"INIOCHOS 21" שבועיים של תרגיל בינלאומי ענק בו השתתפו יוון המארחת, חיל האוויר של ישראל, איחוד האמירויות, ארה"ב, צרפת, ספרד, קפריסין לצד נציגי מדינות שהשתתפו בלי כלי טיס, הסתיים ביום חמישי השבוע במטס מעל אקרופוליס ביוון.

במשך השבועיים האחרונים, טייסי הקרב תרגלו טיסות נמוכות בשטחי אימונים מאתגרים, תקיפת מערכי נ"מ וקרבות אוויר. נקשרו חברויות ומידע הועבר. עכשיו, כל אחד מהם יחזור למדינה שלו ויעביר לחיל את מה שלמדו.

איניוחוס הינו תרגיל בינלאומי גדול שמתקיים ביוון בכל שנה. ישראל משתתפת באימון מאז שנת 2012, אולם בשנה שעברה התרגיל התבטל עקב הקורונה ובכלל, זה האימון הבינלאומי הראשון שבו חיל האוויר משתתף עם נוכחות פיזית על הקרקע, בתדריכים ובתחקירים, מאז פרוץ המגיפה.

ע' (צילום: דובר צה''ל)
נווט הקרב סרן ע', חיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

בעבור סרן ע', נווט קרב במטוס F-15I "רעם" של טייסת 69, זה האימון הראשון שהוא מבצע מחוץ לישראל, כשמעבר לדריכות הרגילה היו גם את ענייני הקורונה, כבמדינה המארחת יוון המגפה עדיין משמעותית.

"מאוד הקפידו על זה ושלחו פרוטוקולים מפורטים ביותר", הוא מספר על ההכנות לתרגיל בינלאומי בזמנים כאלו. "זה השפיע בעיקר על כל ההכנות שהיו יותר קשות בגלל שהדבר נעשה דרך התכתבויות במיילים. התקשורת יותר קשה מאשר מפגשים פנים אל פנים אבל פיצינו מהר מאוד על הפערים".

בשנים האחרונות חיל האוויר הגביר את ההשתתפות שלו באימונים בינלאומיים. הדבר מאפשר לאמן את הטייסים בצורה מיטבית, באזורים לא מוכרים וגם ללמוד (וללמד) מדרך ההתנהלות של חילות אוויר זרים.

"אנחנו משתפים פעולה עם כלל החילות, עושים יחד את המשימות ולומדים אחד מהשני. מראים את העוצמה של חיל האוויר הישראלי".

הוא מוסיף כי העוצמה של חיל האוויר היא משהו שבהחלט ראו בתרגיל. "את המחויבות למשימה, הביצועים ובסוף את התוצאות של חיל האוויר שהן באמת ברמה מעל כולם. זה מורגש למרות שהצטרפנו רק לשבוע השני של התרגיל".

בתרגיל (צילום: דובר צה''ל)
אחת הטיסות המשותפות במהלך התרגיל | צילום: דובר צה''ל

זה היה אימון חריג עבור כל איש צוות אוויר שהגיע אליו. תרגילים שלא ניתן לבצע בארץ בצורה כזו. "היוונים סיפקו לנו כאן משימות עם מטוסים רבים שמשתתפים באימון, איומים רבים וטופוגרפיה שמאוד משמעותית לאימון שלנו, יום ולילה".

נווט הקרב הישראלי הוסיף כי: "כל אחד מהמשתתפים קיבל בקוקפיט שלו אימון סופר איכותי ברמת עומס גבוהה. עליית מדרגה שמשפרת את המוכנות שלנו ללחימה".

אחד האלמנטים החזקים שציין מבחינתו הוא נושא אי הוודאות שמכין בצורה הכי קרובה לעימות צבאי אמיתי. "אלמנט אי הוודאות של אני ממריא ומה הולך לקרות קיים ומשפר מאוד את המוכנות המנטלית שלנו ללחימה ומצבים שלא מוכרים לנו, זה דבר משמעותי בהכנה לקרב במציאות".

אפשר להגיד שהאימון ביוון מכין אתכם באופן הטוב ביותר לעזה, לבנון או סוריה?
"לחלוטין. האימון מכין אותנו טוב גם מקצועית, גם אישית וגם לכל אחת מהזירות. האיומים שאנחנו פוגשים פה דומים לאיומים שאנחנו עלולים לפגוש בגזרות השונות".

מערכת הנשק (צילום: Costas Metaxakis/AFP , GettyImages)
סוללת S-300. היוונים צרפו את מערכות ההגנה שלהם | צילום: Costas Metaxakis/AFP , GettyImages

יש לציין שכחלק מהאימון היוונים צרפו גם את מערך ההגנה האווירית שלהם, הכולל גם מערכות נ"מ מתוצרת רוסית. אומנם מדובר בתתי דגמים שונים מאלה שניתן למצוא בסוריה למשל, אולם עצם האימון מול מערכת זרה שאין בישראל, מעניק לטייסים הישראלים אימון איכותי. בטח כשרק בלילה שבין רביעי לחמישי נפל בנגב טיל סורי מתוצרת רוסית שישראל לא הצליחה ליירט.

בתמונות שיצאו מהתרגיל נראו המשתתפים מתרגלים טיסה בגובה נמוך מאוד, טסים לאורך נחלים ובין הרים. השיטה "הישנה והטובה" של מטוסי קרב להתחמק מגילוי של טילים ומכ"ם אויב.

מדובר בטיסה מסוכנת ומאתגרת אותה כמעט שלא ניתן לבצע בישראל בשל הטופוגרפיה. "התחושה בטיסה כזאת היא מטורפת וזה מסוג הדברים שיותר קשה לנו לתרגל בארץ. הדריכות למשימה כזאת מאוד גבוה".

כמה זה קשה לבצע תמרון מהסוג הזה?
"זה תלוי במטסים. אנחנו מדברים על טיסה שבין שעה ועשרים דקות לשעה 45, כמובן שלא כל הטיסה בנקיקים וגובה נמוך. אבל אנחנו משתדלים להוציא את המיטב מכל אימון. זה בהחלט מורכב אבל אנחנו לומדים הרבה מתחקירי העבר, למשל של תרגילים מהסוג הזה ומכינים את עצמנו למשימה הזאת. לומדים ומשתפרים בדבר הזה לאורך השבוע".

תמרון נוסף שהטייסים והנווטים חוו ביוון, ולא קיים בישראל, זה מה שנקרא "צעדת הפילים". באימון הזה מזניקים לאוויר כמה שיותר מטוסים בכמה שפחות זמן. מדובר במפגן של עוצמה. בתקופה האחרונה לא מעט חילות אוויר בעולם ביצעו אימונים מהסוג הזה ופרסמו את התיעוד כדי להעביר את המסר.

סרן ע' שהשתתף ב"צעדת הפילים" מסביר ש"החבר'ה פה אוהבים להתאמן אבל גם אוהבים מאוד לצלם תמונות שהן מעין התרברבות. זה מייצר תמונות מאוד יפות ולדעתי גם משדר עוצמה אבל הערך של זה לאימון שלנו מאוד שולי. אני לא חושב שיש לזה ערך מבצעי. כנראה שזה מתחבר יותר למטרות האסטרטגיות שיוצאות מהתרגיל".

מדובר בעוצמה שבעיקר היוונים מעוניינים לשדר לטורקים, האויב המר שלהם ושל חלק מהשותפים. היוונים לא מעוניינים שאנקרה תצליח במשימה שלה להפוך למעצמה אזורית ואימון מהסוג הזה נחשב לאחד המסרים והשרירים שהמדינות מפגינות אחת כלפי השנייה.

אנשי צוות האוויר הישראלים הפכו לחלק מהמסר היווני בין שמרצון או שלא. אולם לדברי סרן ע', "אנחנו בכל מקרה שמחים לתת יד ולהשתתף בכל הקשור לצילומים. אין מה לומר, יוצאות מזה תמונות מגניבות".

איך נראה המפגש שלכם מול הטייסים הזרים? במיוחד מאיחוד האמירויות.
"האווירה בין כלל המשתתפים בתרגיל טובה מאוד. יש מתחם גדול שבו כולם יושבים יחד, מחליפים פאצ'ים (סמלי יחידות) וחוויות. זה באמת כיף. זה אמנם תלוי במתאר ובטיסה אבל ממה שאני מרגיש במשימות, ברמת המחויבות למשימה חיל האוויר נמצא במקום אחר".

בתרגיל (צילום: USAF/Valerie Halbert)
תדריך על רקע דגלי המשתתפות בשנת 2022 | צילום: USAF/Valerie Halbert

סרן ע' מוסיף שאחרי כל טיסה לטייסים והנווטים יש לו"ז תחקירים ארוך שמתחיל בכל טייסת ולאחר מכן במפגש כולל. "שם רואים יחד את כל המהלכים ויש החלפת הערות הדדית. דברים כמו 'פה אני לא מבין למה עשית מהלך כזה' או 'פה אני מרגיש שהיית חייב להגיד לנו את זה'. יש לימוד והפריה הדדית מאוד חזקה".

זה לא רק בתדריכים והתחקירים הרשמיים. הוא משתף שאחרי הטיסות ישנו מצב שבו מוביל רביעייה שעכשיו נחת מהמטס תופס מוביל רביעייה מחיל אוויר אחר ושואל אותו מה קרה או מה הם חוו. "זה קורה לגמרי ברמה החברית. הייתה רמת פתיחות גבוהה. התחקירים נעשו בכנות".

מה ההבדל בין הטייס או הנווט הישראלי לאנשי צוות אוויר אחרים שהיו באימון?
"יש לדוגמה את היוונים שמכינים דף אחד שמסכם את כל הטיסה, החל מהמראה, לאן טסים, איזה גובה ועוד. מצליחים לסכם טיסה של שעה וחצי באופן מאוד נוח ועל דף אחד. זה משהו שאפשר להביא לארץ כהכנה למשימות וללמוד ממנו".

יש משהו שאתה חושב שלקחו מכם?
"לדעתי הם למדו מאתנו על איך אנחנו מתדרכים וכמה אנחנו מתעסקים במשימה אל מול תדריכים של חילות אחרים, שמתעסקים הרבה בחלקים מנהלתיים. ניגשו אלינו קולגות שאמרו כי ינסו לשנות על פי דברים שלמדו מאתנו. לכן אני באמת מאמין שההפריה הדדית".

האימון מסתיים באופן מסורתי בטיסה מעל אקרופוליס. אירוע מרגש?
"אני משתתף במטס הזה ובדיוק יצאנו ממפגש התכנון. בעיניי זה אירוע היסטורי יפה ומרגש. בוודאי לאחד כמוני שהוא חובב היסטוריה. המטס הזה ממחיש את ההשקעה האדירה באימון והאווירה הטובה שנוצרה בין החילות לאורך התרגיל. יש פה ערך סנטימנטלי ובכלל, טיסה מרשימה".

על ההיערכות לקראת החזרה לארץ סיפר נווט הקרב סרן ע'. "אנחנו מעודדים את האנשים שלנו לרשום לעצמם את הלקחים האישיים, מנטליים, במיוחד מהימים הראשונים כדי שיצרבו לעצמם את המסקנות. זה משרת אותנו למצבי לחימה בהמשך".

שימור המידע והלקחים עובדים היטב בחיל האוויר. המידע יועבר למטה החיל ואחרי ניתוח המסקנות יופץ לכלל הטייסות.

בתרגיל (צילום: דובר צה''ל)
מפקד חיל האוויר אלוף נורקין ומקבילו הצרפתי | צילום: דובר צה''ל

באופן אישי, לסרן ע' צפויה לא מעט עבודה אחרי שיחזור לארץ. "צפוי לו"ז תחקירים ארוך והצגתם לבכירים. אני חושב שהלקחים עוברים בצורה טובה. אישית כשהתכוננתי לתרגיל היה לי הרבה חומר משנים עברו לעבוד איתו".

נווט הקרב הישראלי מסכם את ההשתתפות הראשונה שלו בתרגיל הבינלאומי ואומר: "בכל האלמנטים של הטיסה מהתדריך, התכנון והתחקיר יש משהו אחר ממה שאנחנו מכירים בארץ. כל מי שטס בתרגיל חוזר מיומן יותר בהטסת המטוס, בטיסות מבנה וביצוע המשימה".