בימים אלו נערכים בארה"ב דיונים על תקציב הביטחון לשנת 2021. הדרישות הצנועות של חיל האוויר האמריקאי עומדות "רק" על 207.2 מיליארד דולר, אך הסכום כולל גם חיסכון של 4.1 מיליארד דולר על ידי גריעת לפחות מאה מטוסים קיימים.

"אם יש פלטפורמות שלא ישחקו בקרב ב-2030 אנחנו צריכים לגרוע אותן כדי לפנות מקום לרכש של חדשים", הסביר גנרל דייוויד גולדפין, מפקד החיל. מאיזה מטוסים הם מתכוונים להיפטר? מחלקם זה עומד להיות קשה ואחרים מפתיעים מאוד, דוגמת מפציצי B-1B "לנסר".

מפציצים אלו הם החלק המפתיע ברשימה. חיל האוויר האמריקאי מבקש להוציא מהשירות 17 מפציצים כאלה ולהקטין את מספרם מ-61 ל-44 מטוסים. המטוס נחשב לעמוד השדרה של המפציצים שם, בעל יכולת לשאת מגוון חימוש מדויק וגם גרעיני במשקל 57 טון ובמהירות של 900 קמ"ש לטווח של כ-12,000 ק"מ.

מטוס קרב 10-A (צילום: Paula Bronstein/Getty Images)
חזיר יבלות אבל קשה להיפטר ממנו. מטוס A-10 | צילום: Paula Bronstein/Getty Images

עוד מועמדים לצאת משירות 44 מטוסי A-10 "חזיר יבלות", 39 מהמשמר הלאומי ועוד 7 מסד"כ המילואים של החיל. איתם צפויה בעיה משום שכבר עשר שנים שהם מנסים להוציא את המטוס הזה משירות.

למרות הכינוי חזיר יבלות, המטוס הצליח לצבור לובי אזרחי ופוליטי שפועל למענו ונגד יציאתו לגמלאות, בינתיים בהצלחה. מדובר במטוס קרב לסיוע אווירי קרוב שמוכר בזכות תותח גטלינג 6 קנים שלו שיורה 6,000 פגזים בדקה. בסך הכל יש לאמריקאים 281 מטוסים מהסוג הזה ונראה שהתוכנית היא שלב אחד בהוצאה כוללת מהשירות. 

עוד ברשימה שני מטוסי תדלוק אווירי-  KC-135 מהם ייגרעו 13 מטוסים ו-KC-10 מהם ייגרעו עשרה. דם 135 הוא מטוס התדלוק הסילוני הראשון של חיל האוויר האמריקאי שנכנס לשירות בשנות החמישים ומאז עבר הרבה מאוד שדרוגים שהאריכו את חייו. דגם 10 צעיר יותר ונכנס לשירות בשנות השמונים.

מטוס התדלוק (צילום: חיל האוויר ארה"ב)
מטוס תדלוק פגהסוס חדש יכנס לשירות במקום הוותיקים | צילום: חיל האוויר ארה"ב

שני המתדלקים האלו יוחלפו בשנים הקרובות על ידי דגם KC-46 פגהסוס, שיכנס לשירות גם בחיל האוויר הישראלי. הם יאפשרו להארי את שהייתם באוויר ואת משך המשימה של מטוסי הקרב.

ברשימת הפורשים יש גם 24 כלי טיס בלתי מאוישים מסוג RQ-4 "גלובל הוק", כמעט כל הצי כשהכוונה היא להשאיר 10 מטוסים כאלו בלבד. מדובר במטוס ריגול ענק שמסוגל לשהות באוויר עד 36 שעות ברציפות ולטוס למרחק של 22,700 ק"מ. בחיל האוויר האמריקאי מקצצים בכמות שלהם גם בגלל לוויינים אולם גם בגלל מטוסי ריגול מאוישים.

את רשימת הפורשים סוגרים 24 מטוסי תובלה מסוג C-130H הרקולס. מטוס התובלה שמשרת גם בחיל האוויר הישראלי החל לטוס בשנות ה-70 ונחשב לאחד מהוותיקים בחיל. האמריקאים רוצים להחליף את המטוס בסופר הרקולס C-130J שגם הוא נכנס לשירות בחיל האוויר הישראלי תחת השם "שמשון".