פחות מחודש אחרי שמטוס קרב התרסק ושני הטייסים נהרגו, שוב תאונה בחיל האוויר האיראני. הפעם של מטוס קרב מסוג F-14. על פי הדיווחים מטוס הקרב האיראני התרסק בשבת בשל תקלה במנועים. שני אנשי הצוות הצליחו לנטוש ופונו לטיפול רפואי.

איראן היא המדינה היחידה בעולם שמפעילה מטוסי F-14, אותם קיבלה מארה"ב בשנות ה-70. האמברגו האמריקאי פגע קשות בצי מטוסי הקרב האיראנים שנרכשו מארה"ב.

על פי סוכנות הידיעות האיראנית, המטוס התרסק סמוך לשדה התעופה שבעיר איספהאן. עוד לפני האישור הרשמי, התפרסמו ברשתות החברתיות סרטונים בהם ניתן היה לראות את עמוד העשן השחור שנוצר באזור ההתרסקות. שני אנשי הצוות שנטשו את המטוס פונו לבית חולים מקומי כשהם פצועים, ככל הנראה קל.

הדיווחים על התרסקות של מטוסי חיל האוויר האיראני הם סוג של שגרה. ב-24 למאי התרסק מטוס J-7, הגרסה הסינית של המיג-21, אז דווח כי שני הטייסים נהרגו. שלושה ימים קודם לכן, ב-21 למאי התרסק מטוס קרב נוסף מסוג F-5 מתוצרת ארה"ב. אז דווח כי שני הטייסים נהרגו ואזרח שהיה במקום.

בנוסף נהרגו שני טייסים בחודש יוני אשתקד, כאשר מסיבה שאינה ברורה כיסא המפלט שלהם הופעל בתוך הדת"ק (דיר תת קרקעי), הם נחבטו בתקרה ונהרגו. בדצמבר קודם לכן, נהרגו שני טייסים כשמטוס המיג-29 שלהם התרסק, שוב בגלל תקלה.

למה האיראנים לא מפסיקים להתרסק

בממוצע, אחת לחודשיים בערך ישנה תאונה קשה בחיל האוויר האיראני. את רובן ניתן לייחס לעובדה שרוב כלי הטיס, בעיקר מטוסי הקרב, נרכשו מארה"ב לפני המהפכה האסלאמית, שלאחריה ארה"ב הטילה אמברגו על טהרן ומונעת ממנה, בין השאר, חלקי חילוף ולוגיסטיקה קריטית לתפעול כלי הטיס.

האיראנים מנסים להתגבר על הבעיה בייצור עצמי של חלקי חילוף, הברחות וגם "קניבליזציה" - תהליך שבו מפרקים מטוסים כדי לקחת מהם חלקים למטוסים אחרים. כך בין השאר, האיראנים נשארו עם 24 מטוסי F-14 מסך של 80 שרכשו. בנוסף עם כ-60 מטוסי F-5 מסך של 160 שרכשו בשנות ה-70.

המטוס (צילום: EBRAHIM NOROUZI/AFP, GettyImages)
מטוס 5-F ממריא באיראן. עוד משנות השבעים | צילום: EBRAHIM NOROUZI/AFP, GettyImages
מטוסי הקרב (צילום: ATTA KENARE/AFP via Getty Images)
מטוסי הפנטום של איראן. עוד זכר לטרום המהפכה | צילום: ATTA KENARE/AFP via Getty Images

לאור החרם האמריקאי, רוב הסד"כ (סדר כוחות) של חיל האוויר האיראני "חגג" 40 שנות פעילות לפחות, כמעט בלי שדרוגים, למעט כמה שבוצעו על ידי התעשייה המקומית. ההערכה היא שבין 30 ל-40 אחוזים ממטוסי הקרב של חיל האוויר האיראני, אינם כשירים מבצעית.

בשל חוסר הכשירות, בשנים האחרונות האיראנים מנסים לרכוש מטוסי קרב מרוסיה וסין. עד היום מדינות אלה עיכבו את העסקאות, שחלק מהן נחתמו. אולם לאור המלחמה באוקראינה, ישנו חשש כי רוסיה שזקוקה נואשות למזומנים, תוציא לפועל את אותן עסקאות.