אתמול (רביעי) הודיעו חברת לוקהיד מרטין-סיקורסקי ו-DARPA, הסוכנות הצבאית האמריקאית לפרויקטים מחקריים מתקדמים, כי השלימו טיסה היסטורית של מסוק "בלקהוק" ללא אנשי צוות על המסוק. מה שמכונה גם "טיסה אוטונומית".

לניסוי משמעות אדירה מבחינת שדה הקרב העתידי, החל מהטסת אספקה לכוחות, ישירות לחזית הלחימה, ועד ניהול משימות. הדבר יורגש גם במסוקי ה-CH-53K שנרכשו עבור חיל האוויר הישראלי.

הטיסה, הראשונה מסוגה בעולם, התבצעה כחלק מתוכנית המכונה ALIAS באמצעות מסוק UH-60A בלקהוק. המסוק נטול הטייסים טס במשך כ-30 דקות מעל בסיס חיל האוויר האמריקאי בפורט קמפבל, קנטקי. זאת אחרי שהותקנה בו מערכת הטסה אוטונומית מסוג Sikorsky MATRIX.

הטיסה ההיסטורית (צילום: Lockheed Martin/DARPA)
בלי אף אחד בקוקפיט. הטיסה ההיסטורית | צילום: Lockheed Martin/DARPA

המערכת מאפשרת להעמיס מאות קילוגרמים של אספקה, אמל"ח, מים, מזון, חלקי חילוף ועוד, על מסוקים שיטוסו לבד ישירות לכוחות הלוחמים מבלי לסכן צוות אנושי. מסוקים עם אספקה ובלי טייסים, הרבה פחות פגיעים מאשר שיירת רכבים ארוכה, כבדה ומסורבלת.

מדובר במערכת שאותה ניתן להפעיל בלחיצת כפתור בלבד, על פי משימות. כלומר למפעיל ישנה היכולת לבחור באיזה משימות הוא ישלח צוות אנושי ולאיזה משימות ישלח את המסוק לבד, כשכל מה שהוא צריך זה להזיז מפסק אחרי ההחלטה.

מעבר לזה, מערכת ההטסה האוטונומית תשדרג באופן משמעותי גם את היכולת של הטייסים בביצוע משימות מאוישות. היא מאפשרת לטייס להתמקד במשימה שלו מבלי שהוא צריך להשקיע קשב בהטסה עצמה. היא תסייע לו לטוס ולנחות באופן בטוח יותר בתנאי מזג אוויר קשים, ערפל או ענני אבק.

המערכת והמסוק הבא של ישראל

כאמור, את מערכת ALIAS ניתן יהיה להתקין גם במסוקי ה-K שנרכשו על ידי חיל האוויר. זאת משום שהטכנולוגיה כבר קיימת במסוק, המסוגל לשאת למעלה מ-15 טון ציוד לבדו. מערכת ההטסה האוטונומית מאפשרת גם במקרה של טיסה אנושית, להסתפק בטייס אחד בלבד, וכך לסכן פחות חיי אדם.

"ALIAS תזהה בצורה אוטומטית סכנות למסוק או לביצוע המשימה שעלולות לגרום לתאונה, ובכך תסייע לשמור על חיי הצוות והלוחמים", ציין בנג'מין וויליאמסון, טייס הניסוי הראשי מארה"ב.

למסוקי הסער יש משימות רבות גם בתחום הטסה של מערכות לוחמה אלקטרונית, כשגם בהן ניתן יהיה לעשות את זה בלי צוות אנושי ובסיכון נמוך הרבה יותר. למערכת המדוברת מיוחסת גם יכולת ניווט וכן להתגבר על תקלות שונות ומכשולים קרקעיים.

CH-53K (צילום: שי לוי)
הטכנולוגיה קיימת. מסוק ה-K שנרכש עבור חיל האוויר | צילום: שי לוי