הממשל האמריקאי אישר בסוף השבוע מכירה של עד 18 מסוקי CH-53K לישראל. האישור הופך את החתימה על העסקה לרשמית וסופית.

ההיקף הכולל של העסקה הוא 3.4 מיליארד דולר והיא צפויה להתבצע בשלבים, כך שבכל פעם ישראל צפויה לחתום ולשלם באמצעות כספי הסיוע האמריקאים על מספר מסוקים. על פי ההערכות בשלב הראשון יגיעו לישראל 10 מסוקים חדשים.

במסגרת העסקה תקבל ישראל אמצעים ויכולות, שבחיל האוויר מציינים כי יפתחו עולם מבצעים חדש, עד כדי שינוי התפיסה וארגון בתחום הפעלת מסוקי הסער. שינוי דומה לזה שהביאו מטוסי החמקן 35-F בתחום שלהם.

אותה חבילה כוללת בין השאר מערכות ניווט, מקלעים כבדים, חלקי חילוף ומנועים 'ספייר'. עד סוף העשור הנוכחי מעוניינים בחיל האוויר להגדיל את כמות המסוקים מדגם זה ל-25.

כעת מחכים בישראל למסוק שיחליף את צי מסוקי היסעור הוותיקים ויבצעו שלל משימות, מתובלת ציוד ועד הטסה של כוחות מיוחדים. הם מיועדים לטייסות מסוקי הסער הכבד, העובדות בצמוד ליחידות העילית. לרוב, יחידות צה"ל שמבצעות משימות חשאיות ו"רועשות" מעבר לגבול וגם ביעדים מרוחקים יותר, מגיעות על גבי מסוקים. המסוק החדש יאפשר להן להגיע רחוק יותר ומהר יותר.

בנוסף ההגעה תוכל להיות חשאית יותר, מאחר ומערכות המטוס מאפשרות לו לטוס מתחת לכיסוי המכ"ם של האויב. עוד הם צפויים לחסוך בחלק מהמקרים את הצורך בתדלוק אווירי.

המסוק החדש יכול לשאת כמות כמעט כפולה של לוחמים וציוד לעומת מסוקי היסעור. כל פעולה רחוקה או קרובה של מערך מטוסי הקרב מלווה תמיד בצוותי מסוקים ויחידת 669 למקרי חירום. היכולות של המסוק החדש יגדילו את היכולות של אותה מעטפת חילוץ בחירום.

תיעוד ממהלך הטיסה (צילום: NAVAIRNews@twitter)
יגיע עם חבילת יכולות חדשות. המסוק | צילום: NAVAIRNews@twitter

גם כאשר חיל האוויר פועל במבצעי המב"מ (המערכה שבין המלחמות) והתקיפות בסוריה, מסוקי ה-K מתוצרת "לוקהיד מרטין-סיקורסקי" מביאים לא מעט יתרונות. בין השאר ניהול יעיל ובטוח יותר, בזכות מערכות שלא קיימת במסוקים אחרים.

בטיסות הניסוי שבוצעו הטייסים כמעט ולא נגעו בהגאים והמסוק עשה כמעט הכל לבדו, מה שאפשר לטייסים לנהל את המשימה באופן יעיל ובטוח יותר. המסוק החדש יודע לטוס כמעט לבד לפי הגדרות שהוטענו מראש או במהלך הטיסה. מבחינת הטייסים זה לא משנה אם הם טסים באור יום או בחושך, בערפל או באבק כבד.

היתרון לא נמצא רק בתחום המבצעים האוויריים והיחידות המיוחדות. מסוק ה- CH-53K גדול יותר ורחב יותר, יש לו יכולת לשאת משקל ענק של 16.5 טון בחום של 39 מעלות. לשם השוואה מסוק היסעור מסוגל לשאת פחות מ-10 טון. המשמעות היא הטסת הרבה מאוד ציוד ליחידות בחזית בזמן מלחמה וגם העברה של כוחות גדולים ממקום למקום במהירות. פחות מסוקים יודעים לקחת הרבה יותר לוחמים והיתרון ברור, גם ברמת הסיכון.

מסוק ה- CH-53K  (צילום: סיקורסקי)
לטייסים התנאים פחות משנים. מסוק CH-53K | צילום: סיקורסקי