סוף סוף נחשף: בסרטון חדש בן ארבע דקות ניתן לראות טיסת ראווה של ה-F-35I מספר 901, החמקן הראשון של חיל האוויר הישראלי שירד מפס הייצור. נראה שהסרטון עלה על רקע ההחלטה של ישראל לרכוש 17 מטוסי חמקן נוספים מכספי הסיוע האמריקאי ובכך להעלות את כמות ההזמנה של מטוסי האדיר ל-50.

החשיפה של אדיר 901 נראית כתשובה לשמועות החוזרות על תקלות במטוס ואי עמידה בלוח הזמנים. לפי התכנון, זוג מטוסי האדיר הראשונים יגיעו בעוד כשבועיים לבסיס חיל האוויר נבטים, הבית של טייסת החמקן הראשונה של החיל שתפעל תחת פיקודו של סא"ל יותם.

הסרטון מתחיל בשלב היציאה של מטוס הקרב המתקדם מהדיר וההמראה. בתא הטייס ניתן לראות את טייס הניסוי של החברה, אל נורמן אותו פגשנו בארצות הברית לפני מספר חודשים. "חיל האוויר הישראלי הולך לקבל את מטוס הקרב הטוב ביותר בעולם", הוא אמר לנו אז.

אחרי שהמריא ברעש מחריש אוזניים, הטייס נורמן "מדגמן" עם המטוס בין העננים ובגובה רב. על הדופן ניתן כבר לראות את הרונדל של חיל האוויר. המטוס צולל, פונה בחדות ומתהפך על הגב, והטייס בודק את תקינות כלל המערכות, כמו גם את היכולת שלו לעמוד בטיסה עם עומסים רבים. הסרטון מסתיים בהוצאה של הגלגלים ונחיתה בבסיס ממנו המריא.


הסרטון הזה כאמור מגיע על רקע שמועות על תקלות רבות שהתגלו במטוס, כולל טענות בדבר דחיית לו"ז הנחיתה של מטוסי החמקן בישראל וביפן. נראה שלוקהיד מרטין הפכו את הסרטונים האלה לסוג של הרגל: במקום להגיב לטענות, הם פשוט מפרסמים כתשובה סרטונים של המטוסים באוויר. מהחברה נמסר כבר לפני מספר שבועות שהתקלות שהתפרסמו בכלי התקשורת תוקנו, והתחייבו שהמטוסים יגיעו לישראל בזמן, כמו שאר המטוסים שהוזמנו.

עקרונית, ישראל כבר הודיעה על כוונתה לרכוש 75 מטוסים בסך הכל, מספר שאמור להעמיד שלוש טייסות מלאות. ההערכה היא שההודעה על הרכש הנוסף תגיע במהלך החודשים הקרובים. נציג החברה בישראל, תא"ל (במיל') יהושוע שיקי שני אמר לאחרונה בראיון כי הוא מעריך שאפשר יהיה להשלים את האספקה של 50 המטוסים עד שנת 2022. "אפשר גם להקדים את לוחות הזמנים, ולהשלים את האספקה שלהם אפילו ב-2021", הוסיף.

סא"ל יותם, מפקד הטייסת, הוא זה שיטיס ראשון את המטוס בישראל. "אני מאוד מתרגש, זו זכות גדולה. רק בפרספקטיבה של שנים אחורה אבין כמה הרגע הזה גדול. המשפט שמוביל אותנו בהקמת הטייסת נטבע על ידי מפקד החיל, אלוף אמיר אשל: 'לא נתאים את חיל האוויר לאדיר, אלא נביא את הדברים המיוחדים שיש באדיר לכל חיל האוויר'", אמר אתמול.

חשוב לציין שבגלל כמות ההזמנות ישראל שילמה הרבה פחות עבור כל יחידה, ומסכום של 122 מיליון דולר למטוס ירד המחיר לפחות מ-100 מיליון. ככל הנראה, בסבב הבא יעמוד התשלום על כ-85 מיליון דולר. מטוסי החמקן שיגיעו לישראל יכללו גם מערכות אלקטרוניות מתוצרת כחול לבן, שעל פי נציגי החברה בישראל עולות בחלקן על היכולות שיהיו למטוסים של ארצות הברית וכמובן יהיו מותאמות גם לאופי הפעולה של ישראל.