בכל משימה של מסוקי-הסער לוקח חלק המכונאי המוטס, בין אם מדובר בחילוץ, הטסת לוחמים או משימות אחרות עליהן לא נוכל לפרט. המכונאי המוטס, איש עזר-אוויר, מבצע משימות אוויריות וקרקעיות הכוללות בין היתר את תפעול מערכות המסוק, העמסת נוסעים ופצועים ופעולות לאחזקת המסוק.

השבוע (רביעי) הגיע לסיומו קורס מכונאים מוטסים. שני חניכים ושתי חניכות סיימו את הקורס והצטרפו לחבריהם המשרתים כמכונאים מוטסים בחיל. בפעם הראשונה סיימו את הקורס מכונאים מוטסים שאותרו לתפקיד המשמעותי טרם הגיוס.

בעבר, יכלו הטכנאים המנוסים בטייסת, כאלו שנמצאים בשירות כבר זמן מה, להגיע לקורס המכונאים המוטסים. כיום המכונאים המוטסים מאותרים לתפקיד טרם הגיוס, וזהו הקורס הראשון אותו סיימו חניכים שאותרו מראש. "המטרה העיקרית של השינוי שנעשה היא להצעיר את גיל המכונאים המוטסים", מסביר רס"ן ש', מפקד בית-הספר למכונאים מוטסים. "אנו מאמינים שאם טייס יכול להיות בן 21, גם מכונאי מוטס יכול להיות בן 21".

קורס מכונאים מוטסים (צילום: נעם נחום, אתר חיל האוויר)
קורס מכונאים מוטסים | צילום: נעם נחום, אתר חיל האוויר

"מסוק לא ממריא בלי מכונאי מוטס. הטייסים והמכונאים המוטסים הינם חלק בצוות אחד, ונשענים אחד על השני במשימות המורכבות ביותר", מנמק רס"ן ש'. "בין המכונאים המוטסים לאנשי צוות-האוויר יש קשר הדוק, ועכשיו, כשפער הגילאים מצטמצם, הוא הדוק עוד יותר".

למכונאי המוטס יש גם תפקיד קרקעי, והוא נדרש להיות מקצוען בתיקון תקלות על הקרקע ובניהול ליין המסוקים, כשהפן הקרקעי והפן האווירי נשזרים יחד בעבודתו. "כל מה שמפריד בינו לבין הזנקה מבצעית זה 15 דקות", מציין רס"ן ש'. "הוא יכול לעבוד על הקרקע על המסוק רגע אחד ו-15 דקות אחרי הוא יהיה באוויר, בעיצומה של ביצוע משימה מבצעית".

נתוני האיכות גבוהים, המוטיבציה בשמיים

את קורס המכונאים המוטסים מתחילים בין שישה לשמונה חניכים, אך לא כולם מקבלים את הכנפיים. את הקורס הנוכחי סיימו רק ארבעה חניכים וחניכות. החניכים נבחרו בקפידה ועברו מבחנים, גיבוש ובדיקות רפואיות טרם הגיוס כדי לבחון את התאמתם לתפקיד. "נתוני האיכות שלהם גבוהים וגם המוטיבציה שלהם בשמיים", מסביר רס"ן ש'. "הם התגייסו מתוך ידיעה שיהיו לוחמי חוד".

המאותרים לתפקיד מתחילים את דרכם בקורס הטכנאים בבית-הספר הטכני בחיפה. לאחר מכן הם מגיעים לטייסות מסוקי-הסער שם הם משרתים כטכנאי דרג א' במשך שנה, ולאחר מכן הם עוברים השלמת רובאי 03 וממשיכים לקורס המכונאים המוטסים שנמשך כשמונה חודשים. "הם היו טכנאים עד שהגיעו אלינו לבית-הספר", מסביר רס"ן ש'. "הם לא מכירים את עולם הטיסה, ותוך כמה חודשים הם הופכים ללוחמי חוד ולומדים את המקצוע האווירי".

במשך הקורס מתרגלים החניכים במעל ל-100 גיחות, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. "אנו מנסים להתאים את עצמנו לדור הנוכחי", מנמק רס"ן ש'. "כיום אנחנו נמצאים בתהליך רכישת טאבלטים, כדי שהבד"חים (בדיקות חיוניות) יהיו ממוחשבים. המבחנים בקורס הם ממוחשבים, וכל טיסה אנו מבצעים תחקיר בעזרת מצלמות 'GO PRO' שנמצאות במסוק עצמו ועל קסדות המדריכים". 

הכתבה פורסמה במקור באתר חיל האוויר.