חיילים בשרשרת החיול (צילום: חדשות 2)
לשכת הגיוס. אילוסטרציה | צילום: חדשות 2

מועמדים לשירות ביטחון סבלו במשך שנים משירות לקוי מצד המערכת הצה"לית בדרך אל הגיוס. כולנו זוכרים את התורים שלא נגמרים, שעות ההמתנה הרבות למענה אנושי, שליחת הפקסים שלא ברור אם הגיעו ליעדם. התהליך היה לעיתים כל כך מתסכל, שצעירים רבים ויתרו על המיונים והגיעו למעמד הגיוס מחוסרי תפקיד, רק בגלל שהמערכת הצבאית לא השכילה לתת להם מענה ראוי. לא עוד.

"שמענו את הדרישות וביצענו רפורמה שאנחנו נמצאים בשיאה כעת. נפגשנו עם קבוצות מיקוד של מועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) כדי לשמוע מה הדרישות והצרכים שלהם", מספרת סא"ל יעל פישר, מפקדת לשכת הגיוס ברשת. "בעבר, האתר היה אינפורמטיבי מאוד. זו הייתה פלטפורמה לקרוא על התהליך. היום אנחנו מבינים שהאתר חייב להיות רספונסיבי ונגיש, שיאפשר למלש"בים לענות על כל השאלות והבקשות שיש להם. אנחנו רוצים לאפשר למלש"ב לעשות את רוב התהליך ברשת, וכך לחסוך זמן יקר בצווים".

הרפורמה של יחידת מיט"ב יוצאת אל הפועל במספר רבדים – שדרוג לשכת הגיוס עצמה עם הגדלת כמות העמדות הדיגיטליות ושדרוג איכותן, הגדלת מספר נותני המענה, פתיחת האתר לביצוע מירב הפעולות באמצעותו עוד לפני ההגעה אל הצווים עצמם ומתן מענה מיידי באמצעות פייסבוק. השדרוג צפוי להימשך עד אוגוסט, ולכן מדגישים ביחידה כי עד אז  יהיה המענה הטלפוני חלקי בלבד וממליצים ליצור קשר באמצעות פייסבוק או דרך המייל. בנוסף לאלה ייכנסו בקרוב תחת ה"כנף" של מיטב גם המיונים לחיל האוויר וחיל המודיעין, שעד היום התנהלו בנפרד, מה שיקל על ניהול המיונים וימנע מכך שמועמד יזומן לשני מיונים באותו היום.

אתר מתגייסים (צילום: צילום מסך)
קשר ישיר עם המלש"בים באמצעות עמוד הפייסבוק | צילום: צילום מסך

"אנחנו רוצים להעניק את השירות הטוב ביותר. בקרוב יוכלו המלש"בים לעשות כמעט הכל באמצעות האתר, בגלישה דרך הטלפון הנייד שלהם. אנחנו רוצים להתאים את היחידה לטכנולוגיה הקיימת ולהתאים את תהליך הגיוס למציאות הנוכחית. היעד שלנו הוא לתת את השירות האיכותי ביותר עבור כל מי שמגיע אלינו", מסבירה מפקדת הלשכה.

"אנחנו רוצים לאפשר את כל התהליך בצורה הנוחה ביותר. בחרנו לא לעלות עם כל התוכן מההתחלה, אנחנו עושים את זה בהדרגה ביחד עם המועמדים. בקרוב כמעט כל תהליך המיון יקרה באתר - שאלון ההעדפות ימולא באתר, כמו גם שליחת כל הטפסים הרפואיים וההתאמות וההקלות שיש לכל מועמד. כך, במידה ומועמד סובל מבעיה רפואית כלשהי, נוכל לדעת את זה מראש ולהתאים למשל את מועד הצו הראשון שלו ליום שבו נמצא רופא מומחה בבסיס וכך למנוע ממנו זימון כפול", מסבירה סא"ל פישר. "הרפורמה הדיגיטלית שלנו תאפשר קשר ישיר בין המלש"בים למערכת הגיוס. באפליקציה שלנו יכולים המלש"בים לנהל את כל התהליך – לכתוב לנו מתי הם רוצים שנחזור אליהם ובאיזה שעות. זה שיש חוק שירות ביטחון חובה זה בסדר, אבל זה לא אומר שהדרך לשם לא צריכה להיות חווייתית ושירותית".  

כבר היום מנהלת היחידה קשר ישיר עם המלש"בים באמצעות עמוד הפייסבוק שלה. "התחלנו את הפעילות בפייסבוק לפני תקופה. אנחנו מקיימים שם צ'טים עם מפקדים בנושאים הנוגעים לגיוסים, מעלים מידע רלוונטי וכמובן נותנים מענה ישיר באמצעות המסנג'ר של הפייסבוק. יש חיילים שעונים באופן מיידי להודעות המלש"בים". לנו בפז"ם נותר רק לחכות לסיום הרפורמה ולקוות כי היא אכן תקל על הדרך אל הבקו"ם.