אחד משני המתחרים להחליף את מסוקי היסעור בחיל האוויר הישראלי, מסוק CH-53K השלים בהצלחה ניסוי לתדלוק אווירי ומשמעות הדבר היא הגדלת טווח המשימות שלו, כך מדווחת יצרנית המסוק חברת "לוקהיד מרטין-סיקורסקי".

בהודעת החברה צוין כי טיסת הניסוי לתדלוק האווירי ארכה כארבע שעות וחצי, והתבצעה מעל מפרץ צי'ספיק בארה"ב. המסוק השלים תדלוק עם מטען חיצוני במשקל 12.2 טון ממטוס תדלוק C-130.

תדלוק אווירי עם משקל שתלוי מחוץ למסוק זו פעולה מאוד מורכבת מבחינת ההטסה. היא מקשה על ייצוב המסוק, החיבור למטוס המתדלק והעברת הדלק.

תיעוד ממהלך הטיסה (צילום: NAVAIRNews@twitter)
מסוק ה-CH-53K בניסוי תדלוק אווירי | צילום: NAVAIRNews@twitter

טייס שהשתתף בניסוי, הסביר שמערכת Fly By Wire אוטומטית הורידה עומס עבודה מהצוות והעבירה חלק מהשליטה במסוק במהלך הניסוי למערכת ההטסה האוטומטית.

מסוק ה-K של לוקהיד סיקורסקי מתחרה על החלפת היסעור מול הצ'ינוק של בואינג. לאחרונה השלים ה-K גם ניסוי בו הגיע לטווח ארוך במיוחד של 2,400 ק"מ, כשהיכולת להטיס אספקה לכוחות בעומק שטח האויב היא שיקול משמעותי בהחלטה של מערכת הביטחון הישראלית.

כאן בישראל, אישרה לאחרונה הממשלה הקמת ועדת ההצטיידות בראשות רה"מ ושר הביטחון, שאמורה להחליט בין היתר על רכש המסוק החדש של חיל האוויר.

מסוקי היסעור של החיל חוו בתקופה האחרונה שורה של תקלות. מדובר במסוקים בני 50 שנים שהגיעו למגבלת שעות הטיסה שלהם. בנוסף הם יכולים לשאת 10 טון ציוד, הרבה פחות מהדגם החדש, וגם זה תחת מגבלה של דלק וטווח.

מסוק "יסעור" ביא"א 22 (צילום: שי לוי)
כבר צריכים להתחלף. עבודה על מסוקי יסעור | צילום: שי לוי