ישראל הציעה לקולומביה לקנות טנקי מרכבה סימן 4 ונגמ"שי מרכבה (נמ"רים). במהלך המגעים עם קולומביה דובר על רכש אפשרי של 25 עד 40 טנקים. מחירו של טנק המרכבה לא פורסם מעולם, שכן הוא מיוצר על ידי צה"ל וסופק עד כה רק לו. ואולם, מומחים מעריכים כי מחירו של טנק כזה יגיע לכשישה מליון דולר.

ישראל ייצאה טכנולוגיות שפותחו עבור טנקי המרכבה לדגמיהם השונים, בעיקר כחלק מתכניות להשבחת טנקים ישנים. אחד הפרויקטים המובילים בתחום היה השבחת הטנקים מדגם אמ-60 של צבא טורקיה, אותו ביצעה התעשייה הצבאית. אבל הטנק עצמו, כמערכת שלמה, לא יוצא עד היום.

מרכבה סימן 4 (צילום: מיכאל שבדרון, דובר צה"ל)
מרכבה סימן 4 עם מערכת "מעיל רוח" באימון של חטיבה 401. אייקון ישראלי | צילום: מיכאל שבדרון, דובר צה"ל

מתח ביחסי הרכש הביטחוני בין שתי המדינות

קולומביה חוששת מההתחמשות המואצת של שכנתה ונצואלה הנשלטת על ידי הנשיא הוגו צ'אבס, והיא הגדילה מאוד את תקציב הרכש הצבאי שלה. קולומביה רכשה בישראל לפני כמה שנים מטוסי קרב מדגם "כפיר", מערכות קרקעיות וימיות, והיא על סף רכישת מל"טים. כפי הנראה, רכש נוסף מישראל עלה גם במהלך ביקור שערך שר הביטחון, אהוד ברק, בקולומביה, בחודש שעבר.

לפני מספר שנים בוטלה עסקת מל"טים ענקית עם קולומביה, בגלל מאבק בין התעשייה האווירית וחברת אלביט מערכות. מאז, יש מתח ביחסי הרכש הבטחוני בין שתי המדינות. העיסקות עם ישראל היוו גם נושא לניגוחים פוליטיים בקולומביה. נראה, כי גם האפשרות לחזור למשא ומתן עם קולומביה על עסקת המל"טים בגרסה אחרת נבחנת, למרות שמקורות בישראל לא נותנים לכך סיכויים רבים.

בשנה האחרונה היו ידיעות על רכש של מל"טים בודדים מתוצרת ישראל, בעיקר הרמס-900 של אלביט מערכות על ידי קולומביה, אבל מדינה זו מחפשת עדיין מל"טים להצטיידות רחבת הקף. בנוסף לנסיון להציל את עיסקת המל"טים במתווה אחר, מנסה מערכת הביטחון לשכנע את ממשלת קולומביה לרכוש בישראל גם הטנקים מדגם מרכבה סימן 4 ואת נגמש"י הנמ"ר.

לאתר ישראל דיפנס

>> מבחן דרכים: כך נהגתי בטנק מרכבה סימן 4