חברת בואינג מדווחת שבשנת 2020 היא מסרה לחיל האוויר האמריקאי 14 מטוסי תדלוק KC-46A "פגאסוס" ושקיבלה הזמנה לספק 12 מטוסים נוספים. מדובר באחד ממטוסי התדלוק המתקדמים בעולם שגם חיל האוויר הישראלי מעוניין לרכוש במקום מטוסי בואינג 707 המתיישנים שלו.

חיל האוויר הישראלי מתכוון לרכוש שמונה מטוסים, רכש שכבר אושר על ידי הממשל, כאשר עבור שני מטוסים ראשונים נשלחה בקשת מידע (LOR).

מטוסי התדלוק מאריכים את טווח הפעילות עבור חיל האוויר שרוכש אותם למדינות רחוקות יותר, אבל גם מאפשרים למטוסים האחרים לשהות זמן רב יותר באוויר בזירות קרובות וחוסכים את העניין של לחזור כדי לתדלק באמצע תקיפה.

המטוס באוויר (צילום: ארכיון, אתר חיל האוויר)
צפוי להתחלף. מטוס התדלוק של חיל האוויר בפעולה | צילום: ארכיון, אתר חיל האוויר

"כשאתה לוקח רביעיית מטוסי תקיפה ומוסיף להם מתדלק, הכפלת להם את הפעילות כפול חמש או שש". הסביר בכיר לשעבר בחיל האוויר. "במשימות קרובות כמו למשל ציד רק"ק שהיה בלבנון השנייה, זה ציד שאורך זמן. אחרי זמן מסוים המטוסים צריכים לחזור כי נגמר הדלק. מתדלק פותר את זה. באמצעותו אתה לא רק מאריך רק טווח, אלא גם שהייה וזה אומר הכול".

הפגאסוס יכול לשאת 94.1 טון דלק כאשר המתדלק לא חייב לראות בעין את המטוסים המתדלקים, הוא מבצע את פעולת התדלוק האווירי בעזרת מערכת של מצלמות וטכנולוגיה חדישה ל"ראייה מרחוק" (REMOTE VISION).

דרך 'פוד' התדלוק שלו שבפיתוחו השקיעו מיליארד דולר, ניתן להעביר 1,200 גלון בדקה ככה שבזמן ממוצע של 3 דקות ניתן לתדלק מטוס קרב. לא פחות חשוב, אותו מטוס יכול לשאת דלק, טונות של ציוד ואנשים באותה משימה.

ה-KC-46 מבוסס על מטוס נוסעים B767 של בואינג ותא הטייס שלו ברובו על ה'דרימליינר 787'. יש לו שריון, מערכות הגנה מסווגות ואפילו יכולת לנחות במנחתים מאולתרים בחשיכה מלאה באמצעות מערכת אינפרא אדום.

מסירת מטוסי התדלוק לחיל האוויר האמריקאי העלתה את מספר המתדלקים שלו ל-42 כשהם ופעלים מארבעה בסיסים שונים. ההזמנה ל-12 נוספים לאמריקאים היא בהיקף של 1.7 מיליארד דולר כאשר בסך הכל נחתמו סכמים או שהתקבלו בקשות מידע לסך של 79 מטוסי תדלוק מהסוג הזה. על פי בואינג, זמן האספקה שלו נע בין 36 ל-42 חודשים מרגע חתימת ההסכם.