ביקורת בתוך חיל האוויר על הודעת צה"ל באשר למסקנות הביניים בעניין ההצפות בבסיס חצור בהם נפגעו שמונה מטוסי 16-F.

ראשית יש להדגיש שחיל האוויר כן ראוי למילה טובה על שהודה בפומבי שההכנות היו לקויות ובטעותו בפרסום המידע לציבור, מה שפגע באמון שלו בחיל ובצה"ל כולו.

אבל כאמור ישנה גם ביקורת מבית. זו החלה להישמע כבר עם ההחלטה למנות קצין בודק בדרגת סגן אלוף. גורמים בחיל אומרים כי היה ברור שהתחקיר לא יכוון לקומות הגבוהות כשדרגתו של המתחקר זוטרה יותר מזו של המתוחקרים והוא גם לא יכול לתחקר מפקדי טייסות שמקבילים אליו בדרגתם.

המטוס שנפגע מהצפה
אחד המטוסים שנפגעו בהצפה. לקיחת אחריות רק לכאורה?

בקשתו של מפקד הבסיס אלוף משנה ע' לסיים את תפקידו ראויה להערכה משום שלקח אחריות, אבל אין כאן איזו דרמה גדולה.

כבר בחודשים ספטמבר ואוקטובר האחרונים הודיע דובר צה"ל על צאתו הצפויה של ע' לשליחות בחו"ל וכי אל"מ ת' ימונה למחליפו. למעשה, טקס החלפת הפיקוד על הבסיס בסך הכל הוקדם בכמה חודשים. ע' יסיים סופית את התפקיד אחרי חפיפה למחליפו לאחר החגים וימשיך לתפקיד נספח צבאי, צ'ופר שבד"כ שמור לקצינים שלאחר מכן פורשים מהצבא.

מבחינת הרקע של הקצין, אל"מ ע' הוא טייס מטוסי F-15 ו-F-16 עם שעות טיסה מבצעיות רבות. היה מפקד טייסת 101 שגם בתקופתו מטוסים שלה נפגעו מהצפות בבסיס חצור, שימש גם כמפקד טייסת 106 וכמדריך ראשי של בית הספר לטיסה בבסיס חצרים. כמו כן כיהן כראש מחלקת אימונים במטה חיל האוויר.

בחיל האוויר יש הטוענים שגם הנזיפה שקיבלה סא"ל ט', מפקדת טייסת התעופה של חצור, אינה הולמת את רף האחריות שלה לאירוע.

מפקדת טייסת תעופה, משנה חשוב למפקד הבסיס במיוחד בתחום המנהלה, אמורה להכין את הבסיס לאירועי חירום ולדאוג שבמקרים כאלה כל אחד ידע מה תפקידו ואחראית גם על המידע וההכנות למפגעי מזג האוויר. קידומה של סא"ל ט' לא יפגע והיא תמונה למפקדת טייסת 100 "הגמל המעופף".

קצין נוסף, סא"ל ג' מפקד טייסת 101 אמנם ננזף אך גם קידומו לא ייפגע למרות אחריותו למטוסי הטייסת שהוצפו.

נראה שהמסקנות עליהן הודיע חיל האוויר הרבה פחות דרמטיות משהיה צפוי לאור העובדה ששמונה מטוסי קרב הושבתו, נגרם נזק של 30 מיליון דולר וגם כפי שציין מפקד חיל האוויר בעצמו, נפל פגם בהעברת המידע לציבור. החשש הוא שאירוע כזה עלול לחזור על עצמו אם מקלים ראש בחומרתו ובהשלכותיו.