קסדת הטייס של מטוסי ה- F-35, היא למעשה מערכות ראש Helmet Mounted Display מתוצרת "אלביט מערכות" הנחשבת לאחד מהפיצ'רים מהמעניינים שיש לחמקן.

הקסדה מאפשרת לטייס לראות "דרך גוף המטוס" בזכות שילוב בין סנסורים, מצלמות ומערכות לתצוגה חכמה, מעקב אחר מטרות, ויכולת ראייה לאורך כל שעות היממה ובכל מזג אוויר.

הקסדה הישראלית מעניקה לטייסי החמקן יכולת אותה הגדירו מומחים כ"חסרת תקדים".

בתיעוד שעלה לרשת בימים האחרונים נראית נחיתה של מטוס F-35B על נושאת המטוסים "קווין אליזבת" דרך מערכת הקסדה. לצד הנחיתה האנכית שייחודית לדגם הזה, התיעוד מעביר את התחושה שהקסדה מעניקה לטייס שמסכל כאילו דרך גוף המטוס.

חמקן ונושאת מטוסים (צילום: Lockheed Martin/Ministry of Defence via Getty Images)
F-35 ונושאת מטוסים בריטית | צילום: Lockheed Martin/Ministry of Defence via Getty Images

בלחיצה על כפתור בסטיק או במסך מגע, הטייס בוחר בפונקציה של וידאו בזמן אמת ואז הוא רואה כל מה שקורה בחוץ דרך 6 מצלמות שהותקנו בגוף החמקן, כולל דרך הריצפה, כשהטייס יכול גם להסתכל לאחור.

כל עינית בקסדה מאפשרת ראייה בזווית של 40 מעלות, ולא 20 מעלות כמו בקסדות המתחרות. אלביט מסרה כבר למעלה מ-1,000 קסדות חכמות כאלה עבור מטוסי ה- F-35 והפכה לספקית של 90 אחוזים מהקסדות החכמות לטייסי הקרב ברחבי העולם.

התיעוד מהקסדה החכמה:

דגם ה- F-35B יודע להמריא ממסלולים קצרים במיוחד, לרחף במקום ולנחות אנכית כמעט כמו מסוק, כשהוא מצליח לבצע את התמרון המורכב הזה בזכות מערכת הנעה וקטורית.

מטוס זה נועד לפעולה מנושאות מטוסים קטנות או מבסיסים שהמסלולים שלהם נפגעו על ידי האויב. הדגם הזה מופעל כיום על ידי המארינס, הבריטים וגם יפן כבר הודיעה שתזמין 42 מטוסי F-35B.