כדור-טנק: הנאצים מתגלגלים

נשמע מופרך? אולי תופתעו לשמוע שפיתוח כזה אכן הומצא. ה"קוגלפנזר", "כדור טנק" בגרמנית, נבנה בידי גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה. מדובר באחד מהמוזרים ביותר בקטגוריית כלי הרכב המשוריינים הקרביים בהיסטוריה המודרנית.

כדור טנק (צילום: ויקיפדיה)
ה"כדור טנק" הנאצי במוזיאון הרוסי. היחיד שנותר | צילום: ויקיפדיה

רק יחידה אחת של "הרכב המתגלגל" הזה נותרה, והיא מוצגת במוזיאון ברוסיה, לאחר שחלקים רבים ממנה הוסרו. איך הומצא הרכב המשונה הזה, מתי ולמה? קשה לדעת במדויק, וזאת לאחר שהיסטוריונים ומומחים צבאיים ניסו במשך שנים לחקור זאת. מסמכים מהימנים בנושא לא נמצאו, ולמעשה רק עובדות מעטות מאומתות לגביו: מדובר ברכב סיור שיוצר בגרמניה והובל באונייה ליפן; הסובייטים לקחו אותו כשלל במנצ'וריה ב-1945; והשריון של הרכב בעובי של 5 מ"מ בלבד.

אין תמונה
איור של ה"כדור טנק" במגזין אמריקאי בשנות ה-30. הרבה ספקולציות

ההערכות הן כי מדובר למעשה ברכב משוריין לאדם אחד, לצרכי סיור ותצפית – ובשל השריון הדק יחסית, לא למטרות התקפיות. ככל הנראה, הרכב כלל גם הגה, שהוסר. כשהרכב הזה לא היה בתנועה, כך מעריכים, הוא שימש מעין מקלט משוריין, או אפילו מעין פילבוקס המשמש כמסתור לצרכי ירי.

המשאית הארוכה ביותר בצבא הרוסי: מפלצת בעלת 16 גלגלים

חשבתם שהארבע על ארבע שלכם מרשים? תחשבו שוב. הכירו את המפלצת הזאת מסדרת ה"MZKT", שנשמרה בסודיות יחסית בתקופה הסובייטית, ושרוסיה עדיין ממאנת לחשוף לחלוטין. את המשאיות האלה, המותאמות לתנאי שטח קשים, אפשר לראות במצעדים צבאיים בכיכר האדומה, נושאות טילים לתקיפה ולהגנה. אחרי שברית המועצות התפרקה, המפעל המייצר הפך לעצמאי, תחת פיקוח של משרד ההגנה הרוסי.

משאית מפלצת (צילום: English Russia)
כן, יש בצד הזה שמונה גלגלים. וגם בצד השני | צילום: English Russia

לא פלא שדווקא הדגם הספציפי הזה לכד את תשומת לבנו. המשאית הזאת נעה על לא פחות מ-16 גלגלי ענק, מה שהופך אותה לארוכה בצבא הרוסי. את הפרטים והיכולות המדויקות קשה לחשוף, אבל כן ידוע שהיא יכולה לשאת לא פחות מ-80 טונות במהירות מירבית של 40 קמ"ש.

משאית מפלצת (צילום: English Russia)
בקושי יש לה מקום בתמונה. משאית הענק | צילום: English Russia

קטן מדי: המיני-ג'יפ שלא הגיע לשדה הקרב

במשקל של כ-450 ק"ג בלבד, המיני-ג'יפ "CT-3" מתוצרת קרוסלי, יוצר בכמות קטנה במיוחד – כנראה 36 יחידות בלבד – בעבור חיל האוויר האמריקאי. הוא יועד הן ליבשה והן לאוויר. מה הכוונה? מדובר בג'יפ קל שבעת הצורך ניתן להרים ולהנחית באמצעות מטוס C-47,  בו נעשה שימוש רב על ידי בעלות הברית במלחמת העולם השניה (ושבמקרים מסוימים אף נערך בו שימוש צבאי עד ימינו). לפי אחת הסברות, הכוונה הייתה להנחיתו מהאוויר בפלישה לנורמנדי, במקום לפלוש דרך הים.

מיני-ג'יפ (צילום: Kate Skegg, flickr)
המיני-ג'יפ. רק 13 כוחות סוס | צילום: Kate Skegg, flickr

בתמונה אתם יכולים לראות את אחד משבעת הג'יפים שככל הידוע נותרו, אחרי שניסויים צבאיים הוכיחו כי ה-"CT-3" פשוט לא יוכל לספק את הסחורה בשדה הקרב. למה? אולי בגלל המנוע האנמי למדי, בעל 13 כוחות סוס בלבד. צבא ארה"ב מיהר לבטל את הפרויקט.

המוחץ: המשאית הרובוטית שתרמוס הכול בדרך למטרה 

אנחנו יודעים שכבר כתבנו על ה"Crusher" האמריקאי, אבל איך אפשר להתעלם ברשימה כזאת מהמשאית הבלתי המאוישת שפשוט, איך להגיד זאת, לא רואה בעיניים? משאית הענק חסרת ההגה הזאת, שמסתמכת על כמה קואורדינטות GPS פשוטות כדי להגיע למטרה, תעשה זאת בכל מחיר. היא מתוכנתת להגיע מנקודה א' לנקודה ב' הכי מהר שאפשר, ובקו ישר. מה זה אומר? שעדיף לכם לא לעמוד בדרכה.

Crusher (צילום: צבא ארצות הברית)
ה"Crusher". אוכל מכוניות אחרות בלי מלח | צילום: צבא ארצות הברית

את המפלצת הזאת, שמסוגלת להתגבר על עליות תלולות במיוחד ולזהות כוחות אויב מקילומטרים, אפשר לתפעל אפילו באמצעות האייפוד. היא עולה לא פחות מ-30 מיליון דולר, מורכבת מאלומיניום ומטיטניום, ויכולה להגיע למהירות של למעלה מ-40 קמ"ש. ניתן להזיז כל אחד מששת הגלגלים שלה למטה או למעלה למרחק של יותר מ-70 ס"מ, מה שהופך את ה"Crusher"  לרכב שמסוגל לטפס על קירות בגובה של מעל למטר, ולהתגבר גם על עליות תלולות במיוחד. איך אמר את זה סטיבן וולבי, אחד המפתחים של המשאית הרובוטית? "לרוב כלי רכב מתוכננים להגן על בני האדם. במקרה הזה לא צריך לדאוג לגבי זה. הרכב הזה יכול להגיע למקומות שאם היית עוקב אחריו ברכב אחר, היית מוצא את עצמך עם פגיעות בעמוד השדרה".

אופנוע צבאי: לוחמה בסטייל

סוגר את הרשימה ה-"SdKf 2", הידוע יותר בשם "Kettenkrad" – בגרמנית, שילוב בין נתיב ואופנוע. כן, ניחשתם נכון, גם כאן מדובר בתוצרת של גרמניה הנאצית, בהחלט עידן של המצאות לא שפויות – והפעם מדובר בשילוב ייחודי בין אופנוע, טרקטורון וזחל. ה"קטנקראד" היה בתחילה טרקטור קל לכוחות מוטסים, שהנחיתו אותו מטוסים. ההיגוי דומה מאוד לזה של האופנוע של ימינו. לעתים הוסר הגלגל הקדמי, בעיקר בתנאי שטח קשים ובמצבי אקסטרים בהם הנסיעה הייתה בקצב איטי במיוחד.

אופנוע צבאי (צילום: הארכיב הפדרלי הגרמני)
ה-"SdKf 2". בתנאי שטח קשים הורידו את הגלגל הקדמי | צילום: הארכיב הפדרלי הגרמני

השדרוג, ה"SdKf 2", תוכנן לראשונה ב-1939, ונעשה בו שימוש לראשונה בפלישה לברית המועצות ב-1941. רוב השימוש בו נעש בחזית המזרחית, למטרות של הנחת כבלים, הנעת מטענים כבדים והסעת חיילים דרך הבוץ הרוסי. בהמשך המלחמה נעשה במעין-אופנוע הצבאי הזה שימוש גם בצפון אפריקה ובחזית המערבית. כלי הרכב הזה יכל לגבור על מכשולים חוליים עד זווית של 24 מעלות, ואפילו יותר על קרקע קשה – תלוי עד כמה היה הנהג אמיץ. הייצור של יצור הכלאיים הזה, אגב, פסק ב-1944, לא לפני שיוצרו לא פחות מ-8,345 יחידות. 550 יחידות נוספות יוצרו עד 1948 או 1949, תלוי את מי אתם שואלים.

אופנוע צבאי (צילום: הארכיב הפדרלי הגרמני)
מטפס בזווית של 24 מעלות, אלא אם כן הנהג אמיץ יותר | צילום: הארכיב הפדרלי הגרמני

>> יהיה פיצוץ: התותחים הכי גדולים בעולם