"אין תחליף לניצוץ בעיניים של חייל שמתבשר שאבידה שלו נמצאה ומטופלת. כולנו הרגשנו את תחושת חוסר האונים כשגילינו שאיבדנו דבר מה ולא נראה אותו יותר. ההפתעה, ההתרגשות והכרת הטובה שהנוסעים מביעים כאשר הם הבינו שמישהו מצא, טיפל, שמר ומסר את האבידה שלהם, שוות הכל. אם אני יכולה להנעים במעט את השירות של ילדינו ששומרים עלינו, עשיתי את שלי".

כך מסבירה הילה רזניק, מתנדבת במחלקת האבידות של רכבת ישראל, למה היא עושה את מה שהיא עושה – מפעילה מערך השבת אבידות נרחב שהקימה, הכולל שימוש במדיה החברתית וכן אנשי קשר בצה"ל, משטרה, שב"ס, ונציגים בחברות התחבורה הציבורית.

מדי יום נוסעים ברכבת כ-250 אלף נוסעים, רבים מהם חיילים ומשרתי כוחות הביטחון, בחזרה לבסיס או ממנו. כך אובדים בכל יום ברכבת בפרט ובתחבורה הציבורית ככלל, מאות פריטים של חיילים, שוטרים ועוד.

מה החיילים מאבדים הכי הרבה ברכבת? הילה רזניק (צילום: דוברות רכבת ישראל)
הילה רזניק, המתנדבת להשיב לחיילים ציוד שאיבדו ברכבת | צילום: דוברות רכבת ישראל

מה חיילים מאבדים הכי הרבה ברכבת:
כומתות

  • מעילים
  • וסטים
  • תיקים
  • 'מענה שלם' של חייל קרבי שעלותו אלפי שקלים
  • מחסניות
  • תעודות חוגר
  • טלפונים ניידים
  • מטענים
  • אוזניות
  • רמקולים
  • תפילין
חיילת צהל ברכבת (צילום: Eddie Gerald / Contributor / Getty Images)
חיילת צה"ל ברכבת, אילוסטרציה, למצולמת אין קשר לנאמר | צילום: Eddie Gerald / Contributor / Getty Images

בזכות רזניק רבות מהאבידות האלה, שלחלקן גם ערך סנטימנטלי לצד הערך הכספי, מושבות לידי בעליהן. בעזרת המערך שהקימה, היא הפכה לכתובת עבור חיילים רבים שמאבדים ציוד אישי ברכבת. בעבודה מאומצת, שנעשית בהתנדבות מלאה, היא מצליחה להשיב פריטים רבים לבעליהם.

"אני זוכרת שבאחד המקרים מצאנו פליז של חייל ביחידה קרבית מובחרת", משחזרת רזניק בשיחה עם mako. "באחד הכיסים היו מסמכים מסווגים מאוד שכללו שמות של מפקדים ולוחמים, מספרי טלפון, כתובות ועוד, דברים שאם היו מתגלגלים לידי האויב היינו בבעיה גדולה". לאחר מאמץ הצליחה רזניק להגיע לאנשים ביחידה, ולהחזיר להם את המסמכים והפליז של החייל.

"אנחנו מצליחים מדי חודש להחזיר מאות פריטים לחיילים", מוסיפה הילה. "יש תיקים שמכילים פריטים בעלי ערך סנטימנטלי, לעתים תכשיטים וכסף. אני יחד עם המתנדבים בשיתוף פעולה עם עובדי הרכבת המקסימים, הופכים עולמות להחזיר את האבידות לחיילים ולחסוך להם כסף רב".

מה הטיפים שלך למי שאיבד ציוד ברכבת?
"בארנקים, בחוגרים, בקיטבגים, על גבי כיסוי האוזניות האלחוטיות, לרשום את השמות ומספרי הטלפון, שבמידה וחפצים ילכו לאיבוד יהיה קל לאתר אותם. אני ממליצה גם להתקשר לרכבת ישראל (5770*) ולדווח על האבידה. יש ברכבת הליך מסודר, הכול נרשם, העובדים נותנים את הנשמה לסייע יחד איתי לחיילים בהשבת האבידות. אנחנו פועלים גם מול חברות האוטובוסים ומשתדלים לאתר עבור כל חייל את הפריט שאיבד. טיפ נוסף הוא להיכנס שקבוצת הפייסבוק שפתחתי: 'אבידות ומציאות לחיילים בלבד'".

לדבריה, כאשר חיילים בודדים מאבדים תיקים וציוד צבאי, היא יוצרת קשר עם המפקדים שלהם כדי שיהיו מודעים לכך ויסייעו להם, כי רובם מתביישים לבקש עזרה.

"מבין אלפי החיילים שנמצאים איתי בקשר שוטף, הכי מיוחדים הם החיילים הבודדים. אני משתדלת לא רק לסייע באיתור האבידה, אלא גם ללוות אותם ולשמור על קשר אישי עימם, ובמקרה הצורך גם משוחחת עם מפקדיהם ומסייעת להם להשיג ציוד חדש".

היא מספרת כי את 'אומנות' השבת האבידות לחיילים למדה מהמתנדב ששי קרקו, שנחשב למאתר האבידות מספר אחת בישראל. "ששי מצליח ב-99 אחוז מהמקרים לאתר את האבידות ולהחזיר אותן. למדתי ממנו המון". על פועלה למען החיילים קיבלה הילה רזניק תעודת הערכה מטעם מנכ"ל הרכבת.

חיילים ואבד לכם ציוד ברכבת? פנו אליה. הילה רזניק (צילום: דוברות רכבת ישראל)
הילה רזניק, המתנדבת להשיב לחיילים ציוד שאיבדו ברכבת | צילום: דוברות רכבת ישראל