חיילים רכבת (צילום: עודד קרני)
מחכים להסעות. רוב החיילים שבוזים ומיואשים | צילום: עודד קרני

הבוקר, על אף ההסעות החלופיות שמציעה הרכבת לחיילים, החליט אלעד, לוחם בחיל הים, לעלות על הרכבת בכל זאת – ולשלם. למה הוא עשה זאת על אף הנחיית סגן הרמטכ"ל שלא להעניש את המאחרים לבסיסים? "כי רציתי להגיע מוקדם לבסיס, בשביל תחלופת בט"ש. אני לא יכול לאחר. אם אנחנו מגיעים יותר מאוחר, מי שסגר סופ"ש ועושה פעילות ביטחון שוטף בגבול, לא מחליפים אותו. זה מעכב את החילופים, אז שילמתי, למרות שראיתי בתחנה את ההסעות. החלטתי לעלות לרכבת, כי זאת האופציה הכי מהירה, נוחה וריאלית".

"לא אוכל לעמוד בזה לאורך זמן"

"התחושה היא של ביזיון", הוא מעיד. "כדי להחליף את החברים שלי בגבול אני צריך להתעכב בגלל אוטובוס, או לשלם על רכבת. צפונים שמשרתים בדרום, ולהיפך, נמצאים בבעיה. מדובר בהוצאה של בערך 40 שקל, והאמת שלאורך זמן אני לא אוכל לעמוד בזה, עם המשכורת שאני מקבל. לא הגיוני שבכל פעם שאני נוסע לבסיס אני אעשה את זה".

אלעד מעיד כי הבוקר, שלא במפתיע, ובניגוד לשאר הבקרים בהם עשה את דרכו לבסיס, ממש לא הייתה צפיפות ברכבת. "בהחלט שינוי", הוא אומר, "על אף שראיתי עוד לא מעט חיילים שבחרו לשלם".

בן, המשרת בחיל האוויר, בחר לעלות על הרכבת של 5:20. המסלול שלו נראה ככזה האופייני לרוב חיילי צה"ל: אבא הקפיץ לרכבת, שהביאה אותו לתל אביב, משם לקח אוטובוס לירושלים. הבעיה היא שלולא הקדים לעלות לרכבת לפני השעה 6:00, בה מבוטלות הנסיעות חינם, הדרך הזו הייתה מסורבלת אף יותר. "יחסית, יש הרבה שעשו את זה", הוא מעיד, "אני נוסע ברכבת הזו הרבה גם בשגרה, ובהחלט ראיתי הפעם יותר חיילים".

חיילים רכבת (צילום: עודד קרני)
"אם זה ממשיך, אני אשלם. אני לא אסע באוטובוס". חיילות משלמות לרכבת | צילום: עודד קרני

בהתייחס למהלך המשותף של הרכבת ושל צה"ל, הוא טוען: "זה לא פיתרון. הצד של הרכבת מובן אבל לא מובן. הם צריכים להוסיף את הקרונות. האמת שגם הדרך בה הרכבת פרסמה את העניין מאוד מעצבנת. הם לא הודיעו 'אנחנו לא מכניסים אתכם לרכבת', אלא ניסו לסלף את הדברים. כתבו 'רכבת ישראל מציעה שירותי הסעות חינם', ובמה שנקרא אותיות קטנות, 'אה, גם לא תוכלו לעלות לרכבת בין 6:00 ל-9:00'. זה לא לעניין".

מש"קית ת"ש שדיברנו איתה, המתגוררת ליד בית שמש ונוסעת הבוקר לנהריה לביקור בית, פשוט בחרה בדרך ההפוכה מזו של בן, אבל על אותו המשקל: לעלות על הרכבת של 9:00 בכדי לעקוף את המהלך, לא להתעכב בדרכים ולא לשלם על הנסיעה.

"קטע של מעמדות – מי שיכול לשלם ייסע ברכבת ומי שלא, לא"

מיכאל, מפקד קרבי, החליט יחד עם חבריו להתארגן על טרמפ מאורגן מראש, על אף שבבסיס שלו ניתנה הוראה לחיילים לצאת השבוע מאוחר יותר מהבית, ולהגיע מאוחר יותר. "הרבה מתארגנים עם חברים, עם מישהו שנוסע לצפון", הוא מספר. "אבל אם זה ממשיך, אני אשלם. אני לא אסע באוטובוס. לא בגלל שאני מעדיף לשלם, אלא בגלל שאם זה יהיה יותר נוח, מה איכפת לי לשלם טיפה במקום להילחם באוטובוסים. נכון, זה יהפוך לקטע של מעמדות – מי שיכול לשלם ייסע ברכבת ומי שלא, לא. אבל זה כמו שחייל שיש לו יאכל בשק"ם וחייל שאין לו, בחדר אוכל. כך או כך, זה לא חורה לי, כי יש התחשבות בחיילים שבכל זאת נוסעים באוטובוסים. הם נסחבים טיפה, אבל זה לא לשלם או כלום. מי שיש לו לשלם, יהיה לו טיפה יותר נוח.

קיצוץ נסיעות רכבת לחיילים (צילום: עודד קרני)
"נצטרך להחליף ארבעה אוטובוסים, לקום שעתיים לפני, לבוא פחות עירניים" | צילום: עודד קרני

"אבל אין ספק שבאופן כללי המהלך מאוד מסרבל. הודיעו שזה לא בקטע כלכלי, אלא בגלל דאגה לרווחת ולבטיחות החיילים – אבל זה פשוט שטויות. חיילים שלא גרים קרוב לבסיס יצטרכו להחליף ארבעה אוטובוסים, לקום שעתיים לפני, לבוא פחות עירניים. מה שבסופו של דבר יעשו זה להתחיל את הלו"ז כמה שעות אחרי זה, שמבחינת צה"ל זאת לא בעיה. זה ידפוק את מי שסוגר שבת, אבל מי שכבר סגר, לא משנה לו".

"אני אמרתי לחיילים שלי מראש שיגיעו בשעות הצהריים המאוחרות, כי חבל על הזמן שלהם", סיפר לפז"ם מפקד בחיל המודיעין. "עדיף שהם ייצאו בשעות הבוקר המאוחרות, מאשר שיתעוררו מוקדם ויגיעו קצת מוקדם יותר. חבל על ניצול הזמן שלהם. גם השעה-שעתיים הנוספות שהם יכלו לעבוד לא שוות את כאב הלב. עדיף שיגיעו יותר אפקטיביים מאשר קרועים ומטורטרים. במקרה של צורך מבצעי, אנשים יידעו להגיע בזמן, ויידעו להביא אותם.

"באופן כללי אני בעד המהלך. אני חושב שהמהלך סביר, אם הוא חוסך כסף ופותר את העומסים בראשון בבוקר, כל עוד ניתנים הפתרונות החלופיים, כלומר התחבורה הציבורית האלטרנטיבית וההבנה של הצבא שיש חיילים שמגיעים יותר מאוחר ביום ראשון. אני חושש מכך שהיישום של הפתרון, כמו הרבה דברים אחרים, יהיה גרוע".

"במקום ב-7 אני הולכת להגיע ב-9"

הורים מפגינים (צילום: עודד קרני)
גם ההורים לא מרוצים. הפגנה הבוקר | צילום: עודד קרני

מתוך ההסעות החלופיות של הרכבת מדווח לוחם ששוחחנו איתו: "אני מצפה להגיע לבסיס ב-9 במקום בסביבות 8 ורבע, כלומר בערך ב-3/4 שעה איחור. מבחינת התנאים, לא צפוף כאן מדי, הכל בסדר". כעבור שעה, עדכן הלוחם שהאיחור הסתכם לבסוף בכמעט שעה, עם "עומסי תנועה ורכבת שעוקפת מימין".

גם בעמוד הפייסבוק שלנו עדכנו אותנו בלייב: "צפוף, איטי, לא נוח ומטרטר!!!" הודיעה נועה דרך הסלולרי. "שלושה אוטובוסים במקום רכבת אחת!"

"סיוט", העידה גם רונה. "יצאתי ב-5, ובמקום להגיע ב-7 אני הולכת להגיע ב-9".

"זרקו את החיילים מהצפיפות שברכבת לצפיפות של הפקקים בכביש!" קובלת רותם. "לפחות ברכבת עוד יחסית הגענו בזמן".

"מחכה לשעה 9 ואז אני עולה על רכבת", מספר עדן. "רכבת ברבאק", הוסיף לירון. "גם הצלחתי לגנוב עוד שעת שינה מהרגיל, וגם הגעתי לרכבת די ריקה ב-9:00. שימשיך ככה".

אניה, לעומתם, מדווחת ש"צפוף בכביש, ואני לא באוטובוס. מ-5 בבוקר על הרגליים. שבוזה רצח".

"להגביר ערנות" (אילוסטרציה) (צילום: דו"צ)
"נצטרך להחליף ארבעה אוטובוסים, לקום שעתיים לפני, לבוא פחות עירניים" | צילום: דו"צ

עמית תרם מילה אחת לדיון, שאומרת הכל: "פקקים".

ויש גם קולות אחרים, נדירים אמנם: "אוי, קצת הגזמנו", מבהיר שלומי. "כולה מנסים למצוא פתרון. גם אני יצאתי שעה קודם מהרגיל כי אני יודע שבאוטובוסים ייקח לי יותר זמן להגיע לבסיס, אבל מפה ועד להגיד שאתה מתבייש להיות חייל במדינת ישראל – די, נו".

מוריה מעידה מתוך הרכבת: "אני ברכבת, כי אני רוטשילד. אם היו נותנים לי שקל על כל מבט פה הייתי כבר קונה רכבת שלמה לצה"ל". גם עודד מספר: "כרגע אני ברכבת לבאר שבע. העדפתי לשלם כרטיס ונוח פה מאוד. כמעט אין חיילים ואפשר לשבת ולישון בניחותא".

עדכון: למעלה ל-6,000 חיילים השתמשו היום ב-243 אוטובוסים ייעודיים לחיילים כאשר עמדו לרשותם 303. חלק גדול מהחיילים לא נסעו בשירותי ההסעה הייעודים אלא בתחבורה ציבורית רגיל - עם זאת, על פי ההערכות, כמות החיילים אשר קנו כרטיסים מכספם על מנת לנסוע ברכבת בשעות 6:00-9:00 הינה קטנה. כמו כן נצפתה תנועה ערה של חיילים ברכבות לאחר השעה 9:00.

>> חיילים שיאחרו ביום א' לא ייענשו