חייל ליד דלת מבט מבוהל  (צילום: עודד קרני, מדור צבא וביטחון)
כלו כל הקיצים? שווה לנסות להגיש קבילה | צילום: עודד קרני, מדור צבא וביטחון

אחד האיומים הכי נפוצים בצבא, הוא הגשת קבילה. מדובר בצעד שרבים חוששים לעשות אותו ושנתפס במערכת הצבאית כמהלך קיצוני מאוד שמסוגל לחולל שינויים משמעותיים וכבר אמר הרמטכ"ל, רא"ל חיים לסקוב, "חייל העומד על זכויותיו, הוא חייל הממלא את חובתו".

חשוב להבין את משמעות המהלך, את האופן שבו הוא נעשה, את ההשלכות, ואת ההליך שהולכים לקראתו. ריכזנו לכם את כל המידע הדרוש לחייל שחושב להגיש קבילה כדי שתדעו איך לעשות את זה בבטחה, כשזה באמת נחוץ ומבלי לחשוש.

בנוסף לזה, היום (ד', 30.1 בשעה 16:00) נארח בעמוד הפייסבוק שלנו את עו"ד עידן דביר – מומחה לשיפוט צבאי ממתחם עורכי הדין פרקליטי IL, שיענה על שאלות נוספות שיעלו לכם בנושא.

מה היא קבילה?

קבילה היא למעשה תלונה שיכול להגיש מלש"ב, חייל, איש מילואים או בן משפחה שלו בשמו על מעשה או מחדל שהוא נפגע ממנו ולתבוע את תיקון הליקויים שלא דרך המפקדים, אלא במסלול עוקף מפקדים.

מי יכול להגיש קבילה?

קבילה יכול להגיש מתגייס (מלש"ב), חייל בסדיר (חובה או קבע), חייל במילואים ובני משפחותיהם. בן משפחה שיכול להגיש קבילה בשם חייל יכול להיות בן משפחה מקרבה של: בן, בת, אח, אחות, הורה, בן/בת זוג.

קבילה יכולה להיות מוגשת גם לאחר שחרור משירות סדיר או מילואים וגם כאשר אין אף כתובת להפנות אליה את הטענות המרכזיות.

טיזר לפורום חי קבילות
הכנסו לפורום עכשיו והשאירו את השאלות שלכם

מה ההבדל בין קבילה לבין תלונה?

הגשת תלונה היא הליך שנעשה בתוך היחידה באמצעות שדרת הפיקוד ביחידה, או הליך חוץ יחידתי שנעשה על ידי גורם חוץ צבאי שנפגע מהצבא ופונה לקצין פניות הציבור של צה"ל.

הקבילה היא למעשה אלטרנטיבה שבאה להגן על חייל שמרגיש שהליך תלונה פנים יחידתי מיצה את עצמו או שעשוי לפגוע בו. חייל שמגיש קבילה נהנה מהגנה מפני פגיעות והתנכלויות מטעם גורמים בתוך היחידה, מה שלא תמיד קורה כאשר מתלוננים בתוך היחידה.

למי מגישים קבילות?

במשרד הביטחון פועל נציב קבילות החיילים (נקח"ל) – גוף שאחראי על ריכוז קבילות החיילים, בירור הקבילות והגשת המלצות להמשך טיפול במחדלים שנחשפו. הנקח"ל יושב בבסיס הקריה שנותן מענה לחיילים בכל מערכת הביטחון.

פנייה של חייל לנקח"ל לא חייבת להסתיים בהגשת קבילה. פעמים רבות הנקח"ל יעזור לחייל כשייעץ לו מה לעשות בתוך היחידה. במקרים בהם ניתן לפתור את הבעיה ללא צורך בבירורים מיותרים, הנקח"ל עשוי לפנות ליחידה על מנת ליישב את ההדורים בין כל הנוגעים בסוגיה מבלי שתוגש קבילה ומבלי שינקטו צעדים נגד אף אחד.

נתון מעודד: ירידה בזובורים בצה"ל (צילום: חדשות 2)
התעללו בכם בצבא? יש לכם עילה מוצדקת להגיש קבילה (אילוסטרציה) | צילום: חדשות 2

איך מגישים קבילה?

קבילה ניתן להגיש רק בכתב באמצעות טופס להגשת קבילה ובמידה ומעורבת סוגיה רפואית בקבילה, יש לצרף לקבילה טופס ויתור על סודיות רפואית.

בהגשת הקבילה חשוב לציין כתובת מגורים מדויקת, מספר טלפון זמין וגם את שעות הזמינות לשיחות טלפון, להתנסח בצורה קצרה ותמציתית, לציין את פרטי הנקבלים. חשוב לצרף לקבילה כל מסמך שתומך את הטענות שלכם.

שימו לב שבניגוד לסברה הרווחת, אין חובה לציין מספרים אישיים של הנקבלים.

אני צריך אישור כדי להגיש קבילה?

אין צורך באישור מאף אחד ואין צורך לידע או לעדכן אף אחד בהגשת הקבילה, ללא כל קשר לדרגה או תפקיד.

לאן שולחים את הקבילה?

את כל המסמכים הרלוונטיים ניתן לשלוח באחת מהדרכים הבאות –

דואר אלקטרוני אזרחי: NAKHAL@MOD.GOV.IL (מיילים בגודל של עד 5MB).
דואר אלקטרוני צבאי: נקח"ל 8580/קבילות ופניות
פקס: 03-6977135
דואר לכתובת:
נציב קבילות החיילים
ת.ד. 7052
תל אביב 64734

חשוב לוודא שהמסמכים הגיעו ליעדם בטלפון 03-6977374 (טלפון מטכ"לי 0399-7374) בימים א'-ה' בין השעות 08:30-12:30 ו-14:00-17:30.

חייל מול מחשב (צילום: יונתן בן-דוד, עיתון "במחנה")
הקפידו להיות תמציתיים בניסוח שלכם | צילום: יונתן בן-דוד, עיתון "במחנה"

אני לא כל כך יודע מה לציין ומה לא, איך לנסח את הדברים ואם יש לי עילה להגשת קבילה. יש לי עם מי להתייעץ?

אתה יכול להתייעץ עם הנקח"ל בקו הייעוץ . מספר הטלפון האזרחי של קו הייעוץ הוא 03-6977433 (המספר הצבאי הוא 0399-7433). הקו פעיל בימים א'-ה' בין השעות 17:30-20:00 ובימי שישי בין השעות 08:00-13:00.

באילו נושאים ניתן לפנות לנקח"ל?

נושא לקבילה הוא מעשה, לרבות מחדל (אי מעשה) ושיהוי בביצוע מעשה, אשר מתקיימים בו שלושת התנאים הבאים:

א. הוא פוגע במישרין בחייל או מונע ממנו טובת הנאה.

ב. הוא נוגע לסדרי השירות, לתנאי השירות או למשמעת.

ג. מתקיימת בו לפחות אחת מהאפשרויות הבאות: הוא מנוגד לחוקים או לפקודות הצבא או שהוא חסר סמכות חוקית, יש בו משום נוקשות יתרה או שיש בו משום אי-צדק בולט.

נציב קבילות החיילים מטפל בשלל נושאים, בין היתר בנושאים הבאים: יחסים בין חיילים למפקדיהם, נושאים רפואיים, תנאי השירות לפרט (ת"ש), שיבוץ ומגבלות שיבוץ, מנהל שלישותי, סדרי שירות המילואים, תנאי תברואה ומתקנים יחידתיים, נושאי דת ושילוב ראוי,   נושאי תשלומים ושכר ועוד.

באילו נושאים הנקח"ל לא יכול לטפל?

החוק המסמיך את פעולתו של מוסד נציב קבילות החיילים והפרקטיקה הנוהגת מגדירים סוגי פניות אשר אין הנציב מוסמך לטפל בהן או שהנציב מוסמך לטפל בהן על פי שיקול דעת ובנסיבות מיוחדות:

א. קבילות שעניינן דין משמעתי – הגשת טופס תלונה והחלטה בהליך משמעתי בפני קצין שיפוט.

ב. קבילות על אירועים שיש בהם חשד לעבירה פלילית – אז יש לפנות למצ"ח או למשטרת ישראל.

ג. קבילות שכבר מצויות בטיפול גוף פניות אחר, כמו לדוגמה קצין פניות הציבור.

ד. קבילות שיש לנציב סמכות להחליט אם לטפל בהן לפי שיקול דעתו.

ה. קבילות בהן האירועים הרלוונטיים התרחשו לפני למעלה משנה.

ו. קבילות שהוגשו בדבר אירועים שהתרחשו לפני למעלה מחצי שנה מהמועד בו הפונה סיים את שירותו הצבאי.

ז. קבילות של נפקדים ועריקים.

הגשתי קבילה, מה קורה עכשיו?

לאחר שהקבילה תתקבל בנציבות קבילת החיילים יערך אפיון משפטי לקבילה במסגרתו תיערך בחינה: האם יש עילה להגשת קבילה והאם לנציבות יש סמכות בירור בנושא. במידה ואין עילה לקבילה, או שלנציב קבילות החיילים אין סמכות בירור (כמו במקרה של עבירה פלילית), תוחזר תשובה לקובל בהקדם האפשרי והוא יופנה לגורם שיוכל לסייע לו. במידה ולא, הקבילה תועבר לצוות בירור שמורכב מבררים, משפטנים, ורכזי בירור שמטפלים ביחד בכל קבילה.

הבירור יתחיל בשיחה של רכז הבירורים עם הקובל. במסגרת השיחה יוסבר לקובל על הליך הבירור ועל דרכי ההתקשרות עם הצוות המברר. כעת יתחיל הליך הבירור עצמו שיכלול בין השאר קבלת התייחסויות מכל הנוגעים בדבר, גביית עדויות ומפגשי בירור (כשעולות סתירות או כשיש צורך לעשות עימות מין הקובל לנקבל) וביקורים ביחידה לטובת בירור נקודות ספציפיות. הביקורים יכולים להיעשות בתיאום מראש עם מפקד היחידה, הקובל או הנקבל או בהפתעה.

חייל מדבר בטלפון (צילום: דובר צה"ל)
יש לכם התלבטויות? בשביל זה קיים קו היעוץ של נציב קבילות החיילים | צילום: דובר צה"ל

יגיש הנציב מכתב סיכום של ממצאי בירור, מסקנות והמלצות. הסיכום ישלח לביתו של הקובל, למפקדים של הקובל ולרשויות הצבא הנוגעים בדבר. המכתב עשוי לכלול המלצות בעניינו של הקובל או המלצות מערכתיות במטרה לתקן את הליקוי שעלה במהלך בירור הקבילה ובמידת הצורך עשוי המכתב לכלול המלצות לצעדים שינקטו כלפי המעורבים המעשה אשר נמצא דופי מקצועי או מוסרי בתפקודם או בהתנהגותם.

ההליך לא מסתיים בזה ונערך מעקב אחר ביצוע ההמלצות שהוגשו. לפי החוק נדרש ראש מטה אגף כוח אדם בצה"ל (רמ"ט אכ"א; הרמטכ"ל יכול להחליט מי יעשה את זה בפועל) להודיע לנציב, בהקדם האפשרי ולא יאוחר מחודשיים מיום קבלת המלצת הנציב, על הצעדים שננקטו לצורך ביצוע המלצת הנציב. למען הבטחת מעקב נאות אחר ביצוע המלצות הנציב ממנה הנציב קצין מטעמו, שאמון על בקרה ומעקב אחר ההודעות המתקבלות מרמ"ט אכ"א ועל כלל סוגיות מימוש המלצות הנציב, וביניהן: הבטחת ביצוע ההמלצות בקבועי הזמן הנדרשים; הבטחת איכות מימוש ההמלצות וליווי המלצות מערכתיות ומעקבים מיוחדים אחר קבילות עקרוניות וחמורות.

השאירו את השאלות שלכם בנושא קבילה וניצול בצבא בעמוד הפייסבוק שלנו

לאתר נציב קבילות החיילים

>> ניצול בצבא: אני חייבת להכין למפקד קפה?