בשנים האחרונות החמקנים ניצחו את המכ"ם האנושי וחדרו עמוק לתודעה. המילה "חמקן" הצטרפה למילים עמומות אחרות כמו "סייבר", "משמעותי" ו"סינרגיה", והיום ברור לכולנו שחיל האוויר צריך חמקנים שעולים עשרות מיליארדי שקלים. בכל זאת, המשוואה פשוטה: מי שרואה ראשון יורה ראשון - והורג ראשון, ובמזרח התיכון אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לרדת למקום השני.

כמעט שנתיים אחרי שקיבלנו את זוג החמקנים הראשון ואחרי שהספיקו לנופף לנסראללה לשלום משמי ביירות, הגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן: מה המשמעות של "חמקנות" ואיך קובעים איזה מטוס הוא חמקן יותר?

זה מטוס? זו ציפור?

לחמקנות יש הסבר מתמטי מורכב במיוחד. אם נפשט את הדברים, כל מכ"ם משגר לאוויר גלים אלקטרומגנטיים שמטרתם למצוא אובייקטים. הגלים פוגעים במטרות ומחזירים נתון הנקרא "שטח חתך מכ"ם" (Radar Cross Section), או "הד" בעברית צחה. בעזרת ההד - שנקבע לפי גוף המטוס, החומרים מהם הוא מורכב ומערכות מסווגות - המכ"ם מזהה את המטרה ומקטלג אותה. למעשה, מטוס הופך לחמקן בהתאם לגודל ההד שלו.

מטוס נוסעים, למשל, הוא לא חמקן בכלל עם הד של 100 מ"ר בממוצע. זה גם הנתון של מפציץ הענק B-52 שאפשר לזהות ממרחק עצום. אבל זו לא חוכמה: אם נדבר על מטוסי קרב, ל-F-15 יש הד של 25 מ"ר; הסוחוי-27 הרוסי שמסתובב בשמי האזור מחזיר 15 מ"ר; מטוס ה-F-16 מחזיר חתך שנע בין 1.2 ל-5 מ"ר; ולטייפון האירופאי יש נתון מרשים במיוחד העומד על 0.5 מ"ר בלבד.

ומה קורה בגזרת החמקנים? ל-B-2, המפציץ האמריקני החמקן יש שטח חתך של 0.01 מ"ר בלבד – בדיוק כמו זה של יונה, שגם אותה אפשר לראות במכ"ם. ל-F-35 יש שטח חיתוך של 0.005 מ"ר – ול-F-22, אולי החמקן הטוב בעולם – 0.0001 מ"ר. זה מסביר כנראה את הסירוב של ארה"ב לייצא אותו לצבאות העולם.

בדרך לחמקנות

המסקנה ברורה: גם החמקן הטוב בעולם יחזיר שטח חתך. אם מטוס חמקן יתקוף סוללת נ"מ, היא כן תאתר אותו – פשוט במרחק מאוד קטן שלא יאפשר לה להגיב לפני שתושמד. זו הגדולה של החמקנים. במקרה של מטוסי קרב רגילים הסיפור אחר: הסוללה תזהה אותם הרבה לפני שהם "ינעלו" עליה, מה שהופך כל תקיפה למורכבת בהרבה.

זה לא מפתיע שהעולם צועד לעבר החמקנות. יש הרבה מדינות שישמחו להניח את ידיהן על מטוסי ה-F-35, רק שהן פשוט לא יכולות. הסעודים חתמו לאחרונה על עסקה בשווי 30 מיליארד דולר לרכישת מטוסי F-15 מתקדמים לפחות כמו אלה של חיל האוויר הישראלי. קטאר קיבלה את אותם מטוסים בעסקה של 6.2 מיליארד דולר. שתי המדינות הללו היו שמחות לקבל את מטוסי ה-F-35. למזלה של ישראל, ארה"ב מסרבת בתוקף.