בימים הקרובים יתחילו טייסי ניסוי לבדוק את תוכנת ראיית הלילה החדשה בקסדה של מטוס ה-F-35. בכך עשויה להיפתר בעיה שמטרידה מזה זמן רב את כל העוסקים במלאכה: הופעתה של הילה ירוקה על תצוגת הקסדה שמונעת למעשה מהטייס לנחות על נושאת מטוסים בחושך, פעולה קריטית למדי עבור צבאות רבים, כולל זה של ארה"ב.

התאמות מסוימות שנעשו בתוכנה במטרה להתאים את הניגודיות בתצוגת הקסדה אמורות לאפשר לטייסים לנחות על נושאות מטוסים בלי שהתצוגה תסתיר את נתוני השטח - כך הסביר טום בריגס, מהנדס מטעם חיל הים האמריקאי לאתר defensetech.

בעבר נעשו כבר מספר נסיונות לפתור את הבעיה, אבל עד כה הדבר לא נשא תוצאות. "אפשר לתאר את התקלה בתחושה שמקבלים כשמסתכלים מבעד לחלון מלוכלך", הסביר בריגס. "זה לא כל כך מזיק בלילה בהיר, אבל בשמיים כהים במיוחד האור מוחזר לטייסים. הטייס לא מסוגל להשתמש באורות של נושאת המטוסים כמו שהוא היה צריך לעשות, וכמו כן, הוא לא מסוגל להבחין במקומות שאינם מוארים, קשה לו להבחין במטוסים אחרים שממריאים ונוחתים על נושאת המטוסים".

עם תג מחיר של 400,000 דולר ליחידה, קסדת ה-F-35 נחשבת מתקדמת כמעט כמו המטוס עצמו ומאפשרת לטייס לראות "מבעד" לקירות המטוס ולרצפה. כמו כן, היא מאפשרת לטייס לקבל מידע מפורט בזמן אמת על המתרחש סביבו. עם זאת, בעיית ה"הילה הירוקה" בתצוגה דווחה לראשונה בשנת 2012.

על פי בריגס, שני טייסים כבר דיווחו על תוצאות טובות בניסוי הנוכחי, ומקווים שבכך נמצא הפתרון המתאים. "זה קריטי במיוחד עכשיו, כי חיל הים התחיל לאמן טייסים על פעילות מנושאת מטוסים באמצעות ה-F-35, והם לא יוכלו לסיים את ההכשרה שעוסקת בטיסת לילה כל עוד הבעיה הזו לא תיפתר".

ג'יימס כריסטי, מפקד מטייסת אימונים בצי האמריקאי שבה התאמנו 12 טייסים על ה-F-35 השבוע, אמר שהוא מקווה שעדכוני התוכנה יאושרו בהקדם ויכנסו לשימוש בכל קסדות ה-F-35 עד סוף השנה. כאמור, מדובר בדגם C של הF-35, שמיועד לפעילות מנושאת מטוסים.