מערך החמקנים של חיל האוויר ממשיך להתעצם. שני מטוסי F-35I אדיר המריאו היום (ג') מבסיס חיל האוויר הפורטוגלי באיים האזוריים שבאוקיינוס האטלנטי, בדרכם לביתם החדש בבסיס חיל האוויר הישראלי בנבטים. מטוסי החמקן AS-13 ו AS-14 המריאו יומיים קודם לכן מפורת וורטס טקסס, שם נמצא מפעל לוקהיד מרטין (בו יצאנו לנו לבקר), וכשיגיעו לישראל יגדילו את הסד"כ המקומי לכדי 14 חמקנים.

במהלך 2018 הגיעו לכאן שישה חמקנים ובשנת 2019 אמורים להגיע שישה נוספים, אולם ייתכן והמספר יגדל ל-8 מתוך 39 שנרכשו מראש בידי ישראל בסך הכול.

כפי שחשפנו לראשונה - מטוס אדיר שכבר נמסר לחיל האוויר הושאר בתחומי ארה"ב. אותו אדיר שיהיה שייך לטייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) של חיל האוויר, ישמש לצורך התקנה של מערכות ישראליות מיוחדות שיהיו בשליטה בלעדית של ישראל. המשמעות היא שכל נושא התקשורת (C4I) ומערכות אחרות של אלביט וחברות נוספות, ייקלטו במטוס מבלי שלארה"ב תהיה נגיעה בכך.

F-35 אדיר (צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר)
מהלך משמעותי שמעניק עצמאות כמעט מלאה | צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר

האדיר שנשאר בארה"ב החל האחרונה לבצע סדרת טיסות ראשונה, ובשבועות הקרובים יחל לבצע טיסות ניסוי גם עם המכשור הישראלי החדש. בעוד מספר חודשים הוא יעשה עלייה, אז כלל המערכות שלו יהיו נגישות לכל צי החמקנים הישראלי. מדובר במהלך מאוד משמעותי שמעניק לחיל האוויר הישראלי עצמאות כמעט מלאה בהפעלת המטוס. יש לציין שבימים אלה ממש, נערכים דיונים מול הממשל האמריקאי בנוגע להטמעה דומה גם בנושא החימוש.

ישראל חתמה על רכש של 50 מטוסי F-35I בסך הכול, שצפויים להגיע עד שנת 2022. לאחרונה העביר חיל האוויר מסמך המלצה לשר הביטחון, בו המליץ לרכוש טייסת שלישית של מטוסי F-15IA תוך האטה של רכש מטוסי האדיר. המלצה זו מטעם הצבא תלויה באישור ממשלת ישראל, שסביר להניח שתתקבל.