצים גם לשרת ביחידה מובחרת - סיירת הבזק ביחידת יהל"ם מאפשרת לכם לעשות גם וגם. תפקיד הסיירת הזו הוא לסייע באמצעות רובוטים לפלגות היחידה במשימות השונות, וגם לפתח רובוטים ואמצעים לצורך פעילות זו. לא ניתן לפרט יותר מדי על פעולות היחידה, אבל בואו נגיד ככה: ייצא לכם להפעיל רובוטים שעושים דברים מאוד מעניינים, במקומות מאוד מעניינים. תאמינו לנו שאפילו בנוסח המעורפל הזה אנחנו הולכים על הגבול האפור.

3. מדריך טיפוס, גלישה וחילוץ

אימון טגח עם יהל"ם (צילום: דובר צה"ל, צבא וביטחון)
נושמים אקסטרים? לכו תהיו מדריכי טג"ח | צילום: דובר צה"ל, צבא וביטחון

 אנשי הספורט האתגרי, זה ללא ספק התפקיד עבורכם. אמנם תיאלצו לעבור מיונים קדם צבאיים על חשבון זמנכם הפרטי ואחר כך מסלול הכשרה של שנה, אבל בסוף תהיו חתולים אנושיים – מטפסים על כל קיר, מצוק או הר. את האימונים תעברו בנופים הכי מרהיבים של ישראל, ובמסגרת השירות תדריכו יחידות מיוחדות, לרבות יחידות של משטרת ישראל. תלמדו שיטות להובלת ציוד באזורים קשים, התמודדות עם תוואי מושלג, רפואת טיפוס וחילוץ ועוד כמה דברים מעניינים. אתם תהיו הסמכות המקצועית בצה"ל, ואם יש לכם ראש גדול, תפתחו גם תורת לחימה וציוד.

2. מאבטח של הרמטכ"ל

אחרי רצח ראש הממשלה יצחק רבין, ולאור איומים על חיי הרמטכ"ל דאז שאול מופז, בצה"ל הבינו שיש צורך ביחידה שתשמור על בכירי הצבא - בהם החייל מספר 1. כך הוקמה יחידת האבטחה המטכ"לית שמלווה את האלופים, את הרמטכ"ל את בני משפחותיהם לכל מקום – ו"כל מקום" יכול להיות לבנון, עזה או מסעדה במתחם שרונה. את ההכשרה לתפקיד עוברים במסגרת שב"כ, מה שאומר הרבה כושר גופני, ירי וקרב מגע.

היחידה מחולקת לפלגות קבע ופלגת מילואים, אבל מאז שנת 2011 משרתים בה גם חיילים בסדיר שעוברים את הקורסים היוקרתיים של אגף האבטחה בשב"כ. גם נשים יש ביחידה, "בודקות" שהן לוחמות לכל דבר. בין השאר הן אחראיות על סריקת האזור לפני שהמאובטח מגיע. אנחנו לא רואים אותן, אבל הן תמיד שם: זה קרה למשל כשרא"ל דן חלוץ נכנס לבינת ג'בל ב-2006, וגם כשהרמטכ"ל גבי אשכנזי והאלוף יואב גלנט נכנסו לרצועת עזה במבצע עופרת יצוקה.

1. טייס של האויב

כן, באמת יש מקצוע כזה. קורס טיס הוא ממילא אחד היוקרתיים והמבוקשים בצה"ל, והמצטיינים מבין אלה שמצליחים לסיים אותו יכולים בהמשך להגיע לטייסת מאוד מיוחדת, שכל תפקידה לביים אויב עבור שאר טייסות חיל האוויר.

"טייסת הדרקון המעופף", שמכונה גם "הטייסת האדומה", מפעילה בניגוד לרוב טייסות חיל האוויר מספר דגמים של כלי טיס (F-16, מסוקי קוברה ואחרים). הטייסים שלה מתייצבים באימונים נגד שאר טייסי חיל האוויר, על פי התו"ל של מדינות האויב. הם גם אלה שמאמנים לעתים טייסים זרים באימונים משותפים. את הטייסים של האדומה ניתן לזהות לפי הסמל עם הרקע האדום, וחשוב לציין שלא רק טייסים מגיעים אליה: בטייסת יש גם סוללות נ"מ של "האויב".