לוטננט קולונל (מקביל לסגן אלוף) כריסטין מאו, טייסת חיל האוויר האמריקאי, עשתה היסטוריה כשהפכה לאישה הראשונה בעולם שהטיסה את מטוס החמקן החדש, ה-F-35. זה קרה כבר לפני כמעט שנתיים, במהלך טיסת ניסוי במאי 2015. מאו, סגנית מפקד טייסת, הטיסה את מטוס ה-F-35 מעל בסיס חיל האוויר האמריקאי אגלין שבפלורידה ולמעשה סללה את הדרך לכל הטייסות שיגיעו אחריה, בתקווה שגם בחיל האוויר שלנו.

"נשים מטיסות מטוסי קרב כבר 20 שנה", אמרה סא"ל מאו בסרטון שפרסם חיל האוויר האמריקאי אז. ביחס לעובדה שכשמאו הטיסה את ה-F-35 לראשונה היו בארצות הברית רק 86 טייסים שהוכשרו לעשות זאת – ההישג הזה מרשים אפילו יותר.

בפני טייסות ה-F-35 עמד עד לא מזמן קושי טכני מורכב – חיל האוויר האמריקאי דרש שכל טייס שיטיס את ה-F-35 יהיה במשקל מינימלי של 61 קילוגרם מטעמי בטיחות שקשורים לכיסא המפלט של הטייס. אלא, שיצרנית כיסא המילוט מרטין בקר דרשה בכלל משקל מינימלי של 47 קילוגרם, מה שבהחלט היה עשוי להקל על טייסות במשקל נמוך. כעת נראה שהדרישה הזו הולכת להתגמש במעט, ועל פי דיווחים, כבר בחודש הבא הדרישה תופחת לנתון המקורי שדרשה היצרנית.

"למטוס לא אכפת אם אתה גבר או אם את אישה, וגם לא לחיילים שעל הקרקע שצריכים אותך שם", אמרה מאו בראיון. "אתה פשוט צריך לבצע את המשימה שלך. זה כל מה לאנשים אכפת ממנו כשאתה שם למעלה".

להיות האישה הראשונה שמטיסה את החמקן לא היה ההישג הפמיניסטי הראשון בקריירה של מאו: בשנת 2011 היא הובילה את התקיפה שתוכננה ובוצעה על ידי נשים בלבד (כולל טייסות, קצינות מודיעין וטכנאיות) מעל אפגניסטן, כשהיא מטיסה מטוס F-15. מאו סיימה את קורס הטיס בשנת 1997 ובאופן לא ממש מפתיע, היא לא הראשונה שזכתה לכבוד במשפחתה - אביה היה טייס תובלה שהטיס את מטוס ה-C-130 הרקולס ולאחר מכן היה טייס מסחרי.

כעת, ארבעה חודשים אחרי שזוג מטוסי ה"אדיר" נחתו בבסיס נבטים, נותר לנו רק לקוות שאחת מטייסות החיל תלך בדרכה של מאו.