חברת APG הישראלית חשפה היום (א') לראשונה את משפחת המל"טים "PERES", שיכולים להמריא ולנחות אנכית (VTOL) ולעבור באוויר ממצב טיסה אנכי לאופקי ולהפך. בכך משיגים המל"טים יתרון משמעותי בזמן השהייה וביכולת נשיאת מטענים ייעודיים.

טכנולוגיית הסטת המנועים בזמן הטיסה הינה הראשונה מסוגה בעולם: באמצעות ארבעה מנועים יכולים המל"טים החדשים לעבור ממצב טיסה אופקי לאנכי. זאת בניגוד לטכנולוגיות הנמצאות בפיתוח כיום, שבהן לכל סוג טיסה יש מנועים ייעודיים - שהופכים את יכולת נשיאת המשקל לזניחה.

הטכנולוגיה החדשה מאפשרת נחיתה והמראה בתא שטח של חמישה מטרים מרובעים בלבד, כך שהמל"טים יוכלו לשמש למגוון משימות צבאיות ואזרחיות שלא היו אפשריות עד היום. כך למשל יוכלו המל"טים להמריא מספינות בסמוך למדינות רחוקות, לפעול מאסדות קידוח ימיות, להעניק סיוע לוגיסטי לכוחות קרקע – וגם לשנע חבילות ללקוחות ולשמש לצורך חקלאות מדויקת.

גאווה ישראלית

למל"ט PERES 2 ארבעה מנועים, מוטת כנפיים של יותר משני מטרים ומשקל המראה מירבי (MTOW) של 42 ק"ג. המל"ט מאפשר שהייה מקסימלית של שמונה שעות, עם מטען של 3.3 ק"ג ורדיוס משימה של 150 ק"מ. מהירות השיוט שלו היא 55 קשרים בגובה שיוט של 8000 רגל, עם תקרת שירות של 15 אלף רגל. בימים האחרונים הושלמו בהצלחה ניסויי הטיסה האחרונים, ובשלב הבא יושלמו תהליכי הרישוי והתקנון מול רשויות התעופה.

עד כה פותחו, נוסו ונבחנו בטיסות בדיקה המל"טים PERES 1 ו-PERES 2, כשהתכנון הוא להמשיך בתכנון ובייצור של דגמים 3 ו-4, שישקלו יותר מ-200 ק"ג ויוכלו לשהות כ-12 שעות באוויר.

מנכ"ל APG יאיר דובסטר מספר על גאווה ישראלית. "אנו מציגים משפחת מל"טים שוברת שוק שמאפשרת גם מתארי טיסה קיימים וגם את השילוב המנצח שמאפשר מעבר מטיסה אנכית לאופקית ולהפך עם אותם המנועים. רחפנים מסוימים מסוגלים לבצע את המעבר, אך לא עם משקל, טווח, רום שיוט ומהירות כמו המל"ט שפיתחנו. חילות ים, חברות אנרגיה המפעילות אסדות קידוח וכן צבאות הנזקקים למל"טים לצורך סיוע לוגיסטי לכוחות קרקע יוכלו ליהנות מיכולות שטרם נראו בעולם. המל"ט הטקטי פותח אפשרויות מבצעיות פורצות דרך ואנו ממשיכים בהשלמת תהליכי הפיתוח והייצור של המל"טים מדגמים 3 ו-4".

APG הוקמה בשנת 2013 על ידי ערן גרוס ושלמה צח, מהנדס אווירונאוטי בעל שם עולמי, שעבד בתעשייה אווירית במשך למעלה מארבעים שנה והיה אחראי על תכנונם של מרבית כלי הטיס המאוישים והבלתי מאוישים אשר פותחו בתעשייה האווירית, כאשר הידוע בהם הוא מטוס ה"לביא". בשנת 2015 הצטרף לחברה המנכ"ל יאיר דובסטר אשר שימש כמנכ"ל מפעל מל"ט של התעשייה האווירית, ומביא אתו רקע וניסיון של למעלה מ-40 שנות פיתוח, שיווק ומכירת מל"טים לשוק העולמי. יאיר דובסטר ושלמה צח היו מחלוצי וממובילי תעשיית המל"טים בישראל ובעולם.

עוד בפז"ם:

>> המל"ט שחדר לישראל - מדגם אמריקני