התרסקות ראשונה של מטוס החמקן החדש של רוסיה, סוחוי SU-57. על פי דיווחים בתקשורת הרוסים ובאתרי תעופה בינלאומיים המטוס המקדם ביותר של חיל האוויר הרוסי התרסק אתמול (שני) במהלך טיסת מבחן באזור מחוז חברובסק והטייס הצליח לנטוש בשלום. מדובר במכה לא פשוטה לפרויקט מטוס הדור החמישי של רוסיה שסובל מכשלים ועיכובים רבים בתוכנית.

בהקשר הישראלי, הדבר מעניין נוכח הדיווחים על תקריות חריגות בין מטוסי חיל האוויר הישראלי והרוסי הפועלים בשמי סוריה, וסיבוב יחסי הציבור למטוס החמקן הרוסי שנמצא כעת בשיאו, עם גל פרסומים על ניסויים מוצלחים בסוריה ומגעים לעסקה עם איראן. כעת הדיבורים האלו סופגים כפי הנראה מכה תדמיתית.

"המטוס התרסק 111 ק"מ משדה התעופה שממנו המריא", צוטט גורם רשמי בכלי התקשורת הרוסים כשהוא מאשר את דבר ההתרסקות כשבשלב זה הסיבה עדיין לא ברורה כמו גם מדוע חיכו הרוסים יממה עם פרסום הידיעה הדי דרמטית מבחינתם ומבחינת הפרויקט.

מטוס החמקן הרוסי היה אמור להיכנס לשירות כבר בשנת 2009 ולאחר מכן תאריך היעד נדחה לשנת 2011 מה שגם כן לא קרה.

כל זה קרה לצד ביקורת לא פשוטה על הפרויקט ובמיוחד על כך שהמטוס הזה "גדול על הרוסים" ועל הכלכלה שלהם. נכון להיום, טרם ההתרסקות, חיל האוויר הרוסי אמור קלוט 67 חמקנים מסוג SU-57 עד לשנת 2028.

מדובר במטוס קרב שאמור להיות התשובה הרוסית למטוסי החמקן מסוג F-22 וה- F-35 של ארה"ב. גנרל בדימוס גארי נורת, סגן נשיא ביצרנית המטוסים, חברת "לוקהיד מרטין", שהיה בישראל בתחילת החודש התייחס גם לנושא החמקנים הרוסים (והסינים) כשאמר כי: "אין שום הקבלה בין מה שיש לסינים ולרוסים למטוסי ה- F-35. אנחנו עוקבים אחרי מה שהם עושים והם לא שם".

בעוד שהרוסים איבדו מטוס חמקן חדש בשלב הניסויים, המתחרה שלהם מארה"ב (F-35) סיים 100 אלף שעות טיסה בלי אף התרסקות. הישג הנחשב למרשים בתחום התעופה.

ה-F-35 המריא לראשונה בדצמבר 2006, התאונה הראשונה התרחשה רק בשנת 2014. לצורך ההשוואה מטוסים אגדיים כמו ה-F-16 וה-F-15 הספיקו להתרסק הרבה לפני השלמת מאה אלף שעות טיסה.