Crusher (צילום: צבא ארצות הברית)
ה"Crusher". אוכל מכוניות אחרות בלי מלח | צילום: צבא ארצות הברית

הכירו את ה"מוחץ", או ה"Crusher", כי באנגלית זה נשמע אפילו טוב יותר. כלומר, רע יותר. אם התמונה המנטלית שאתם רואים לנגד עיניכם למשמע המילים "רכב בלתי מאויש" כוללת ג'יפ שנע ברובוטיות איטית ומחושבת, חשבו שוב. למעשה, חשבו על משאית ענק חסרת הגה, שמסתמכת על כמה קואורדינטות GPS פשוטות כדי להגיע למטרה – בכל מחיר.

המשאית הזאת בהחלט לא נועדה לנסיעה קלילה על כבישים סלולים: ייעודה כולל בעיקר נגיחה חסרת רחמים במכשולים למיניהם תוך נסיעה עיוורת למיקום הייעודי, וגם מכונת הירייה שמותקנת על הגג לא משאירה יותר מדי מקום לטעויות. בתוך הרכב גם אין, כאמור, מקום לנהג. למה שמישהו יסתכן בנהיגה כל כך מטורפת?

להזיז 6,000 ק"ג בקו ישר, הכי מהר שאפשר

DARPA, סוכנות המחקר והפיתוח של הפנטגון, החלה לפתח את ה"Crusher", שנקרא גם "רכב היבשה הקרבי הבלתי מאויש בעל מערכת התפיסה המרחבית המשולבת", ב-2006. הוא עולה לא פחות מ-30 מיליון דולר, מורכב מאלומיניום ומטיטניום, בעל מנוע היברידי ויכול להגיע למהירות של למעלה מ-40 קמ"ש. ניתן להזיז כל אחד מששת הגלגלים שלו למטה או למעלה למרחק של יותר מ-70 ס"מ, מה שהופך את ה"Crusher" לרכב שמסוגל לטפס על קירות בגובה של מעל למטר, ולהתגבר גם על עליות תלולות במיוחד.

מערכת הניווט של המפלצת הזאת מתוכננת כך שתביא את המשאית הרובוטית המשוריינת, שמשקלה הכולל עולה על 6,000 ק"ג, מנקודה א' לנקודה ב' – הכי מהר שאפשר, ובקו ישר. מה זה אומר? שכל דבר שעומד בדרך עתיד להירמס, וזה לא הולך להיות נעים במיוחד. "הרכב הזה יכול להגיע למקומות שאם היית עוקב אחריו ברכב אחר, היית מוצא את עצמך עם פגיעות בעמוד השדרה", אמר סטיבן וולבי, מנהל פיתוח ב-DARPA, לאתר "Stars and Stripes". "לרוב כלי רכב מתוכננים להגן על בני האדם. במקרה הזה לא היינו צריכים לדאוג לגבי זה".

לומד את השטח ונמנע ממכשולים מיותרים

אבל ה"Crusher" לא רק רומס דברים בדרכו. הוא גם לומד איך לעשות את זה טוב יותר. המשאית לומדת "לקרוא" את השטח ולהגדיר, למשל, מכשולים מסוימים. כשהיא מגיעה למכשול מסובך במיוחד, היא יודעת פשוט לפנות ולמצוא דרך פשוטה יותר להגיע ליעדה.

ואם כל זה לא מספיק, ה"Crusher" גם מסוגל, באמצעות סנסורים שונים, לאתר כוחות אויב במרחק של למעלה משלושה ק"מ. הוא גם משדר וידיאו למפקדה בשידור חי באמצעות סנסורי לייזר, מצלמות ממפות, מצלמות אינפרא-אדום ושאר גאדג'טים. מי שנמצא במפקדה הוא גם זה שאמון על הפעלת מכונת הירייה שעל הגג. לפי אתר ה"Army Times", חוקר ש"למד את הרכב" שלט במצלמות ובמכונת הירייה באמצעות אייפוד טאץ'. נותר רק לקוות שהוא ויתר על השמעת מוזיקה של ואגנר ברקע.

Crusher (צילום: Darpa)
לטפס על קירות בגובה של מעל למטר ולהתגבר על עליות תלולות במיוחד. תצוגת תכלית | צילום: Darpa

אבל אם כבר הספקתם להיגנב מכך שארה"ב באמת פיתחה משאית קרבית שלא רואה בעיניים, כדאי שתדעו שה"Crusher" הוא רק האבטיפוס. לפי הדיווחים השונים, משרד ההגנה האמריקאי לא מתכוון לפרוס אותו בחזית במתכונתו הנוכחית, אלא להשתמש בו כבסיס לפיתוחים עתידיים. למה למשל? לאיסוף מודיעין, לפטרולים באזור עוין, לפעילות תחת אש או כרכב מסייע לתגובה מהירה. איך להגיד? אנחנו יותר התרשמנו מהקטע של לרמוס כל מה שעומד בדרך למטרה.

>> כלים בלתי מאוישים בצה"ל: בים, באוויר וביבשה