בחודש יוני האחרון פרסמנו כאן בפז"ם על מטוס "אדיר" ספציפי של חיל האוויר הישראלי מסוג 35-F, שעובר בארה"ב התאמה למערכות ייחודיות ומסווגות מתוצרת ישראל. כעת אנו מפרסמים שקליטת המטוס תתבצע בבסיס תל נוף של החיל, לשם גם יגיעו אותן מערכות ייחודיות. זאת, לאחר ביקור שערכה לאחרונה בבסיס בכירה בחברת "לוקהיד מרטין", יצרנית מטוסי החמקן 35-F בארה"ב.

המטוס הישראלי יצא מפס הייצור כבר בסוף חודש מרץ, אולם עדיין לא עלה לאוויר. הסיבה היא התקנת המערכות, שצפויה להסתיים בקרוב, כשהמטוס עתיד לנחות בישראל עד סוף שנת 2020 כחלק מקבוצת הזמנה של שישה מטוסי חמקן "אדיר" מסוג 35-F.

תרגיל בבסיס תל נוף (צילום: אתר חיל האוויר)
תרגיל בבסיס תל נוף, ארכיון | צילום: אתר חיל האוויר

גורם בחיל האוויר סיפר על עמידה בלוחות הזמנים בכל הקשור להגעת המטוס ואישר, כי את עיקר התקנת המערכות יעשו בישראל. מה שבודקים בארה"ב הוא בעיקר את ממשק העבודה המשותף עם המערכת הישראלית וגם עורכים ניסויים וטיסות ניסוי, כדי לבחון איך המטוס מתפקד באוויר עם אותן התקנות וציוד.

בכל הקשור להכנות בבסיס תל נוף, הרי ששם נבנו כבר שתי סככות ומרכז בקרה לצורך קליטת המטוס החדש. לא פחות מעניין מכך, בבסיס תבנה מערכת ALIS - AUTOMATIC LOGISTIC INFORMATION SYSTEM.

מדובר במערכת ניהול לוגיסטית מתקדמת וייחודית עבור מטוסי האדיר, בעזרתה מנהלים את פעולות האחזקה של כל צי המטוסים, את פעולת המנוע, מידע על המנועים ותמיכה שוטפת.

בנוסף היא מסייעת גם בניהול משימות, מערכות הקשר וכל תקלה אפשרית. המערכת, שגרסה מעודכנת שלה כבר פועלת בבסיס נבטים של חיל האוויר, מסייעת גם בזמינות המטוסים ומפחיתה את עלויות התחזוקה. עוד מציינים בחיל, שאת מערכת ה- ALIS יתפעל צוות שזה יהיה כל הייעוד שלו.

הגורם עמו שוחחנו בחיל האוויר ציין כי בנוסף, בבסיס נבטים של החיל יגדילו משמעותית את היקף נציגות המנ"ט - מרכז ניסויי טיסה – יחידת טייסי הניסוי של חיל האוויר, ככל שיגיעו לישראל עוד מטוסי אדיר. המנ"ט, שמורכב מטייסים ומהנדסים, קולט כל מטוס שמגיע לחיל ועורך עימו טיסות ניסוי.