בקרוב חיל האוויר יחליט על זהות המחליף ליסעור האיקוני, כשעל הפרק עומדים שני מתחרים: CH-53K מבית לוקהיד מרטין סיקורסקי וצ'ינוק מבית בואינג. כעת המרוץ מעלה הילוך: גורם ביטחוני חשף לאחרונה בשיחה עם mako פז"ם כי בואינג תציע לישראל את צ'ינוק G, תת-הדגם הייעודי לכוחות המיוחדים האמריקניים אותו ביקשה לרכוש בעבר - למרות האיסור האמריקני לייצא אותו.

לדברי הגורם, המסוק החדש יהיה הכלאה בין צ'ינוק F לצ'ינוק G אך עם מיכלי דלק גדולים יותר, בדומה לדגם שטס כיום בקנדה. "בדגם החדש, יורכבו החלקים הקדמיים והאחוריים מדגם ה-G, כשמרכז הגוף יהיה מדגם ה-F", הסביר הגורם.

תא הטייס של הצ'ינוק צפוי להיות ממוחשב כולו ויכלול מערכות ייחודיות לדגם ה-G. כמו המתחרה שלו מבית לוקהיד מרטין סיקורסקי, הוא יגיע עם מסכי מגע גדולים ויוצע לחיל האוויר עם מערכת טוס-על-חוט, המאפשרת לטייס להתמקד במשימות באמצעות טיסה אוטומטית לחלוטין.

הודות לרוטור האחורי והייחודי שלו, המסוק כולל יכולת ריחוף ייחודית שתאפשר נחיתה במקומות לא שגרתיים כמו פסגות הרים. כמו כן, הוא יגיע עם שלושה כבלי נשיאה, מערכות הגנה, ירי וגיבוי - וגם מערכת "הטסה עוקבת קרקע", שתאפשר למסוק לחוג בגובה נמוך ולהתחמק ממכשולים באופן עצמאי. לדברי הגורם, מערכת זו נמצאת רק בדגם של הכוחות המיוחדים (צ'ינוק G).  "במקרה שהטייס נתקע במכשול ראייה, המסוק יוכל לטוס מסביב בלחיצת כפתור ולחזור לנחיתה ללא מגע יד אדם. הטייסים שלנו טסו עם הכוחות המיוחדים האמריקאים של החטיבה האווירית 160. אחרי הטיסה אחד מהם אמר, 'סוף סוף מסוק שלא צריך להילחם בהטסה שלו'".

המחיר: 60 מיליון דולר ליחידה

בואינג שדרגה לאחרונה את ליין הייצור של המסוק בעלות של כ-130 מיליון דולר, ותוכל לספק לחיל האוויר טייסת שלמה כשנה וחצי מביצוע ההזמנה. המחיר צפוי לעמוד על כ-60 מיליון דולרים ליחידה כולל התקנת מערכות ישראליות. "הליין של בואינג מייצר מעל 50 יחידות בשנה, והוא יפעל ככל הנראה עד שנת 2040. הצבא האמריקני צפוי להפעיל את המסוק עד 2060, כך שאין דאגה לחלפים".

למרות שההחלטה על זהות יורש היסעור צפויה להתקבל בקרוב, הדעות בחיל האוויר ובצה"ל חלוקות. חיל האוויר מתכנן לרכוש כ-25 מסוקים חדשים בסך הכל, ובימים האחרונים נשמעים קולות בעד רכישת שני הדגמים.

עוד בפז"ם:
>> ממגרש הגרוטאות - לצה"ל: חיל האוויר אוסף חלקי חילוף למסוקי ה"יסעור"
>> היסטוריה: המארינס קיבלו מסוק CH-53K ראשון