אתמול (ראשון) נחתו בבסיס נבטים של חיל האוויר שלושה מטוסי F-35I חמקן "אדיר" חדשים והעלו את מספרם בישראל ל-27. "המטוסים שנחתו הצטרפו אל טייסת 116 ("אריות הדרום") וימשיכו לחזק את יכולתו המבצעית של חיל-האוויר בהגנה ובהתקפה", נכתב בהודעה הרשמית.

בחיל האוויר חיכו תקופה ארוכה להגעת החמקנים החדשים שנחתו בארץ באיחור, בשל משבר הקורונה, תקלה טכנית קלה ואילוצי מטוסי התדלוק של ארה"ב. מי שעוד חיכו להם בציפייה ובדריכות הם כמה מחברי קהילת ה"ספוטרים" בישראל, שעזבו את כל עיסוקיהם לקראת הנחיתה כדי לתעד את הרגע.

הערכה היא שבישראל יש כמה מאות ספוטרים, צלמים חובבי תעופה, שלא לומר "משוגעים לדבר". על חשבון זמנם הפנוי הם נוסעים לבסיסי חיל האוויר ומתעדים המראות ונחיתות, לגבול עזה כשיש הסלמה או לנתב"ג. הכל כדי לצלם עוד תמונה מנצחת של מטוס.

מטוס הקרב (צילום: לוקהיד מרטין, יחסי ציבור)
אחד ממטוסי האדיר F-35I ממריא לישראל | צילום: לוקהיד מרטין, יחסי ציבור

יחד הם מאוגדים במספר קבוצות פייסבוק, הגדולה שבהם נקראת "חיל האוויר הישראלי – Israeli Air Force (צילומי תעופה)" מונה למעלה מ-27,000 חברים ושם הם משתפים את התמונות.

כאחד ממנהלי הקבוצה, יחזקאל (חזי) שמואלי, שהוא אחד מהספוטרים המוכרים בישראל עם למעלה מעשור של פעילות, לא חשב פעמיים כששמע שהחמקנים יצאו לדרך. יחד עם ספוטר נוסף הוא נסע לחכות להם מחוץ לבסיס נבטים.

"יש אחוות ספוטרים עולמית", הוא מספר בשיחה עם mako איך ידע על זמני ההגעה המדויקים. "כל אחד משתף במידע על מטוס שהמריא. ספוטר שצילם את החמקנים ממריאים נמצא בקשר עם ספוטרים ישראלים והוא מעדכן אותם שהם בדרך. יש גם אתרי מעקב טיסות, שם ראו למשל את מטוסי התדלוק שליוו את החמקנים, ככה אנחנו יודעים באיזה שעה הם המריאו ומתי יגיעו לנבטים", הסביר שמואלי.

חזי עובד כמורה וגם עבור שאר הספוטרים מדובר בתחביב נטו שמצריך לתמרן ולשלב אותו בין העיסוקים השונים. "זה באמת סיפור לא פשוט ואם המטוסים היו נוחתים ב-11 כנראה שלא הייתי מצליח להגיע. הצלמים מתחלקים לכמה קבוצות. המון צעירים שהם זרוע של ידע טכנולוגי כי הם חזקים באפליקציות וכל מה שזורם ברשת. יש את שכבת המבוגרים שפנויים לזה ושכבה נוספת אליה אני שייך, אנשים שעובדים ומתאימים את עצמם".

"אתמול למשל", הוא משתף, "זה היה מאוד צנוע. אני ועוד ספוטר אחד שבא איתי וצלם שהיה בשטח. אבל גם במצב כזה, יש תחרות על התמונה הטובה ביותר".

אדיר שצילם חזי (צילום: חזי שמואלי)
אחד המטוסים שצילם חזי: "זה היה מאוד צנוע" | צילום: חזי שמואלי

הוא סיפר לנו שכדי לצלם את החמקנים נוחתים בנבטים הוא נאלץ לנסוע דרך הפזורה הבדואית ובתנאי שטח כדי למצוא את המיקום המושלם לתמונה. "יש פה לחץ גדול כי צריך לדעת איך המסלולים בנויים ובאיזה זווית תעמוד. הבסיסים של חיל האוויר בדרום בעיתיים כי הם מאוד מבצעיים וגם גדולים ופחות נגישים".

בעולם, הספוטר נחשב לתחום של כבוד הזוכה לשיתופי פעולה נרחבים עם חילות אוויר רבים, במיוחד בארה"ב או בריטניה שם אפילו מעלים אותם על מטוסים כדי שיצלמו.

"משרד ההגנה הבריטי למשל, מפרסם זמנים של מעברי מטוסים באזורים נמוכים, מטוס שיקוף מידע, עניין סביבתי, הצלמים חשופים למידע מלא כמעט". אומר שמואלי. "פה בישראל הצלמים תלויים בימי עצמאות, ימי טייסות ומידע פנימי שלהם כדי לצלם".

לסיכום אומר חזי כי שיתוף הפעולה מול חיל האוויר קיים אך מצומצם מאוד. כל התמונות שהוא וחבריו מצלמים, יש לציין, עוברות דרך הצנזורה הצבאית לאישור.

מטוס הקרב (צילום: לוקהיד מרטין, יחסי ציבור)
אחד המטוסים על הקרקע בישראל. עלו ל-27 | צילום: לוקהיד מרטין, יחסי ציבור